One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Apple) » Mening over dr.cleaner

Mening over dr.cleaner

Profielfoto van JoopJoopJoop

JoopJoopJoop 3 maanden geleden #

Hi,

Graag een mening over dr.cleaner.

Betrouwbaar, nuttig, malware?

Iemand ervarig hiermee?

Profielfoto van IGBA

IGBA 3 maanden geleden #

Nutteloos. Op hun allerbest doen dit soort apps niks – niks blijvends althans. En met een beetje pech verstieren ze je hele systeem.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo 3 maanden geleden #

Ken het niet. Geen ervaring mee.

Profielfoto van koen

koen 3 maanden geleden #

Is dat een schoonmaakmiddel?

Profielfoto van Night

Night [moderator] 3 maanden geleden #

Geen malware, maar verder slechts harddiskvervuiling. De enige nuttige functie is slechts beschikbaar in de ‘pro’ versie en dat is de app-uninstaller. Maar daar zijn genoeg andere, betere alternatieven voor te vinden.

Profielfoto van JoopJoopJoop

JoopJoopJoop 3 maanden geleden #

@night,

MIjn zoon heeft dat gebruikt, baat het niet dan schaadt het ook niet, dus?

Het lijkt alsof er 8 GB. rommel is verwijderd..?

was gelukkig gratis…

Profielfoto van fred44nl

fred44nl 3 maanden geleden #

8 GB aan caches en logfiles.
die door MacOS keurig onderhouden worden.
en dus ook weer geleidelijk terug komen.
en wat is nou 8 GB tegenwoordig ??
kortom, harddiskvulling, zoals gezegd:)

Profielfoto van Night

Night [moderator] 3 maanden geleden #

Baat het niet dan schaadt het niet…. was het maar zo eenvoudig.

Als voorbeeld die 8 GB aan caches. Het nut van die caches is, dat de data daarin direct door het OS kan worden aangesproken, zodat Mac OS sneller kan werken. Verwijder je die caches dan zullen die a) opnieuw moeten worden aangemaakt en b) de door het OS benodigde data niet beschikbaar is, waardoor functies binnen het OS onnodige vertraging oplopen. Dubbele vertraging, dus. In mijn opinie is dat dus wel schadelijk (weliswaar niet permanent, maar toch)

Profielfoto van Elduderino

Elduderino op 18 september 2017 #

Het voegt niet erg veel toe. Caches verwijderen is meestal een nutteloze actie.
Waar dergelijke programma’s wel nuttig voor zijn is bijv het fatsoenlijk verwijderen van apps, zonder dat er nog allemaal rommel achterblijft.
Functies uit Dr Cleaner die geen kwaad kunnen:

– zoeke van grote bestanden
– Grafisch weergave van folder inhoud/grote
– dubbele bestanden zoeken
– App manager (dus verwijderen)
– veilig vernietigen van bestanden
– Weergeven van beschikbare updates voor programma’s (al weet ik niet hoe goed dit werkt)

Wat ik beslist niet zou gebruiken zijn zaken als Memory manager, het verwijderen van ongewenste bestanden (dus caches en log files)

Aan jou of dit het je waard is. Het is in ieder geval geen malware.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 18 september 2017 #

JoopJoopJoop 3 maanden geleden

Baat het niet dan schaadt het ook niet, dus?
Was gelukkig gratis…

Nee joh, schaadt niet. Blijf lekker naïef: https://www.nu.nl/internet/4926995/populaire-software-ccleaner-geinfecteerd-met-malware.html

Elduderino op 18 september 2017 #

GoeieDag op 18 september 2017
JoopJoopJoop 3 maanden geleden

Baat het niet dan schaadt het ook niet, dus?
Was gelukkig gratis…
Nee joh, schaadt niet. Blijf lekker naïef: https://www.nu.nl/internet/4926995/populaire-software-ccleaner-geinfecteerd-met-malware.html

Dat is geen vergelijking. Dr Cleaner wordt beschikbaar gesteld via de App store, een vertrouwde bron en we mogen we wel zeggen redelijk veilig.
Wat met CCleaner is gebeurd kan in principe met alle software gebeuren. Zie in het verleden ook bij Transmission.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 18 september 2017 #

+1

Maar het is wel lekker om even een punt mee te maken. Who cares of de feiten kloppen of niet, het voelt gewoon lekker. 😕

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 18 september 2017 #

Heeft men niet laatst enorm de bezem door de App Store gehaald omdat er kennelijk toch apps tussenstonden die de…. eh, hoe zeg ik dat netjes…. de regels die Apple stelde aan apps, erg ruim interpreteerden? Dus zelfs een betrouwbare bron is geen garantie. Nu is dat in dit geval gelukkig niet van toepassing, maar je moet jezelf alleen de vraag stellen of het nut van zo’n app afweegt tegen de onnodige/onzinnige “functionaliteit”.

Dus om kort antwoord te geven op je vraag:
Betrouwbaar: hoogstwaarschijnlijk wel
Nuttig: niet bepaald
Malware: nee

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 19 september 2017 #

Wat is er mis met de bijdrage van Night?
Hij werpt het feit op dat als software uit de App Store komt, het nog niet wil zeggen dat het altijd 100% betrouwbaar is.

Elduderino op 19 september 2017 #

GoeieDag op 19 september 2017

Wat is er mis met de bijdrage van Night?
Hij werpt het feit op dat als software uit de App Store komt, het nog niet wil zeggen dat het altijd 100% betrouwbaar is.

