4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    hitcher

merkwaardig backup probleem

Hallo,

Met mijn .mac account heb ik het programma backup gedownload. Hierna kun je een persoonlijk backup plan maken. Dat heb ik gedaan. Iedere week een backup maken van mijn ILife bestanden + Office bestanden.

Voor deze backup sessies gebruik ik enkele herschrijfbare DVD’s.

Nu het probleem. Bij de eerste backup maakte het systeem een complete backup van meer dan 5 GB. Ik had hiervoor 2 DVD’s nodig.

Bij de weken die volgen zijn de backup bestanden slechts 80 Mb of zoiets. Zelfs 1 CD is voldoende. Aangezien ik iedere keer dezelfde DVD gebruik en ik nu dus in feite maar 1 backup heb van 80Mb denk ik dat mijn backup nu niet volledig is.

Het programma backup wijst er helemaal niet op dat er eerst een hele grote backup wordt gemaakt en daarna veel kleinere.

Misschien vergis ik me en heb ik toch een volledige backup. Wie weet hoe dit zit?

Bijdrager
    yvinhei

Backup maakt eerst een ‘Full Backup’, daarna zal Backup kijken welke bestanden gewijzigd of nieuw zijn. Alleen die wijzigingen slaat Backup dus op op het CDtje.

Wil je toch elke keer een Full Backup, dan moet je de sessie selecteren en uit het menu Plan kiezen voor Full Backup.

Succes

Bijdrager
    hitcher

Dank je.

Ik heb gezien dat er eerst een full backup wordt gemaakt en daarna alleen de veranderingen ten opzichte van de vorige backup worden opgeslagen.

Er blijft toch iets typisch inzitten. Als ik namelijk alleen de veranderingen ten opzichte van de vorige backup opsla dan ben ik min of meer gedwongen om altijd een nieuwe CD te gebruiken voor iedere backup.

De reden hiervoor is de volgende. Stel dat ik volgende week 10 nieuwe files heb. Deze worden dan opgeslagen op de eerstvolgende backup disk. De sessie wordt gesloten op de disk door backup. Stel nu dat ik de week daarop 5 nieuwe files heb. Als backup nu alleen de laatste veranderingen opslaat gaat het dus om deze 5 nieuwe files. Heb ik een herschrijfbare CD dan wordt de eerste sessie verwijderd en komt de nieuwe ervoor in de plaats. Ik heb dan alleen de laatste 5 nieuwe files. Maar waar zijn nu mijn eerste 10 files gebleven. Weg dus denk ik.

Gevolg: Je moet iedere keer een nieuwe CD gebruiken.

Klopt dit?

Bijdrager
    yvinhei

Dat klopt ja. Ik raad je daarom ook aan om een externe harde schijf te kopen! Da’s veel makkelijker en dan kun je ook je gehele computer backuppen, ipv alleen je iLife-bestanden en je Word-docs.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.