5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    digilb

Met Remote Desktop 2 ook video-beeld overnemen en delen?

Mijn werkgever wil in een toekomstig multimediaal klaslokaal met Apple’s gaan werken (waarschijnlijk iMac’s met iMovie en Final Cut Express). Er komen ca. 15 leerlingen-Mac’s en 1 docenten-Mac. Ook is er een beamer en een projectiescherm voor klassikale instructie.

Nu ben ik op zoek naar ‘iets’ waardoor de docent mee kan kijken op elke Mac en het beeld van elke Mac via de beamer getoond kan worden. Ik zie hier twee oplossingen:

1. alle Mac’s met lange VGA- of DVI-kabels aansluiten op een 16-poorts KVM-, VGA- of DVI-switch. En die switch aansluiten op de beamer. Nadeel: heel veel extra bekabeling, een dure switch en kabels die langer moeten zijn dan wenselijk is (de langste VGA-kabel die ik tegenkwam is 25 meter).

2. voor het software-beheer wordt zeer waarschijnlijk Apple Remote Desktop 2 aangeschaft. Hierin zit ook de mogelijkheid om schermen over te nemen en te delen via het reeds aanwezige gigabit TCP/IP-netwerk. De beamer zou dan enkel op de docenten-Mac aangesloten hoeven te worden.

Mijn vraag is nu wat er gebeurt als je een Apple overneemt of deelt waar een video op draait (iMovie, Final Cut, DVD; in een venster of full-screen; whatever). Bij Windows PC’s kun je namelijk alles overnemen via VNC, behalve het video-beeld: daar blijft enkel een zwart vlak danwel een diashow van over. Werkt dit wel goed met Apple’s?

PS: in de AdminGuide, DataSheet en/of TechnologyOverview op de site van Apple wordt mijn vraag niet beantwoord.

Bijdrager
    Marc Smiers

ARD laat alles zien wat op de te beheren macs plaatsvindt.
    Zorg wel voor een snel netwerk anders wordt het beeld schokkerig.

Bijdrager
    digilb

Stel: één van de leerlingen heeft een leuk filmpje gemaakt en speelt dat af in QuickTime. Via ARD wil ik dat alle leerlingen het beeldscherm c.q. het filmpje van die ene leerling op hun eigen Mac te zien krijgen.

Hoe kan ik dan berekenen wat de maximale bitstream van een filmpje mag zijn, zodat het beeldscherm zonder horten en stoten tegelijkertijd op alle Mac’s getoond kan worden?

Klopt het als ik zeg dat het signaal van die ene leerlingen-Mac eerst via het TCP/IP-netwerk naar de docenten-Mac gaat. En vanaf die docenten-Mac gaat hetzelfde signaal retour naar de TCP/IP-switch, die het signaal ‘kopieert’ en over alle poorten uitstuurt naar alle aangesloten Mac’s? In dat geval mag het bandbreedte van 1 desktop c.q. filmpje toch nooit groter zijn dan 1/2 gigabit? Het moet namelijk tegelijkertijd heen-en-weer kunnen door de UTP-kabel tussen de switch en de docenten-Mac. Een bitsnelheid van 0,5 gigabit per seconde lijkt me meer dan voldoende! Of maak ik nu ergens een denkfout?

Bijdrager
    Bas_G5

Volgend mij kan je beter een QT filmpje naar de docent mac kopieren en dan via de beamer afspelen, als je dat via remote desktop gaat blijft het altijd een dia-voorstelling (25 fps zal hij volgens mij nooit halen).

Het scherm delen met alle leerlingen tegelijk kan volgens mij alleen maar als je administrator bent, als je wilt dat alle studenten dat zelf ook kunnen moeten ze de software allemaal hebben (16x 500,-)

Inactief
    Anoniem

Ik vind Remote Desktop sowieso erg langzaam, snel netwerk of niet, er is toch wel 1 pluspunt aan Windows, de Remote Desktop functie werkt redelijk snel.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.