10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jaimie

memory verdelen?

Hai
    Ik draai Tiger op een Powerbook G4, 15″ 1,5Gig proc, 1Gig memo.
    Ik ben een switcher en dus heb ik newbie vragen. Wat ik heb begrepen is dat je in een mac de geheugen kunt verdelen. Ik merk dat als ik meerdere dingen tegelijk doe dat sommige dingen er enorm lang over doen om te openen, op te starten etc. Sommige dingen hebben geen prioriteit en wil ik dan niet zoveel memory toewijzen.. mits mogelijk is. Heb ik iets verkeerd begrepen of ..?

Bijdrager
    masuran

Ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt want het is (voor zover ik weet) niet mogelijk om dit te doen.

Wel verbaasd het me dat je met 1Gig ram soms moet wachten om tussen applicaties te switchen. Mijn iMac heeft 1.5Gig ram en daar moet ik nooit wachten. ZOEF ZOEF ZOEF :P

Bijdrager
    Jaimie

ja ik hoor van iedereen dat mijn powerbook zou moeten racen als een kanon maar toch vaak merk ik dat ie moeite heeft met dingen tegelijk doen. Ook internet pagina’s openen die helemaal vol zitten met movies enzo, dan kan ik echt niet meer op en neer scrollen.

Maar als ik bijv Reason3 gebruik en ik maak een track (liedje) met enorm veel synthersizers en effect processors, dan kan ie dat makkelijk aan. Dus de power zit er wel, alleen denk ik dat er iets niet lekker loopt dan met het geheugen ofzo.

Bijdrager
    PietjePuk

Het enige dat zelf geheugen verdeeld is OS X zelf, en ik denk niet dat het over het geheugen gaat maar eerder over de processor (kijk eens bij activiteitenweergave) daar staat bij de processorverdeling het onderdeel “% Nice” en dat is alleszins iets dat specifiek gebruikt wordt om onderdelen sneller te berekenen. Maar of je dat zelf kan…?

Correct me if I’m wrong:wink:

Bijdrager
    Jaimie

haha nee denk het niet, kan het niet eens vinden.. activiteitenweergave:x

Bijdrager
    GeryKa

In je map met programma’s en vervolgens de map “hulpprogramma’s”.
    :wink:

Inactief
    Anoniem

In de antieke versie’s van Mac OS (b.v System 7) kon je inderdaad geheugen aan bepaalde programma’s toewijzen. Tegenwoordig regelt het OS dat allemaal zelf.

Bijdrager
    Freek.

Alleen in Photoshop CS kun je onder ‘Voorkeuren’ -> ‘Geheugen en afbeeldingscache’ zelf een handje helpen.

Sleutelbeheerder
    Night

Draai maar eens 10.4 op een iMac G4… dan merk je pas ècht wat het openen van een app voor een beslag legt op het systeem. Als ik een app open dan vliegt ie gelijk naar 100% CPU en het befaamde regenboogballetje, zelfs bij de allerlichtste app’s, zoals TextEdit. Als alles ‘geladen’ is dan vliegt het verder wel weer, maar tót die tijd…. hou maar op:-( Wat dát betreft is 10.4 geen verbetering t.o.v. 10.3 voor mij…

Inactief
    Anoniem

Ik heb 2 weken geleden nog Tiger op een 700Mhz G3 iBookje gezet… loopt prima en weinig strandballen gezien bij het opstarten van programma’s.:?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.