21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    LarsV10

Melk gemorst over Macbook Air, wat te doen?

Dag allemaal,

Deze avond heb ik tot mijn grote frustratie een flink glas melk over mijn Macbook Air mid 2017 gemorst. Het voorval verliep als volgt:

Ik had mijn glas naast mijn Macbook staan en stootte deze vervolgens over het toetsenbord. De melk liep ook gedeeltelijk de ventilatie opening in. Na een paar seconde paniek en droogvegen viel het beeldscherm uit (en volgens mij ook de laptop zelf). Nu heb ik mijn Macbook zo snel mogelijk helemaal afgedroogd en op de zijkant gezet om te zorgen dat zo veel mogelijk vocht eruit liep. Vervolgens heb ik hem in een bak gezet en mijn laptop onder de rijst bedolven. Over het hele toetsenbord, de ventilatie opening en achter bij de scharnier. Daarna heb ik hem bij de verwarming gezet.

Nu begrijpen jullie vast wel dat ik enorm baal. Ik heb hem na een uurtje geprobeerd aan te zetten maar tevergeefs… (Misschien was dat ook wel te enthousiast en moet hij wel langer drogen.)

Nu hoop ik dat jullie wat tips of wat dan ook hebben om mij te kunnen helpen. Ik zie het uiteraard niet zitten om een nieuwe Macbook te kopen van ongeveer €1200, ligt aan de specificaties natuurlijk.

Heel erg bedankt alvast.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Collega had thee gemorst over haar MBP. Naar Apple geweest, zou niet meer te maken zijn, dus kocht ze gelijk een nieuwe voor €3300, – plus nog een klein kapitaal aan adapters. De oude MBP alsnog weggebracht naar een plaatselijke reparateur, die hem voor €75,- ultrasoon gereinigd heeft.  Nu doet ie het weer, de nieuwe MBP kon terug naar Apple waar ze ze zonder verdere vragen haar geld terug kreeg. Dus bel hem morgen even op.

Bijdrager
    LarsV10

Hartelijk dank voor je bericht. Heb zojuist nog eens geprobeerd hem aan te zetten. Hij ging na de aan-knop even in te houden tot mijn verbazing aan. Heb hem daarna toch maar direct uit gezet en hem terug in de rijst gelegd om hem verder te laten drogen. Enig advies hierover? Of verder advies ook welkom.

Bijdrager
    Joid

Bij Amac hebben ze een Drycleaning Solution: https://www.amac.nl/service-diensten/macbook-waterschade

Bijdrager
    Shmoo

Een pak Nesquik er overheen kiepen, dan heb je morgen chocoMac.

Aan de inboedelverzekering opgeven, dan krijg je van hen een nieuwe, zeker omdat je nog het factuurtje hebt en deze is nog niet zo oud. Als het goed is moet je deze oude dan naar hen opsturen. Laat de verzekering ‘m maar supersonisch reinigen of wat voor snoespoes. Dat soort onzin kost alleen maar veel geld en over twee jaar gaat die stuk omdat je de koppakking opblaast maar dan zal je altijd met die gedachte van dat glas melk blijven zitten.

Bijdrager
    LarsV10

Dank voor je bericht, zie nu dat ik een spelfout heb gemaakt -_-. Het is een MacBook air mid 2017. Heb hem nu dus 1,5 jaar. Weet niet of het veel verschil zal maken maar ik was inderdaad nog even van plan de inboedelverzekering te checken, Thanx!

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>LarsV10 op 23 januari 2019 om 00:26</p>
     Heb zojuist nog eens geprobeerd hem aan te zetten.

Welja, maak ‘m nog verder kapot. Ik begrijp dat je staat te popelen om iets te doen – gelijk kolonel Brandon in Sense and Sensibility, en dat was een beste kerel. Maar als je er nog iets van wilt redden, moet je onderdelen die onder de melkresten zitten niet onder stroom zetten. ’t Is geen voetbal.

Breng ‘m weg, je hebt nu twee adressen. En pas je melkconsumptie aan: Bij het ontbijt, in de koffie en ’s avonds alleen als slaapmuts, maar dan moet je ook van schermen wegblijven, anders helpt ’t niet en is het kalf voor nop geslacht.

Bijdrager
    LarsV10

Dat is ook zo, heb je gelijk in. Daarentegen heb ik hem wel eerst zeker 4 uur laten liggen bij de verwarming en in de rijst dus ik hoop dat dat de schade deels beperkt. Ik zou natuurlijk graag mijn bestanden terugwillen, zeker omdat er geen kopie van is (verkeerde instelling time capsule).

Natuurlijk zal niet al de melk verdwijnen maar ik hoop dat ik hem op een (goedkope) manier nog kan redden🙁

Bijdrager
    /dev/enschede

Het hangt erg af wat je er overheen gooit; thee bevat loog en kan printplaten vanaf seconde 1 aantasten. Bier daarentegen richt weinig schade aan. Als er geen fatale kortsluiting is kan je de laptop laten drogen en kan het goed gaan. Koffie en melk weet ik niet.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

NOOIT eten, drinken of iets anders dan gewoon bruilken…, in de buurt van een COMPUTER!!!!!!

Nu of later blijkt er altijd schade te zijn.. doorgaans onherstelbaar…..

NOOIT DUS….

Bijdrager
    LarsV10

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 23 januari 2019 om 09:33</p>
    NOOIT eten, drinken of iets anders dan gewoon bruilken…, in de buurt van een COMPUTER!!!!!!

Nu of later blijkt er altijd schade te zijn.. doorgaans onherstelbaar…..

NOOIT DUS….

