14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Sunneh

[Memory] A-DATA 2GB in MBP

Beste OMT-Leden,

Vandaag ben ik snel de stad in geduikt en heb nieuw memory gekocht bij de paradigit. Het gaat om een 2GB A-DATA stukje. Mijn MBP ondersteund maximaal 3GB geheugen. Kan ik met de huidige 2 (2x 1GB) deze nieuwe 2GB erbij zetten en één van de resterende geheugen stukken eruit halen? Of moet er nu in beide slots 2GB verwerkt worden?

Sorry voor het zoveelste topic over memory wisselen maar ik weet ook niet of A-DATA wordt ondersteund..

Bijdrager
    carpebios

Dat kan gewoon, vroeger liep alles sneller met 2x hetzelfde, maar dat is tegenwoordig niet meer zo.
    En probeer het gewoon uit, hij gaat er niet stuk van.

Bijdrager
    Sunneh

Zo.. operatie geslaagd.. me eerste apple hardware ervaring is voltooid.

Heb op de Apple website zitten kijken en het wordt gewoon ondersteund om 1x1gb en 1x2gb erin te stoppen. Het was even zoeken naar een goeie schroevendraaier maar het zit erin en “over deze mac” geeft 3GB aan :). Nu eens kijken of ik verschil ga merken.. :evil:

Bijdrager
    tjetta
    ”carpebios”

Dat kan gewoon, vroeger liep alles sneller met 2x hetzelfde, maar dat is tegenwoordig niet meer zo.

Hm, interessant. Geldt dit ook voor Intel Core 2 Duo procs? Ik hoorde namelijk dat 2x 2GB beter liep dan 1x 1GB + 1x 2GB (afgezien van de geheugencapaciteit), omdat beide cores dan eigen geheugen toegewezen krijgen en dat dit beter loopt. Kun je hier eens iets over toelichten?

Moderator
    unSOUND
    ”carpebios”

Bijna goed. Of anders gezegd: Een beetje fout.

Matched pairs ( 2 identieke modules ) hebben voordelen tegenover losse modules. Eén van die voordelen was dual channel gebruik, waarbij de doorvoer groter was. Dat voordeel is tegenwoordig ook aanwezig bij losse modules dankzij de nieuwe moederborden.

Maar er bestaat ook nog zoiets als interleaving. En dat heeft nog steeds alleen voordeel bij Matched pairs. Maar wanneer heb je daar baat bij ? Eigenlijk alleen als je Ram modules gedeeld moeten worden met iets anders, zoals een grafische kaart. In het geval van de Macs heeft het hebben van Matched pairs dus alleen voordeel als je een machine hebt met gedeeld grafisch geheugen, zoals de mini, de MacBook, en sommige oudere iMacs.

Bijdrager
    Uzbad
    ”unSOUND”
    ”carpebios”

Bijna goed. Of anders gezegd: Een beetje fout.

Matched pairs ( 2 identieke modules ) hebben voordelen tegenover losse modules. Eén van die voordelen was dual channel gebruik, waarbij de doorvoer groter was. Dat voordeel is tegenwoordig ook aanwezig bij losse modules dankzij de nieuwe moederborden.

Maar er bestaat ook nog zoiets als interleaving. En dat heeft nog steeds alleen voordeel bij Matched pairs. Maar wanneer heb je daar baat bij ? Eigenlijk alleen als je Ram modules gedeeld moeten worden met iets anders, zoals een grafische kaart. In het geval van de Macs heeft het hebben van Matched pairs dus alleen voordeel als je een machine hebt met gedeeld grafisch geheugen, zoals de mini, de MacBook, en sommige oudere iMacs.

Unsound, houdt dat in dat als ik het huidige geheugen van mijn MacBook (zwarte model eind 2006) wil upgraden van 1 GB naar 2 GB, ik dan het oude bankje eruit moet halen en vervangen door 2 nieuwe bankjes? Of is het voldoende er een nieuwe van 1 GB bij te plaatsen? Ik denk er nl. over de upgrade te maken, maar ben nogal onervaren op hardwaregebied en vrees de gevolgen van verkeerd installeren. Heb al diverse pagina’s op dit forum erover gelezen, maar ik ben er nog steeds niet uit. Als iemand mij daar wegwijs in zou kunnen maken, zou ik dat zeer op prijs stellen.

Bijdrager
    KarelWillem

Zoals eerder gezegd; de meerwaarde van het gelijktijdig vervangen door gelijkwaardig geheugen is marginaal.

