17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Menubalk-info weg

Plots is alle info in de menubalk (van m’n iBook G3/500/10.3.8 ) aan de rechterkant (gebruikersnaam, datum/tijd, airport- en batterijstatus) weg. Ik heb de bevoegdheden hersteld en DiskWarrior gebruikt. Niets helpt. De informatie komt niet meer tevoorschijn. In miijn systeemvoorkeuren zijn ook deze dingen uitgevinkt, hoewel ik dit niet gedaan heb. Als ik bv. ‘toon datum/tijd’ of ‘toon airport in menubalk’ weer aanvink, is het, als ik systeemvoorkeuren sluit en weer open, opnieuw uitgevinkt.
    Overigens blijkt alles normaal te werken.
    Kan iemamd mij helpen om alle info weer terug te krijgen in de menubalk?

Dankjewel.

ps. Een en ander was weg na het installeren van de nieuwste security-update, maar ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft.

Bijdrager
    xkrprtl

En opnieuw opstarten? Het is maar een idee.

Bijdrager
    Gijs

Lijkt er op dat de voorkeuren corrupt zijn. In de map Preferences in je thuis biblitoheek het bestand ‘com.apple.finder.plist’ weggooien. Of misschien ‘com.apple.systempreferences.plist’. Je zult daarna wel wat instellingen opnieuw moeten invoeren, maar het probleem moet dan opgelost zijn.

Bijdrager
    Geedee

Nog een eigenaaredigheid: Mail opent niet meer, alle andere progs wel.

Ga nu even de tips van Gijs proberen. Heropstarten helpt helemaal niet.

Bijdrager
    xkrprtl

Vergeet niet te back-uppen.

Bijdrager
    Geedee

Helpt niet. :cry:

Bedenk net iets: zou het batterijtje leeg zijn? Maar waarom opent Mail dan niet?

Bijdrager
    michelvdb

Start Programma’s > Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma
    selecteer je harde schijf in de linkerkolom
    ga naar tab SchijfEHBO
    klik Herstel volumebevoegdheden.

Bijdrager
    Geedee

Die volumebevoegdheden zijn hersteld (zie eerste bericht)
    :?

Bijdrager
    Oppie

Verantwoordelijk voor de (systeem) menu icoontjes is de ‘SystemUIServer’; je kunt die via Activiteitenweergave herstarten en info bekijken, oa het aantal vastlopers.
    Dit proces heeft ook een .plist (voorkeursbestand) in je Thuismap; misschien die eens weggooien?

(Zelfs een dubbele: één in: ~/Preferences en de andere in ~/Prefences/ByHost genaamd com.apple.systemuiserver.000393bb0f92.plist o.i.d.)

Bijdrager
    Geedee

En waarom doet Mail het niet meer?

Bijdrager
    Oppie

Ho ho, één probleem tegelijk aanpakken; het lijkt me niet gerelateerd.
    Is het weer ok in je menubalk?

Bijdrager
    Geedee
    ”Oppie”

Ho ho, één probleem tegelijk aanpakken; het lijkt me niet gerelateerd.
    Is het weer ok in je menubalk?

Helaas niet. (En Mail werkt ook niet :wink: ) :cry:

Bijdrager
    Oppie

Kijk eens bij een andere, schone gebruiker of het daar wel goed gaat…

Bijdrager
    Geedee

Gaat helemaal niet meer goed. Opstarten lukt zelfs niet meer, ttz tot aan het tandwiel en verder niks. Ik zal maara een clean install doen zeker?:evil:

Bijdrager
    Oppie

Probeer eerst een ‘Archiveer en Installeer’, dan blijft je thuismap (met in principe al je gegevens) plus meeste instellingen behouden; hoogstens ben je zelf geïnstalleerde progjes welke je in de prog-map hebt gezet kwijt.

Bijdrager
    Geedee

Heb ik geprobeerd. Resultaat: noppes. Dus toch clean install moeten doe en nu werkt alles weer. Hoe kan dat nu? Zomaar ineens werkt er iets nt meer en dan is een clean install nog de enige oplossing?

Bijdrager
    Oppie

Dan ben ik toch wel erg benieuwd wat je behalve die Security Update nog meer hebt geïnstalleerd de laatste tijd? Iets van Norton soms?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.