9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Sweam

Met 4GB werkgeheugen nog te weinig?

Ik heb een raar probleempje. Afgelopen week heb ik nieuw werkgeheugen gekocht voor mijn MBP. Ik ben van 2 gig naar 4 gig gegaan. Ik heb gelezen dat je naar de page-outs moet kijken om te zien of er te weinig vrij geheugen is, maar dit blijft heel hoog. 1,5x zoveel als de page-ins met 4gig.

Als ik na een tijdje alles afsluit en controleer hoeveel beschikbaar “groen” geheugen er is, dan blijkt dat slechts 150MB te zijn. Is dit normaal? Verder merk ik niet veel aan de snelheid van het OS, maar toch vind ik dit erg rare statestiekjes.

Bijdrager
    Mendoza
    Bijdrager
    macosxfreaky

het eerste weet ik niet

maar je moet je groen + blauw geheugen optellen= vrij geheugen

Bijdrager
    1984

OS X Leopard vreet veel geheugen, of toch niet? http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1823667&highlight=geheugen#1823667 kijk ook eens in dit topic:wink:

Bijdrager
    Oppie

Waarbij mijn ervaring is dat itt de mening van unSOUND e.a., het page-out gedrag niet zo heel veel zegt, want een vrij gecompliceerd gebeuren is.

Beschikbaar hoort heel laag te zijn (behalve direct na opstart); Inactief door de tijd genomen zegt iets over genoeg/te weinig RAM.

Bijdrager
    iJoost

Het gaat niet om de hoogte van de page outs maar om het gedrag. Als ze bij normaal gebruik van je Mac voortdurend oplopen is er echt iets mis qua geheugen gebruik. En 4 Gig is een heleboel. Misschien toch maar eens even kijken naar de tooltjes die je zoal draait, zou ik zeggen. In het activiteiten overzicht kun je vast ook wel zien wat of wie er zoveel geheugen verbruikt.

Bijdrager
    madcat

waar gebruik je je mac voor?
    weinig geheugen beschikbaar is juist goed, dat hoeft OSX iig niet meer van de hard disk te trekken en kan direct worden getoond.

met een page-in/out wordt iets van de hard disk gehaald dat hoeft niet altijd slecht te zijn, tenzei dit tig keer per minuut gebeurd.
    maar je moet je hard disk niet horen ratelen als je een schermpje aan het openen of sluiten bent. tenzei bezig bent met video bewerking ofzo.

lees dit maar eens:
    http://developer.apple.com/documentation/Performance/Conceptual/ManagingMemory/Articles/AboutMemory.html

Bijdrager
    lmalblas

Ik heb dezelfde configuratie (MBP van 2GB en geüpgrade naar 4GB) en moet zeggen dat ik hier af en toe ook het gevoel heb dat het systeem traag is. Dit is echter altijd na het inloggen, en dus tijdens de opstartfase (als ik bijv. gelijk Safari open dan krijg ik het strandballetje in beeld en duurt het laden van een pagina veel langer dan normaal en verder ook een strandballetje bij Mail wat gelijk na inloggen geopend wordt), of tijdens het gebruik van Aperture. Tijdens de bewerking van foto’s heb ik het idee dat de MBP hier ook moeite mee heeft bij het weergeven (bijv. loupe op 100% van een bewerkte RAW-foto is alles behalve vloeiend mee te bewegen, bij JPG is het trouwens geen probleem, maar dat is natuurlijk veel kleiner), maar dat ligt denk ik dan weer (deels?) aan de videokaart die het renderen niet snel genoeg kan bijhouden van RAW-foto’s?

Ter vergelijk:
    Mijn pageouts zijn nu na een dag normaal gebruik van de MBP (dat wil zeggen: Safari, Mail, iCal, Word, iTunes, enz.) nog steeds 0, met slechts 2.28GB in gebruik en 1.71GB beschikbaar. Wat ik echter ook zie is zo’n 54GB aan virtueel geheugen in gebruik (bijv. Safari alleen al 1.61GB en iTunes 1.05GB). Mogelijk dat dit het systeem ook traag maakt, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen oplossen. Waarom gebruikt OS X überhaupt zoveel virtueel geheugen, als er nog RAM vrij is?

Moderator
    unSOUND
    ”Oppie”

Waarbij mijn ervaring is dat itt de mening van unSOUND e.a., het page-out gedrag niet zo heel veel zegt, want een vrij gecompliceerd gebeuren is.

Wat er door mij in de openenings-post van het Ram topic is geschreven zijn de gebundelde conclusies van alle posters. Het komt er op neer dat normaal gesproken je page-outs laag blijven, TENZIJ je een programma gebruikt wat van zichzelf bewust page-outs creëert. Webservers, diverse achtergrond-processen en programma’s om Windows virtueel te draaien doen dat bijvoorbeeld. Veel page-outs zijn dus niet per definitie een indicatie dat je te weinig Ram hebt, het KAN een symptoon zijn van te weinig Ram.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.