6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Geitekaas

Met CCC usb 3 externe schijf boot niet op usb 2 MacPro

Mensen,

Weer een raar probleem.

Ik zou graag de inhoud van mijn fusion drive van mijn MacMini willen overzetten naar de MacPro. Dus heb ik bedacht dat ik via CCC een kopie maak van die schijf naar een USB 3.0 externe schijf. Na overzetten (6 uur van 2.2 Tb) even gecontroleerd of ik de Mini kan opstarten met de ALT/OPTION toets: werkt.

Nu dacht ik slim te zijn en die schijf gewoon uit de externe behuizing te halen en in de MP te prikken. Wordt niet als bruikbaar gezien. De MP vraag om te initialiseren. Niet gedaan en dan maar terug in de behuizing via de USB 2 aansluiting van de MP. Werkt ook niet! Via de OPTION toets starten werkt dan niet. De Mac ziet de schijf niet. Wel als de Mac is opgestart met zijn eigen HD. Dan wordt de schijf wel gezien. Ik kan dan de bestanden lezen en zelfs een klein programma van de schijf starten.

Ik heb nog een USB 3 stikje met High Sierra geprobeerd. Kan ik ook niet mee opstarten. De stik wordt wel gezien als een schijfje als de mac reeds is opgestart.

Nu is mijn vraag of dit normaal is? Ligt dit aan de image van een fusion drive? Of is het usb 3 dat niet werkt als opstarter in mijn MP met High Sierra? En waarom doet die schijf het niet als ik hem in mijn MP prik?

Zal dit wel werken met een officiele goede USB 3 pci kaart?

Vroeger had ik meerdere macs die ik allemaal installeerde met een usb 2 schijfje en CCC in mijn bedrijfje. Dat ging prima. Doe ik hier iets fout? Het waren wel allemaal iMacs van de zelfde configuratie waar ik van en naar kopieëerde.

Uw hulp wordt op prijs gesteld!

deel zoveel van mijn MP projectje…

MP 5.1 (voorheen 4.1) High Sierra. Gt 120 512 MB. 2 keer 2,26 Ghz. 16 Gb memory. 500 Gb Hdd.

Op de lijst: Fusion drive via PCI SSD, net gekocht en staat te wachten. Veel betere videokaart, ben nog op zoek en een USB 3 PCI kaart.

Moderator
    Night

Waarschijnlijk heb je de schijf niet bootable gemaakt van te voren, maar slechts de data gekopiëerd. Als je bijvoorbeeld Carbon Copy Cloner gebruikt om de ‘bootable clone’ te maken van de Fusion Drive, lukt het waarschijnlijk wel. Kijk ook even of het gebruikte macOS door beide systemen ondersteund wordt.

Bijdrager
    Geitekaas

Ik heb CCC gebruikt hoor! En ook bootable optie gebruikt. Ik kan ook opstarten met de schijf extern aan de mini. Volgens mij schreef ik dat toch? Alleen niet op de MP. Ik kan er niet mee opstarten op de MP als USB schijf en de MP ‘ziet’ de schijf niet als ik hem er in prik.

Moderator
    Night

Misschien moet je de schijf eerst formatteren op de MBP en dán pas de data erop zetten van de Mini. Normaal gesproken moet een USB3 disk ook gewoon – maar minder snel – werken op USB2…

Bijdrager
    pannekoek

Ik kan me vergissen, ik denk dat de i3/5/7 architectuur van de mini is niet zomaar compatible met die van de xeon in de MacPro. Ik veracht dat de installatie van een MacMini niet zomaar voor een MacPro kan worden gebruikt. MacPro starten op eigen OS en dan data migreren zal wel kunnen.

Bijdrager
    Geitekaas

Update:

Dit gaat jullie verbazen. Ik heb de twee schijfjes uit de mini gehaald. De SSD in de OWC pci kaart geklikt en de mooie blauwe OWC bay kreeg de 4 Tb 2,5 “ schijf. Die stopte ik in de MacPro en starten dan maar. WERKT! Gewoon met de minicomfiguratie.

Dus mijn Pro doet het nu prima. Zonder enig hickup werkt de Mac. Hij start op in 15 seconden. En ziet de twee ook als fusion drive. Zodra ik er een andere schijf bijprik wordt het geheel wel als een externe schijf gezien. Met allerlei gedoe dat daar bij komt. Timemachine gaat namelijk van alles doen, behalve mijn HD backuppen.

Als de fusion samenstelling de enige schijf is. En ik prik er eentje bij, moet ik Timemachine iedere keer vertellen dat de extra schijf een timemache backup schijf is. Dat werkt niet echt best. I.i.g. Na een restart dan.

Een ander raar probleem is de storing van de Bluetooth. Ik dacht dat op te lossen door een usb dongeltje te kopen. Die deed het tot ik de dongle van voor naar achter verplaatste. In geen enkele usb ingang werkt de dongle nu meer. Wel stickjes en externe HDD’s. Wel overigens werkt de dongle in de MacBookPro van de buurman. Maar: in mijn MP niet meer. Het blinkende blauwe lampje op de stick weigert dienst. Heel vreemd en vervelend maar dat is nu even niet aan de orde. (Echter, als iemand iets weet?)

De Fusiondrive, zó uit de mini werkt dus wel. Wat ik het minst had verwacht, doet het in één keer. Het blijft een vreemd avontuur, die MP.

Nu zo snel mogelijk een videokaart. GTX 680, Radeon R9 280x of een iets oudere 7950. Ik weet niet te kiezen. En zal ik een Maceditie kopen? (Duuuuuuuur) of gewoon PC versie zonder bootscreen. Betaalbaar, zeker tweedehands….. af en toe een game,wat oudere dan bv Diablo 3 en veel Lightroom cc classic. Advies?

Dank allen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.