21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Gorki

Men Imaccie is toch zo traag

Hoi, ben nu 3 maanden verder na de switch en ik begin me nogal te irriteren aan de sloomheid van mijn Imac G4 800, ik werk veel met foto’s, webdesign en ontwerp progjes en internet veel.

Voor mijn werk en hobbies heb ik ook nog een Windows PC draaien en hoe je het ook went of keert hij is in vele bovengenoemde opzichten een stuk sneller, ook met 256mb net als deze Imac.

Aangezien de Imac een fortuin heeft gekost vraag ik me af of dit beestje gewoon een beetje sloom is vanwege het geheugen van 256mb en de processor ? Zoja, gaat dit aardig wat kosten als ik de Apple store en zijn prijzen zie, en kan ik in de Imac ooit een nieuwe processor plaatsen of laten plaatsen ?

Moderator
    Adriaan Mol

Geheugen is erg belangrijk in een Mac. 256MB is daarom voor jouw blijkbaar te weinig! Geheugen zit deze tijd in een dip, daarom is voor 100 euro al makkelijk 512MB te verkrijgen. Ik weet zeker dat dit een hoop zal helpen….

Bijdrager
    Gorki

Okee, bedankt, ga daar maar eens mee beginnen denk ik, ben reuze benieuwd, wat betreft de processor, is dat idd wel mogelijk om die later te upgraden ?

Bijdrager
    MacAttack

Een iMac is niet echt voorzien om up te graden op geheugen en airport na. Dit was ook niet zo bij de CRT iMacjes maar er zijn wel proccesorupgrades voor te krijgen, Dat vereist wel wat behendigheid aangezien alles zeer compact is. Voor de TFT iMac is momenteel bij mijn weten nog geen upgrade voor.

Bijdrager
    thomdebom

naar mijn weten is er ook geen provessorupgrade te krijgen. Ik weet bijna zeker dat dit wel gaat komen als de vraag hiervoor groot genoeg is.

Dit is de reden waarom ik geen iMac ga kopen. Omdat je hem maar beperkt kan uitbreiden.
    Maar afgezien daarvan is het echt een mooie machine.
    De geheugenuitbreiding werkt denk ik ook heel goed. Kijk bijvoorbeeld even bij mailamac.nl. Daar verkopen voor weinig geld RAM dimm’s.

succes ermee.

Bijdrager
    Stof

Eventuele traagheid van je iMac ligt, zoals hierboven al aangehaald, waarschijnlijk aan je geheugen. Een G4 800MHz zou snel genoeg moeten zijn voor de meeste taken. OSX is echter nogal een geheugenvreter en aangezien dat de makkelijkste upgrade is zou ik er inderdaad 512MB bij prikken. Naast de genoemde winkels is MacStuff een goede leverancier.

Voer je trouwens regelmatig opschoonacties uit? Je machine kan wat ‘vervuild’ raken waardoor je ook wat snelheid verliest. Op het forum is daar al regelmatig (o.a. hier, hier en hier) over gesproken.

Succes!

Bijdrager
    bassbug

Heb een 17 inch iMac (ook 800Mhz) en ook ik vind het regelmatig wat sloompies aanvoelen. Vooral bij explorer erger ik me behoorlijk als het wisselen van vensters zo traag verloopt.
    Meerder prgs als een newslezer, een browser, mail en chatprg (proteus) tegelijk en ik zie regelmatig de CPU bezetting naar 100% schieten en dan is het systeem echt niet vooruit te branden. Verschillende seconden voordat er iets reageert is toch niet normaal?!

ik heb overigens 768 Mb dus dat lijkt me niet het probleem

Bijdrager
    MacAttack

Sommige progs veroorzaken idd vertraging op je systeem, ik heb gemerkt dat bvb MSN je systeem zeer zwaar kan vertragen. Sinds ik MSN niet meer gebruik heb ik er totaal geen last meer van.

Waarschijnlijk heeft een van je progs dus een memory leak of is gewoon een k*t prog :wink:

Wat explorer betreft het is niet echt de snelste browser ter wereld, keuze genoeg uit andere browsers.

Bijdrager
    Gorki

Thanx voor de tips, de dimms bij Mailamac zijn idd niet superduur, wel jammer dat ik niet wist bij de aankoop dat een processor upgrade waarschijnlijk niet mogelijk is.

Maar als ik het bericht van “bassbug” lees heb ik wel zoiets van mmm, heeft 512mb bij plaatsen dan zo super veel zin ?