Gewoon lekker één bijplaatsen dus.

Bijdrager
    Sunneh

@ Uzbad

Het installeren van memory kan vrijwel niet verkeerd gaan. Ik ben zwaar voorzichtig te werk gegaan en had ook heel voorzichtig het nieuwe bankje erin gestopt, deze werd meteen de eerste keer herkend waardoor ik niet extra hard op het bankje hoefde te drukken. En ja.. ik had ook geen ervaring op het gebied van hardware vervangen. Je kunt dus rustig één bankje erbij kopen en vervangen. Wel grappig.. een student die normaal met windows werkt zei al: Zowel software-matig als hardware matig is apple userbility vriendelijk =)

Ben erg blij met me upgrade.. After Effects loopt een stuk lekkerder wanneer ik render, photoshop ernaast open heb en aan het bewerken ben. Overigens voor nieuwe mensen die ook een memory update willen doen, A-Data memory had ik me twijfels over maar het werkt gewoon prima op een Mackbook Pro 2.33ghz (oktober 2006 versie).

Moderator
    unSOUND
    ”Uzbad”

Unsound, houdt dat in dat als ik het huidige geheugen van mijn MacBook (zwarte model eind 2006) wil upgraden van 1 GB naar 2 GB, ik dan het oude bankje eruit moet halen en vervangen door 2 nieuwe bankjes? Of is het voldoende er een nieuwe van 1 GB bij te plaatsen?

1 module van 1 GB is goed, als de modules maar exact hetzelfde zijn qua snelheid en latency.

Een set van 2 identieke modules geeft echter wel meer kans op goede resultaten, omdat die modules ook uit dezelfde productie-reeks komen, waardoor ze 99,99 % identiek zijn.

Bijdrager
    Uzbad

Sunneh, KW en Unsound: allemaal hartelijk bedankt voor de antwoorden.

Volgens Unsound kan ik dus het beste twee nieuwe modules in mijn MacBook stoppen. Ik zie aan de prijzen op de diverse sites dat ik het voor het geld niet hoef te laten. Een 2 GB kit van Kingston is ongeveer 40 euro :)

@ Unsound: wat is het latency getal? Ik zie wel de snelheid van de verscheidene modules vermeld staan, maar ik heb geen idee wat latency precies is. Hoe vind ik dat?

Verder: is het handig om de 1GB die ik er eventueel uithaal, te bewaren voor noodgevallen? Of kan ik die verkopen c.q. weggeven?

Moderator
    unSOUND

CAS Latency is de vertraging die in de module zit. Hoe lager dat getal, hoe sneller je module is. ( ALS je moederbord het ondersteund natuurlijk ). Op het moment dat je 2 modules neemt van beide 1 GB en 667 MHz, kunnen ze nog verschillen in latency, waardoor de modules stiekem dus toch niet identiek zijn.

Bij veel webwinkels staat de latency erbij vermeld als een reeks getallen zoals bijvoorbeeld 4-4-4 of zoiets. Er zijn verschillende namen voor: CAS Latency, CL, timing, dergelijke.

Wat betreft de oude modules: Veel mensen geven ze weg, ikzelf bewaar ze. Ze kunnen immers handig zijn als je de machine ooit verkoopt en de grotre modules zelf wilt houden, of als er een firmware-update uitkomt. Sommige firmware-updates eisten in het verleden namelijk dat je het originele RAM in de machine had zitten, sindsdien bewaar ik ze eigenlijk altijd.

Bijdrager
    Uzbad

OK, Unsound, bedankt, ik begrijp het. Nog één vraagje…

In de tussentijd even de configuratie van mijn MacBook bekeken. In elk van de twee geheugenbanken steekt een 512MB module, tezamen dus 1GB.

Is het nu beter om in één van de geheugenbanken een 2GB module te steken of wederom de beide banken te benutten door er twee modules van 1GB in te steken? Of is er nog een andere mogelijkheid?

Vergeef me mijn vraag-graagte; ik wil graag goed beslagen ten ijs komen als ik mijn bestelling plaats…

Moderator
    unSOUND

Aangezien jij dus een model hebt met een videokaart met gedeeld geheugen, kun jij het beste een Dual Channel kit kopen van 2 identieke modules.

Bijdrager
    Uzbad

Unsound, je bent nog veel te laat op! Maar wel wakker :wink:

Wederom hartelijk dank!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.