17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Geitekaas

[Opgelost] memory problemen bij MacPro: nieuwe stickjes werken niet

Hallo,

Weer een nieuw probleem in mijn projectje. Mijn MP 2009 is gefirmware-updated van 4.1 naar 5.1. Er zaten losse stickjes in van 2 en 4 GB en twee processoren van 2.26 GHz. Ik heb nieuwe stickjes gekocht van 8 GB die als het goed is, in orde zijn. Dit zijn stickjes met het oog op de toekomst. Ze zijn 1333 MHz. Ik heb ze erin gezet in slot 1, 2 & 5, 6. De Mac wilde niet starten. Ik heb ze daarna in slot 1 t/m 4 gedaan. Daarna wilde hij wel starten. Alle 4 stickjes van 8 GB deden het. Maar niet langer dan een uur, daarna is de Mac iedere tien minuten uit zichzelf gaan restarten. Toen ik de slede met de processoren eruit schoof, merkte ik dat één van de processoren heet was, de andere niet.

Opnieuw de oude memorybanks erin gezet en alles werkt weer.

Mijn vraag is: dit zou moeten werken, de nieuwe stickjes. Ik wilde dit alvast doen omdat ik de processoren toch ga upgraden in de toekomst. Zit ik fout hier? Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie nog tips? Kan ik het geheugen contoleren of het in orde is? Waarom worden ze wel gezien in de eerste vier slots en in de andere niet?

Ik heb een crashreport, als jullie dat willen kan ik dat hier posten. Ik heb er te weinig verstand van om er iets mee te kunnen. In het uur dat hij het deed, was het verschil in geheugen wel goed merkbaar. Hij was een stuk ‘snappier’.

Alle hulp is welkom. Dank bij voorbaat.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Het geheugen zal niet compatibel zijn, de term “stickjes” is hier niet op zijn plaats..

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  JoopJoopJoop.

Bijdrager
    TheBigZ

Geitekaas op 21 juni 2018 om 19:02

Ik heb nieuwe stickjes gekocht van 8 GB die als het goed is, in orde zijn. Dit zijn stickjes met het oog op de toekomst. Ze zijn 1333 MHz.

Mijn vraag is: dit zou moeten werken, de nieuwe stickjes.

De MacPro4,1 (en MacPro5,1) gebruikt 1066 MHz DDR3 ECC SDRAM (PC3-8500) modules.

Je hebt dus het verkeerde geheugentype gekocht. Terug naar de winkel, en de juiste kopen.

Bijdrager
    Geitekaas

Even voor de duidelijkheid: er zat (en inmiddels ZIT weer opnieuw) 1066 MHz DDR3 geheugen in.

De nieuwe modulles zijn 1333 Mhz. Zouden het moeten doen ook al worden ze terug gezet naar 1066 omdat de processoren nog de oude zijn.

Ik weet dat 4 eigenlijk niet zo goed zou kunnen zijn als 3. Maar ze zouden het gewoon moeten doen. 1 uurtje hebben ze het ook gedaan.

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door  Geitekaas.

Bijdrager
    Geitekaas

Bijdrager
    TheBigZ

Probeer je ons nu uit te leggen dat de verkeerde reepjes het wél goed zouden moeten doen, ondanks dat je inmiddels zelf ervaren hebt dat dat niet het geval is?

Waarom heb je niet gewoon meteen de juiste geheugenreepjes gekocht?

Bijdrager
    Geitekaas

Ik snap wat je zegt maar volgens bv deze twee sites en vele andere fora kunnen 1333 Mhz stripjes WEL in de Mp van mij. Is niet om eigenwijs te zijn. Dat is wat ik lees. Het is backward compatible. Vandaar mijn vraag of anderen dat ook ervaren hebben. Hij deed het een uur. Waarom dan niet gelijk een error?

Dit zegt Mac4us: Geheugen Mac Pro4,1 2009: 1066MHz DDR3 RDIMM ECC of 1333MHz DDR3 RDIMM ECC

http://www.mac4us.nl/product_info.php?cPath=196&products_id=2350

Ik verzin dat niet zelf….

Bijdrager
    Brombeer

Misschien is het ene 1333MHz DDR3 RDIMM ECC reepje het andere niet.

Bijdrager
    Geitekaas

Denk je dat ze kaduuk zijn? Hummmm

Dan zou ik ze ergens moeten testen…

Bijdrager
    Brombeer

Het kunnen prima reepjes zijn, maar dan nog kan het gebeuren dat ze op jouw machine niet lekker willen.

Zelf heb ik ooit een 2x8GB setje 1600MHz reepjes (op de groei gekocht voor een 2012 Mini) in een 2011 mini gestopt die 1333MHz is. Werkte, maar werd heet en de fan te luid. één reepje terug gewisseld met een originele 2GB 1333 en hij was weer stil. De reepjes zitten intussen in een 2012 mini waar ze in horen, en de 2011 mini kreeg gewoon netjes 1333 reepjes die er in horen. En ik hoor ze niet.

