23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Laluan

Menubalk aanpassen in systeemvoorkeuren High Sierra

Goedenavond,

Ik heb vandaag geüpgrade naar High Sierra en wil graag de menubalk aanpassen. Maar nu zie ik dat de hele menubalk uit systeemvoorkeuren is verdwenen. Is dit bij iedereen zo? Of zijn de voorkeuren verplaats? En zo ja, waarnaartoe?

Groet,
    Laluan

Bijdrager
    IGBA

High Sierra is beta software: je hebt in feite je Mac gedowngrade naar een systeem waarmee van alles mis kan zijn.

Bijdrager
    Laluan

Dat snap ik, als ik de risico’s niet had gekend had ik het nooit gedaan. Maar dat was de vraag niet. Ik heb van alles gezien dat er mis is in de beta, maar een hele functie die is verdwenen lijkt me geen foutje. Daarom vraag ik het jullie:)

Geblokkeerd
    Carp

Je zocht problemen, en je hebt ze gevonden, proficiat.:)
    Ik zou me rotlachen als je ook geen back-up hebt.

Bijdrager
    Laluan

Zijn er ook mensen die hier serieus op in kunnen gaan, of is dat teveel gevraagd?

Bijdrager
    Indomarco

Ik dacht dat er hier een beetje normaal met vragen omgegaan werd. Is dit nu een soort ‘dumpert’ reaguurdersplaats geworden? Als je geen zinnig antwoord hebt op TS, zeg dan niets. God-allemachtig zeg.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik vind het vrij normale reacties. Je draait betasoftware die officieel niet eens door Apple wordt ondersteund en waarvan slechts een heel klein deel van OMT’ers het ook draait, en verbaast je dan dat er fouten inzitten! Beetje hetzelfde als een manuscript lezen en dan op internet gaat rondvragen of iedereen een spellingsfout op bladzijde 34 heeft. De publieke beta van macOS is geen ‘early access’ programma. Het is bedoelt om fouten op te sporen en die te repareren voordat het OS daadwerkelijk op de markt komt.

Beste oplossing? Bug Reporter.app openen en een foutrapport opsturen.

Bijdrager
    Laluan

Hallo Waffle,

Natuurlijk heb ik er rekening mee gehouden, anders had ik nooit een beta geïnstalleerd. Het verbaast me daarbij ook niet dat er fouten in het systeem zitten. Zoals ik al zei, een missende functie is wat anders dan een bug. Heb ook meteen een rapport gestuurd. Ik ben benieuwd of er meer beta-gebruikers zijn die deze functie ook missen of hier meer vanaf weten. Mijn verwachten gaat uit naar reacties van deze gebruikers. Dus als er mensen zijn die de beta draaien, reacties zijn welkom!

Bijdrager
    iMad

High Sierra beta Systeem Voorkeuren.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@laluan
    Ik richtte mijn reactie meer op @indomarco, maar goed dat je een bug report hebt ingestuurd!

Hier Systeemvoorkeuren op 2 versies lager (ik loop achter…):

Ik zie geen directe verwijzing maar instellingen voor de menubalk. Ook met zoeken krjjg ik die niet te zien, alleen wat losse opties voor icoontjes in de menubalk, bijvoorbeeld door VPN status of het uitwerpknopjes voor een optische schijfeendheid. Welke optie zoek je precies?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    koen

Als ik het zo lees vraagt @laluan zich alleen maar af of de menu voorkeuren nu misschien ergens anders staan.

Dat belerende gezeik hier ook altijd… :-x

Bijdrager
    peterdh

je bedoelt deze menubalk?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door  peterdh.

Bijdrager
    Laluan

Dag allemaal, na lang zoeken heb ik het toch gevonden. Bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    peterdh

en dan geef je meestal ook de oplossing, toch?

Bijdrager
    Laluan

Ik bedoelde de voorkeuren om de menubalk van MacOS aan te passen.
    En ik denk dat ik er overheen heb gekeken, want ze staan gewoon tussen algemeen.