Ik heb vaak ook een 6 tal progs openstaan waar ik afzonderlijk meewerk en wat de browser betreft, ik heb ze allemaal geprobeerd en vind buiten af en toe Netscape, ze allemaal vrij traag, zal vast niet aan het geheugen liggen.

Opschoonacties ? Die post moet ik effe lezen dan, buiten af en toe ongebruikte progs verwijderen doe ik niets aan opschonen.

Bijdrager
    Jlle

Heb net een iBook 800 gekocht. Standaard zit daar 128 in, na er 256 bij geprikt te hebben draat ie aanzienlijk sneller.

Zeker als e photoshop etc. gebruikt kan je volgens mijn veel snelheidswinst halen met meer mem.

Bijdrager
    Stof

Je zou nog kunnen kijken wat voor score je haalt met Xbench. Dan kun je in ieder geval kijken of de prestaties van jouw machine in lijn zijn met wat je van een iMac G4 mag verwachten.

Bijdrager
    justi

Zeker nu met de huidige RAM prijzen je iMac gewoon vol gooien met RAM… Het scheelt echt heel veel!
    Je CPU is echt wel snel genoeg, bagger snelheid ligt in jouw geval, naast het geheugen, dan echt aan bepaalde progies die X vertragen… Hou in de terminal maar eens /usr/bin/top (letterlijk intypen in een nieuwe terminal scherm) in de gaten en je zult zien waar de vertraging op loopt…

Bijdrager
    Gorki

Okiedokie, ik denk de boodschap is duidelijk, geheugen kopen, laat ik dan maar eerst men Imac eens openschroeven, nog niet gedaan, enfin, eenmaal het metalen plaatje van de voet geschroefd merk ik dat er bitter weinig te ontdekken valt, en de rest losschroeven lukte niet, blijkbaar een speciale schroevendraaier nodig ?

Aangezien mijn systeeminfo vertelde dat ik 2 slots heb en 1 nog vrij vraag ik me af of de geheugenmodules helemaal onderin de voet zitten ?

Bijdrager
    Stof

Geheugen bijprikken is een makkie, kijk voor uitgebreide uitleg naar dit document uit de Apple Knowledgebase.

Om je alvast inzicht te geven in waar het geheugen zit:

Bijdrager
    MacAttack

en om met je eigen ogen te zien of je meer geheugen nodig hebt kan je hier eens kijken. Downloaden, installeren, herstarten en een heel de tijd laten aanstaan terwijl je de dingen doet die je eigenlijk zo willen doen maar dan veel sneller.

Bijdrager
    Gorki

Het moet niet veel gekker worden, wat een hoop tips zeg, XBench.org, die site bestond volgens de browser niet, zoek wel effe via Google.

Do I need More Memory is gedownload, we zijn benieuwd.

Dank voor de foto’s, wel uiterst handig op deze manier, had ook niet alles gedaan zoals vermeld op die site, dus weet ik het iig voor wanneer de dimms binnen zijn.

Bijdrager
    Gorki

Do I need Memory is aardig beepjes aan het spuien hier:lol: , 11941 pageouts en 47 mb memory shortage.

Heb Dreamweaver, Fireworks en Entourage openstaan, dus duidelijk.

Bijdrager
    Stof
    ”Gorki”

XBench.org, die site bestond volgens de browser niet, zoek wel effe via Google.

Sorry, link was inderdaad niet goed. Dat moest dus http://www.xbench.com zijn. (link in het originele bericht inmiddels gefixed.)

Bijdrager
    Gorki

Okay, thx anyway.

Bijdrager
    Torz

Deze topic gaat voornamelijk over geheugenuitbreiding.Dat is op zich juist.
    256 is wat weinig.Maar constipatie van de Mac heeft ook ander oorzaken.Zeker als je met grotere bestanden werkt .En die ook nog eens verplaatst onstaan er “gaten” op je partitie en dat vertraagt het systeem aanzienlijk.Defragmenteren leidt dan weer tot snelheidswinst.Allerlei netwerk activiteiten onder het oppervlak doen dat ook.Regelmatig schoonmaken met Macjanitor en/of Coctail is onmisbaar.Regelmatig defragmenteren met Diskwarrior(of evt Norton:alleen vanaf de schijf!)ook.
    Veel Ram kan tegn vervuiling ook niet op!Het is niet het een of het ander,maar alles tezamen!

Bijdrager
    bassbug

Is je iMac na extra RAM merkbaar soepeler gaan draaien?
    Gewoon benieuwd!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.