Dank voor jullie reacties en ik begrijp het ook zeker. Les geleerd, maar als er nog mensen met tips zijn graag want hier heb ik niet veel aan🙁

Geblokkeerd
    Anoniem

LarsV10 op 23 januari 2019 om 09:39

Les geleerd, maar als er nog mensen met tips zijn graag want hier heb ik niet veel aan🙁

Nou die reiniging en verzekering dus, wat wil je nog meer weten? De stappen bij vochtschade zijn vrij simpel; meteen uitzetten en minstens een dag of twee met rust laten. Aangezien beiden niet gedaan zijn hoop ik voor je dat hij nog leven geeft, je kansen zijn aanzienlijk verkleind.

Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een laptop waar fris overheen ging, alhoewel die wel meteen was uitgezet en voldoende had gedroogd heeft die het daarna nog een jaar of tien uitgehouden (en zijn einde had meer te maken met snelheid dan technisch falen).

Bijdrager
    McPim

LarsV10 op 23 januari 2019 om 09:39
    Les geleerd, maar als er nog mensen met tips zijn graag want hier heb ik niet veel aan🙁

Volgens mij waren de beste tips dat je hem zo snel mogelijk naar een bedrijf moet brengen dat dit misschien nog op kan lossen! Langer wachten = meer kans op onherstelbare schade. En ik heb ook nog een tip: in tegenstelling tot wat velen denken heeft in rijst leggen totaal geen zin. Het vocht zit in je device, dat trekt die rijst er echt niet uit. Het apparaat moet open, zo snel mogelijk.

Bijdrager
    GoeieDag

Haal die rijst nou eens weg, dat zorgt ervoor dat het verdampte vocht niet weg kan, en alsnog schade gaat aanrichten.

Zet ‘m op een warme, droge plek, waar ie goed kan luchten.

En idd, NIET aanzetten.

Edit: Zie nu dat McPim dat ook al duidelijk zegt. Rijst is onzin en contraproductief in dit soort gevallen.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Als het je vooral gaat om de data dan kan je volgens mij simpel de HD er nog uithalen.

Of kon dat begin 2017 ook al niet meer?

Bijdrager
    McPim

Vanaf 2010 heeft een Macbook Air al een SSD, en ik dacht (later?) ook non-removable.

Bijdrager
    Brombeer

Hij is ‘removable’, maar het is geen gebruikelijke SSD.  Ik bij OWC even kijken naar de upgrademogelijkheden van dat model.

Hoe de boel open en dicht gaat, staat doorgaans wel op iFixit.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Brombeer op 23 januari 2019 om 18:19</p>
    Hij is ‘removable’, maar het is geen gebruikelijke SSD.

Klopt, vanaf het 2018 model is het vastgesoldeerd flash geheugen.. Niet dat dat in dit geval veel uit zal maken.

Bijdrager
    GoeieDag

Hij kan beter, als het ding echt droog is, proberen wat er nog werkt. Voor de Target Disk mode heb je ook niet veel nodig.

Bijdrager
    SMac

Nog even benieuwd naar de rijst. Hier ook weleens een laptop gered van glas water; liep langs de kamer van mijn dochter en die zag ik met een handdoek over het toetsenbord wrijven. Glas water er overheen. Toen ik m oppakte liep het water uit de usb poorten. Boven verwarming gezet tot er niets meer uitkwam. Toen 2 dagen in bak met rijst gelegd. Functioneert nu weer geheel. Rijst onttrekt vocht van zijn omgeving daarom zit het ook wel in een zoutbusje (of is dat zodat het lekker rammelt?). Vreemd om te lezen dat rijst niet zou helpen, wat mij betreft werkt het hetzelfde als die pakjes silica gel in de verpakking van elektrische apparaten?

Bijdrager
    McPim

Ik kan daar een hele verhandeling over houden, maar je kunt ook zelf een beetje Googelen of logisch nadenken.. Rijst onttrekt vocht, dat klopt. Daarom zit het in zoutvaatjes. Je hebt ook nog rijst met velletjes en zonder trouwens, die verschillen laat ik maar even achterwege.. Het belangrijkste punt hier is dat er zoveel mogelijk contact moet zijn tussen de rijst en het vocht of de vochtige lucht om enig effect te hebben. iPhone’s en MacBook’s zijn redelijk afgesloten apparaten waardoor er weinig verdamping zal zijn binnen in de behuizing. Daar verandert die rijst dan vrijwel niets aan. Dat het bij jou wel werkte wil niet zeggen dat het door de rijst kwam, uiteindelijk wordt alles droog natuurlijk. Het gaat erom dat dat dagen kan duren en de schade dan al aangericht kan zijn. Zo niet dan heb je gewoon geluk gehad.. Daarom: openmaken van het apparaat zorgt voor een veel snellere verdamping van het aanwezige vocht of vloeistof, en bovendien kun je het waarschijnlijk grotendeels fysiek droogdeppen. Een reparatiebedrijf met kennis van zaken zal het nog grondiger aanpakken. Zolang er nog vocht aanwezig is kan het aanzetten van het apparaat voor nóg meer schade zorgen wegens mogelijke kortsluiting, dat is zeker onverstandig.

Het is in ieder geval een discutabel onderwerp, zonder gedegen wetenschappelijk onderzoek. Maar waarom de gok en het risico nemen, dagen wachten en hopen op geluk als je met open schroeven en meteen drogen zéker weet dat het vocht zo snel mogelijk weg is?

Een leuk linkje in dit kader: http://www.riceisfordinner.com/repair-blog/rice-cant-fix-this

And remember, correlation does NOT imply causation!” 😉

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.