4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    3mph

Merom op Napa vs Merom op Santa

Hallo people,

Ergens in het tweede kwartaal van 2007 zal Intel een nieuwe laptop chipset bakken, santa rosa genaamd. met de nieuwe WiFi n eigenschappen blabla noem maar op.
    De volgende post van een macosxlid zet me aan het denken:

Als je dit artikel eens leest en begrijpt, heb je waarschijnlijk ook wel door dat Apple wel een hele vage zet doet door de Core 2 Duo nu al te introduceren, de processor kan met de huidige chipsets namelijk onmogelijk tot z’n volle kracht komen: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2808

Kortweg gezegt: Het platform/chipset waarvoor de Core 2 Duo gemaakt is wordt pas geintroduceert in het voorjaar van 2007 en dat platform zal de Core 2 Duo pas echt op zn volle capaciteiten laten draaien. Enkele verschillen tussen het huidige Napa platform en toekomstige Santa Rosa platform zijn onder andere de FBS: 667 vs 1088, Maximaal adresbaar geheugen, etc..

Als je het mij vraagt heeft de nieuwsposter hier er weinig kaas van gegeten en praat hij gewoon een aantal andere websites na.

Feitelijk heeft hij wel gelijk, de nieuwe merom gebruikt welliswaar minder stroom, wat zal gaan resulteren in een langere accu-duur, de FSB is weer iets sneller maar om nu te spreken van een bizar verschil?

Naar alle waarschijnlijkheid zal de merom binnenkort in een Mac komen (net zoals alle andere fabrikanten dit doen) Waarom wachten ze niet gewoon?!

Groeten!

Bijdrager
    iDuck

Ze wachten niet omdat de Merom compatible is met het huidige Napa platform, en een winst boekt van ca. 10-20%. Dit alles met hetzelfde energie verbruik als de Yonah.

Straks op Santa Rosa zal de FSB groter worden met een hoger energieverbruik… maar wel meer snelheid, dat kan compenseren.

zoiets 8)

Bijdrager
    3mph

ik begrijp dat als je een laptop nodig hebt, dat je er een moet kopen enz enz.

Maar met oog op Santa Rosa ergens in Q2 van 2007, moet ik dit dan zien als een bizarre verandering op het gebied van Laptop chipsets? Wat zal een pre zijn van wachten op deze chipset? De WiFi N certificering? Uiteraard is een hogere FSB beter voor de speed etc..

Zo zag je een hoop mensen wachten met de aanschaf van een nieuw systeem toen bekend werd dat conroe de amd chipsets op bijna alle vlakken zou verslaan..

Is dit het wachten waard?

Bijdrager
    iDuck

Santa Rosa wordt een mooie update van het platform, dat zeker. Of je daarop wilt wachten is je persoonlijke keus.
    Zelf vind ik het nog best ver weg… kan rond de 9 maanden verder zijn! Zie het nu meer als leuk voor later. Napa is prima nu.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.