Kom op wat een discussie. Nee de AppStore is ook niet 100% veilig, maar wel een stuk veiliger. Als je dan iets wilt downloaden dan is het wel daar. ‘Goeiedag’ zegt dat het naïef is om te denken dat Dr. CCleaner waar de topic starter naar vraagt niet schaad en wijst vervolgens met wat er met CCleaner is gebeurd.
Als we dat een geweldig argument noemen, zullen we dan met ons alleen de computers maar afsluiten en stoppen met het gebruik van elk programma? Want we kunnen het dan wel doortrekken, je kan dat namelijk toepassen op elke download. Het heeft niks met de vraag van TS te maken. Of gaan we nu in elk software topic de verwijzing naar CCleaner doen.

Profielfoto van GoeieDag

Pfff, ik zal het je uitleggen.
Waar het mij om ging is het gemak waarmee het spreekwoord ‘baat het niet dan schaad het niet’ hier gebruikt wordt. Want het kan wel degelijk schaden. Zelfs Norton Utilities wist (oké, wel nogal wat jaren geleden) een systeem om zeep te helpen. En met hetzelfde moto kun je dan ook MacKeeper o.i.d. binnenhalen, toch meer malware dan een utility. Het gebruik van dit soort progjes vraagt gewoon een kritische benadering, en dat weet jij net zo goed als ik.
De verwijzing naar het CCleaner was enkel bedoeld als voorbeeld, wat er kan gebeuren als je zonder nadenken software binnenhengelt.

Ook vind ik het feit dat het een gratis programma is, itt TS, niet echt een pré bij dit soort programma’s. Uiteindelijk wil de maker meestal toch iets in handen hebben waar ie voordeel bij heeft.

Elduderino op 19 september 2017 #

GoeieDag op 19 september 2017

Ja, zo kun je alles bagataliseren.
Waar het mij om ging is het gemak waarmee het spreekwoord ‘baat het niet dan schaad het niet’ hier gebruikt wordt. Want het kan wel degelijk schaden. Zelfs Norton Utilities wist (oké, wel nogal wat jaren geleden) een systeem om zeep te helpen. En met hetzelfde moto kun je dan ook MacKeeper o.i.d. binnenhalen, toch meer malware dan een utility. Het gebruik van dit soort progjes vraagt gewoon een kritische benadering, en dat weet jij net zo goed als ik.
Ook vind ik het feit dat het een gratis programma is, itt TS, niet echt een pré bij dit soort programma’s. Uiteindelijk wil de maker toch iets in handen hebben waar ie voordeel bij heeft.

Veel te zwaar aangezet. Ja soms kan een dergelijk programma problemen veroorzaken, maar gezien het in de App store wordt aangeboden, worden functies als systemcache cleanup, verwijderen van extensies etc niet toegelaten. Het enige wat wordt toegestaan is schoonmaken op gebruikersniveau.
Er zitten veel functies in het programma welke misschien voor iemand wel bruikbaar zijn, ze kunnen geen kwaad.
Er is weinig dat je kan verknoeien met dit programma. Van een cache verwijderen (wat vaak onzin is) gaat je Mac niet om zeep.Topic starter vraagt specifiek om Dr cleaner en die kan gewoon geen kwaad, het geeft al aan dat de TS voorzichtig is.  Daarom ook mijn opmerking over de app store, je kan daar relatief veilig downloaden en er worden geen programma’s toegelaten welke op systeem niveau iets willen doen. Vandaar dat het behoorlijk veilig is. Had hij hier om Mackeeper gevraagd, dan hadden we het afgeraden.

Profielfoto van GoeieDag

Prima. Jouw verhaal klopt, en dat van mij ook. We benaderen de vraag enkel op een andere manier. Niks mis mee in een draadje als dit.

(NB: het volledig citeren van een bovenstaande reactie, wordt als onnodig beschouwd in de forumwereld.)

Profielfoto van Ziegler

Ziegler op 19 september 2017 #

Dit hele draadje wordt als overbodig beschouwd in de forumwereld. Hebben jullie enig idee hoe vaak dit gezever al langs is gekomen . . . .?

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 19 september 2017 #

LS

Diverse reacties zijn weggehaald omdat deze niets met dit topic te maken hadden. Mocht hierdoor een reactie niet geheel aansluiten op het voorgaande, hierbij mijn excuses; ik heb het zo netjes mogelijk proberen te doen.

Even ter verduidelijking: Na een overvloed aan klachten over reacties van die niet ter zake doende, denigrerend van aard of zelfs ronduit beledigend zijn is in overleg met de forumleiding besloten om ‘for the time being’ erg streng te controleren op dit soort posts en direct te handhaven. Men wil met OMT proberen een toonaangevend forum te zijn binnen de Apple community, waarin eenieder zich thuisvoelt met zowel vragen als antwoorden. Van beginner tot expert en met zeer domme vragen tot regelrechte breinkrakers. We vinden dit als moderators ook jammer dat het even zo moet gaan, want het was soms zeer amusant de spitsvondige woordspelingen over en weer te volgen. Bovendien kost ons dit ook erg veel tijd die we best anders hadden kunnen besteden. Wij als moderators rekenen echter op jullie begrip en medewerking en hopen dat we op korte termijn de teugels weer wat kunnen vieren.

Over dit topic

Gestart 3 maanden geleden door JoopJoopJoop

Laatste reactie door Night

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?