Bijdrager
    flierefluiter

Oh, gelukkig

Moderator
    Night

@waffle: Wat is het ‘Processor’ systeemvoorkeurenpaneel voor iets? Komt me niet bekend voor.

@laluan: Ik ben nog steeds benieuwd wat je nu eigenlijk wil aanpassen aan de menubalk. Ik heb hiervoor in ‘Algemeen’ niet echt bepaalde voorkeuren staan. Kun je eens een screenshotje plaatsen (liefst met in Voorvertoning even een pijltje erbij zetten naar de betreffende instelling)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@night

Met dat prefpanel kunnen CPU kenmerken worden gewijzigd. Je kan cores of Hyper-threading in- of uitschakelen. Dat prefpanel doet nu niets meer, het is een overblijfsel van een oudere OSX versie waarvan ik ben geüpgraded. Als ik er op klik crasht System Preferences. Apple heeft die functionaliteit nu verplaatst naar binnen Instruments.app, dus het prefpane is ook niet meer nodig.

Daarnaast zitten er al meer dan 10 jaar standaard dual-core processoren in Macs, dus testen voor single-core machines is ook gewoon niet meer nodig. Het is hooguit een performance test geworden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Moderator
    Night

:-)

Bijdrager
    Indomarco
    Carp op 30 juni 2017

Je zocht problemen, en je hebt ze gevonden, proficiat.:)
    Ik zou me rotlachen als je ook geen back-up hebt.

@waffle

Ik vind dit geen normale reactie

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@indomarco

In het verleden (kuch, een paar jaar terug) vielen Apple’s beta’s onder een flinke NDA. De mensen die toch per se toegang moesten hebben tot de nieuwste functies (“kijk eens hoe cool ik ben!”) verschaften zichzelf indertijd op de vreemdste manieren toegang tot deze beta’s en liepen vervolgens hier op het forum te zeuren om hulp als ze problemen hadden, ze konden immers niet op de Apple Developer Forums omdat ze geen echte developers waren. Hun berichten op dit forum werden dan meestal weer verwijdert omdat het plaatsen daarvan volgens de NDA niet mocht (maar die negeerden ze toch al).

Toentertijd was het vrij normaal om die mensen even in hun wanhoop te laten sudderen als het (flink) misging met hun systemen. Apple waarschuwt nog steeds in de publieke beta’s dat nog steeds om een prerelease gaat en dat je de beta het beste op een secundair systeem kan uitproberen. Kies je er willens en wetens voor om die prerelease software te gebruiken, dan weet je dondersgoed dat het niet altijd werkt zoals het moet en dat jij nu een amateursoftwaretester bent geworden.

Dus ja, vrij begrijpelijke reactie van @Carp.

Tip voor als High Sierra straks echt op de markt is: wacht even 1 of 2 updates af voor je van 10.12 upgrade. Bij 10.13.2 zit je sowieso wel goed, dat hebben zo’n beetje alle voorgaande versies van Mac OS X wel uitgewezen.

Bijdrager
    Laluan

@waffle

Ik ben het in dit geval met Indomarco eens. Ik heb niet gezegd hoe ik de beta heb geïnstalleerd, en waarop.
    Wat Carp in feite doet is oordelen zonder de situatie te kennen. Ik heb deze beta op een externe harde schijf geïnstalleerd. En back-uppen doet ‘ie automatisch, maar dat is in dit geval dus niet relevant. Van mij mag hij zich rotlachen, voor een man van 63 vind ik dat zeer kinderachtig. Maargoed, het was eigenlijk niet mijn bedoeling om me in deze discussie te mengen. Ik wilde alleen weten waar een functie zat, en daar heb ik dus overheen gekeken.
    In ieder geval bedankt voor de tips:)

Laluan

Moderator
    Night

Ben ik echter nog steeds benieuwd wat je nu eigenlijk wilde aanpassen aan de menubalk. Ik heb hiervoor in ‘Algemeen’ niet echt bepaalde voorkeuren staan. Kun je eens een screenshotje plaatsen (liefst met in Voorvertoning even een pijltje erbij zetten naar de betreffende instelling)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.