10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Wammes

menubalk duikt weg (El Capitan)

Hoe kan ik instellen dat ‘ie boven in het scherm moet blijven zitten

(ik heb dit nog nooit meegemaakt, ik heb me suf gezocht en nu leg ik de vraag nederig neer op dit forum).

Geblokkeerd
    Carp

Open systeemvoorkeuren/algemeen en vink ‘toon/verberg menubalk’ af.

Bijdrager
    Wammes

Bedankt maar het blijkt niet voor 100% te werken. Het betreffende hokje in systeemvoorkeuren bleek al vinkloos te zijn. Daarom vink geplaatst en weer weggehaald. Probleem niet opgelost. Daarna de Mac herstart gedaan en opnieuw gevinkt/ontvinkt/gevinkt/ontvinkt/ herstart tot ik een ons woog (normaal ben ik 70 kg). Verder gekeken wat ere mis kon zijn door bij andere programma’s te zoeken naar relevante voorkeuren en wat blijkt: probleem doet zich alleen voor bij Pages (5.6). Niet bij Word for Mac (14.5.3), niet bij Agwenda, Adobe, contacten etc. Wat nu? Doorgaan met Word, zou je zeggen maar dar ben ik geen fan van.

Bijdrager
    IGBA

Opent Pages bij jou misschien in full screen mode? In dat geval even op de ESC-toets drukken.

Bijdrager
    Wammes

Nee, ik lat Pages openen op mijn iMac 27″ met een standaard leeg sjabloon op 150%, dat past heel netjes met nog een 2e idem ernaast in Split View.
    Ik heb deze nu vergelekebn met eenzelfde sjabloon in Full Screen en ook niet in Voorkeuren Pages en met of zonder ___ maar dat is geen optie bij “Nieuw” dus dat heb ik eerst geopend op gewone grootte en daarna Full Screen van gemaakt. Ik zie geen verschil en met of zonder Esc maakt ook geen verschil.

Wat nu?

Bijdrager
    IGBA

Ik kan je verhaal niet zo goed volgen…. Maar als je in Split View werkt, werk je automatisch in Full Screen mode. En in dat geval schuift de menubalk onvermijdelijk weg.

Bijdrager
    SvS

Wat gebeurt er als je op F3 drukt, wat zie je dan in bovenste balk?
    Als je Pages nu es uit dat balk sleept?

Bijdrager
    Wammes

IGBA: ik vind mjn verhaal eigenlijk ook niet zo duidelijk. Wat wel klopt is dat Esc niet helpt.

Je opmerking dat Split View automatisch in Full Screen opent, is het antwoord op mijn hulpvraag. Dank daarvoor. Je sleept eerst (door op de groene knop te klikken en ingedrukt te houden) een geopend venter van bijv. Safari naar de linker- (c.q. rechter-) kant. Daarbij zie je dat de achtergrond verandert, nl. op de helft van het scherm wordt een tweedeling gemaakt. Op dat moment zit je al in Full Screen. Vervolgens expandeert het Safari venster tot de hele betreffende helft v/h scherm. Je laat de groene knop los en klikt in de andere helft van het scherm op een venster, dat vervolgens expandeert naar de andere bterfeende schermhelft. Dat is nu duidelijk. En best well nuttig, zeker als je met 2 documenten tegelijk wilt/kunt werken op 150% . En hoe slut je de hele handel? Gewoon met de cursor naar boven en dan duiken dr 3 toverknoppen op, etc.
    PS Het is NIET zo dat, zoals ik in eerdere mail schreef, het ‘probleem’ zich alleen bij Pages voordoet. Het ‘probleem’ (dat geen probleem meer is) is universeel, de menubalk duikt dus weg bij alle programma’s die in sSplit View geplaatst worden.

PS 2 aan SvS : F3 doet niks wat tot andere conclusie zou leiden

Moderator
    Night

Zit er in Pages misschien in de voorkeuren ergens een commando dat de menubalk doet verdwijnen? Ik weet dat VLC namelijk ook zo’n truc uithaalt.
    Ik kan het helaas zelf niet testen omdat ik zelf geen Pages gebruik.

Bijdrager
    IGBA
    Night op 01 november 2015

Zit er in Pages misschien in de voorkeuren ergens een commando dat de menubalk doet verdwijnen?

Nope. En zoals Wammes al aangaf: het probleem is geen probleem meer.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  IGBA.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.