13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    djstrike

met of zonder extra Gb? (advies voor nieuwe mac)

beste forum leden,

ik ben er bijna uit (heeft even geduurd), maar ik heb mijn oog laten vallen op de standaard imac 21inch.
    Voor het geen ik er mee wil doen is dit voldoende:internet/mail/ms office/foto bewerking/videobewerking (rederen van films van home video camera, bewerken en omzetten naar DVD).

Nu ook voor de basis uitvoering de fusion beschikbaar is heb ik besloten deze te kiezen om hiermee de tragere harddisk snelheid te compenseren, geen snellere processor nodig te hebben en hiermee de imac überhaupt sneller te maken.

Waar ik nog over twijfel is de 8gb extra, ik ben bekend dat ik deze achteraf niet meer kan uitbreiden, mijn vraag is of ik deze voor photoshop bewerking / videobewerking nodig heb. Ik zal in het begin Iphoto en Imovie gebruiken. Maar dat komt omdat dit ook mijn 1e mac wordt. Mogelijk dat ik in de toekomst zwaardere tools ga gebruiken (op dit moment nog niet in ieder geval).

Ik koop een mac niet voor 2 of 3 jaar, dus als ik nu de keuze maak, moet het in 1x goed (omdat je niet achteraf kan uitbreiden).

Ik ben recent in een apple store geweest waar ik wat tegenstrijdige adviezen heb gekregen, vandaar dat ik via dit forum duidelijkheid/goed advies probeer te krijgen.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb een iMac met 8GB en dat is meestal genoeg voor Photoshop en iMovie e.d. als het gaat om huis tuin en keuken video’s / foto’s.
    Maar als je (in de toekomst) echt zwaar werk ?) gaat verrichten zoals zeer grote (panorama foto’s b.v.) Photoshop bestanden met erg veel lagen of grote 1080p film editing projecten dan zou ik naar 16GB gaan voor alle zekerheid. Dat is een meerprijs van €200 voor die extra 8GB. Voor niet-professioneel gebruik is 8GB genoeg maar denk je daar voorbij te gaan dan is het (gezien het later niet meer kunnen aanpassen) het beste als je meer geheugen neemt.

?) In dat geval is het instap model dus niet de optimale keuze…

Bijdrager
    Beech

Waarom zou je er later geen extra geheugen in kunnen zetten ?

Bijdrager
    henkmetdepet

Omdat in de 21″ iMac 2012 het geheugen op het Logic Board gesoldeerd zit. Dan moet je dus een geheel nieuw Logic Board laten plaatsen, wat véél meer kost.

Bijdrager
    henkmetdepet

Ik moet mijzelf corrigeren, je kunt het geheugen natuurlijk wel degelijk upgraden, maar daarvoor zal je naar een AASP toe moeten. Het geheugen kan niet meer via een access door worden geupgrade.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Juist. En daarom kun je het maar beter gelijk laten doen bij bestelling want dat is waarschijnlijk goedkoper dan wel op zijn minst handiger.

Bijdrager
    henkmetdepet

Als de AASP Apple-geheugen gebruikt wel, bij non-Apple-geheugen komt de prijs inclusief uurloon dan waarschijnlijk op ± hetzelfde bedrag, aangezien het display los moet.

Bijdrager
    computer space

Neem gewoon een mini. Sneller. Uitbreiden naar believen en zelf te doen. Een veel groter aanbod aan goedkopere en betere schermen.

Bijdrager
    RobApple

In de iMac 21.5″ serie mag je het geheugen zelf Upgraden, vervalt de garantie niet, maar je hebt wel ervaring nodig, het is niet de makkelijkste klus.

Bijdrager
    Soulshaker

Niet met de 2012 versie , daar vervalt de garantie op het moment dat je de imac opent .

Bijdrager
    RobApple

@ Soulshaker
    Waar staat, dat de Apple garantie vervalt voor iMac serie 2012, met name 21.5″?

Bijdrager
    Soulshaker

Zoek het op , Rob

Bijdrager
    TBITW

8 gb lijkt me al meer dan genoeg voor een beetje video bewerking, tenzij je natuurlijk van plan bent zware visuele effecten op video’s toe te passen.

Aangezien imovie/photoshop zelfs op mijn vorige macbook (early 2008) met 2gb ram nog werkt (toegegeven, met haperingen). zal 8 zeker geen probleem zijn.

Op dit moment heb ik een macbook pro 15 inch 4gb ram, hij trekt alles.
    Zeker na de macbook pro update 2.0

About MacBook Air and MacBook Pro Update 2.0

This update includes graphics performance and reliability enhancements and improves compatibility with some USB devices.

This update is recommended for all Mac notebooks introduced in June 2012.

Voor deze update moesten games bijvoorbeeld in low/medium staan, nu trekt hij (zelfs) hogere fps in high/ultra high.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.