Maar al zouden mijn reepjes eruit gekropen zijn en op tafel de horlepiep hebben gedanst, dan nog zegt dat niets concreets over jouw machine en diens reepjes. Het geeft hooguit een mogelijkheid aan. Die ik in jouw geval niet geheel kan uitsluiten, maar in hoeverre dat te testen is, is een ander verhaal.

Wellicht heeft jouw MacPro geen toekomst met 1333 MHz reepjes.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Het is bekend dat de MacPro zeer kritisch is m.b.t toevoegen van geheugen, al zijn de spec’s gelijk het merk kan een verschil zijn..

Het veiligste is om exact hetzelfde bij te plaatsen als er in zit, spec’s EN fabrikant!!!!

Bijdrager
    mtooster

grote kans dat (een van) de reepjes kapot is, of in ieder geval niet stabiel.

Ik heb dat ook eens gehad in onze 2008 MP. In de console logs kwam steeds een ‘corrected ECC error blabla…. ‘ en dan welk geheugenreepje het betrof.

(ook starte hij met enige regelmaat opnieuw op, veelal als het geheugengebruik wat opliep. Was een niet al te kritieke server dus het was niet zo storend.)

Uiteindelijk het betreffende reepje eruit gehaald en die errors niet meer gezien.

En ja, dat 1333 MHz geheugen hoort het qua specificaties inderdaad gewoon te doen.

Mijn geheugenreepjes die ik er later bij had gezet kwamen via eBay, dus kwaliteit was inderdaad wat twijfelachtig. Het feit dat het ECC geheugen is zorgt er natuurlijk ook voor dat veel geheugentests ook positief uitvallen, omdat het geheugen zichzelf als het ware corrigeert (tenzij dat dus mislukt)

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door  mtooster.

Bijdrager
    Geitekaas

Dan ga ik morgen er eerst eens 1 in prikken. En dan iedere keer eentje erbij.

Zal ik het doen zoals Apple adviseert? Dus in slot 1 en 5 en dan 2 en 6?

Als dat niet werkt, stuur ik ze terug. Het is tweedehands gekocht. Ze komen uit een MP.

Bijdrager
    TheBigZ

Geitekaas op 22 juni 2018 om 00:15
    Als dat niet werkt, stuur ik ze terug. Het is tweedehands gekocht. Ze komen uit een MP.

Goed plan.

Er koop dan meteen 3 reepjes.

http://www.mac4us.nl/product_info.php?products_id=582

Bijdrager
    Geitekaas

Als ik de verschillende fora erop nakijk, zijn de meningen behoorlijk verdeeld over 3 of 6 reepjes t.o.v. volledig vullen.

Bijdrager
    pannekoek

Ram-modules heb je in de varianten enkelzijdig en dubbelzijdig. Die kun je niet combineren. (2 GB kun je niet combineren met 4, 8 en/of 16GB)

Alu MacPro is een triple channel CPU+Chipset, het ram plaatsen in 3 (1 proc) of 6 (dual proc) heeft daarom de voorkeur, maar is geen must.

4 of 8 banken vullen kan geen kwaad, dan schakelt het systeem terug naar dual channel, iets minder performance.

Als al het geheugen 1066 of 1333 is, dan werkt het vlekkeloos, als je dat mixed, dan is de kans groot dat het werkt, maar instabiel is.

De modules dienen ECC en Registered en Buffered  te zijn, aangezien ze uit een MP komen, dan zal dat zo zijn.

Bijdrager
    Geitekaas

@mtooster: je hebt mij aan het denken gezet. Na drie dagen van experimenteren ben ik er uit: Één van de reepjes is dus kaduuk! Haha! Alle verschillende opstellingen geprobeerd en 1 kwam er iedere keer als niet werkend (en dus de Mac niet-opstartend) uit. Die heb ik er nu uitgelaten. Dan maar 24 Gb, is ook mooi. Maar dat was dus alles. Draait nu perfect.

@pannekoek (heerlijke naam), jij stelt dat het niet te combineren is. Maar mijn MP had vier reepjes van 2 Gb in slot 1 t/m 4 en twee reepjes van 4 Gb in slot 5 en 6. Ging prima hoor!

Als ik de processor upgrade gedaan heb naar 3,46 Ghz, heb ik iig 24 Gb geheugen. Ik koop tegen die tijd wel drie reepjes erbij.

Nu nog steeds op zoek naar een fijne GTX680. Wie heeft er toevallig eentje?

Dank jullie wel allemaal voor de zeer goede tips en adviezen. Heeft mij enorm geholpen tot het vinden van de oplossing.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.