26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Woutertje

melding volle harde schijf

Mijn Powerbook G4 (1.5 Ghz, januari 2005) geeft sinds kort steeds bij het starten de melding dat de schijfruimte vol is. Nadat ik vrijwel alle bestanden heb verwijderd blijft deze melding verschijnen. Ik kan niets meer openen of downloaden, zelfs geen tekstbestanden opslaan.
    Mij is geadviseerd de powerbook opnieuw te configureren, maar ik ben de installatiesoftware kwijt. Nu vraag ik me af of ik die kan downloaden van internet (via een andere computer), of dat dat geen zin heeft, omdat ik door het harde schijf-probleem op mijn Powerbook sowieso niets kan openen.
    Misschien is de oorzaak een virus? Zo ja: wat kan ik dan het beste doen? Ik kan immers ook geen virusscanner meer downloaden.

Bijdrager
    Vodka

Prullenbak geleegd?

Bijdrager
    Afroman

Schijfpermissies hersteld?

Bijdrager
    JaNiintendo

Harde schijf gecontroleerd?

Bijdrager
    Rebel

Wouter probeert het op te lossen bij mij thuis dus ik reageer even namens hem.
    Hoe herstel je schijfpermissies? Prullenbak was al geleegd. En wat bedoel je met ‘harde schijf gecontroleerd’?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Schijfpermissies: Schijfhulpprogramma>selecteer schijf>Herstel Permissies
    Controle: Schijfhulpprogramma>selecteer schijf>Herstel Schijf

Bijdrager
    1984
    Woutertje op 02 augustus 2010

Mijn Powerbook G4 (1.5 Ghz, januari 2005) geeft sinds kort steeds bij het starten de melding dat de schijfruimte vol is.

Mijn harde schijf is nogal vol, kan dat kwaad?
    Mac OS X is zo gebouwd dat het je vanzelf een melding geeft wanneer haar opstartschijf vol is. Je Mac zal dan al aanmerkelijk trager zijn gaan werken. Zover moet je het toch echt niet laten komen. Door op het symbool van je harde schijf te klikken en Toon info’ te kiezen onder het ‘Archief’-menu, kom je er achter in hoeverre je HD is gevuld. Vuistregel: minimaal 15% vrijhouden.
    miep

Moderator
    unSOUND

Maar hoeveel ruimte heb je op de harde schijf na het verwijderen van de diverse bestanden ?

Bijdrager
    Woutertje

harde schijf gecontroleerd: van 74,4 GB zou 74,39 GB in gebruik zijn, maar er zijn nergens grote bestanden te vinden. Ik had alle foto’s er al af gehaald, heb geen films en/of muziek. Prullenbak is ook leeg.
    Ik heb de schijfpermissies hersteld en gecontroleerd. Het leek daarna even beter te gaan (kon fotoshop openen en beelden scannen), maar bij bewaren steeds de melding ‘ scratch discs are full’. Ook bewaren op memory stick geeft die melding.

Moderator
    unSOUND

Ik zou als het lukt eens WhatSize installeren en draaien, die laat keurig zien waar de schijfruinte zit. Mocht dat niet kuiken zou je de machine in Target-mode aan een andere Mac moeten hangen en zo de schijf inspecteren…

Bijdrager
    michelvdb

En als je niet voor WhatSize wil ‘lammeren’ is er OmniDiskSweeper.

Moderator
    unSOUND

O ja, WhatSize is tegenwoordig betaald… Gelukkig was de oude versie freeware:

http://dl.dropbox.com/u/662007/WhatSize.zip

Bijdrager
    1984

Helaas………..

Moderator
    unSOUND

Helaas wat ? Heb je al geupdate ? Want dan krijg je vervolgens dit :

Bijdrager
    1984

Helaas maar 20 GB en dat was in 10.3 anders

Maar je hebt ook nog http://www.derlien.com/ al ben ik daar niet zo kapot van.

Moderator
    unSOUND
    1984 op 02 augustus 2010

Helaas maar 20 GB en dat was in 10.3 anders.

Daarom heb ik dus mijn oude versie geupload die gewoon gratis alles meet. Ik hou niet van die achterbakse praktijken waarin ze lokken met “gratis download” en “gratis upgrade” waarbij ze je het idee geven dat het programma gratis is, maar enkel de download is gratis, het gebruik vervolgens niet, of onder voorwaarden…

Bijdrager
    1984

Maar hoe krijg ik 10.3.92 dan erop….? Want hij vraagt gelijk om de update te installeren…..

Moderator
    unSOUND

Gewoon die zip van Drobbox downloaden en in de map programma’s plaatsen. Vervolgens klik je bij die melding op “Skip this version”, en laat je hem niet zoeken naar updates.

Bijdrager
    1984

Op de Mac met Os 10.4.11 functioneert What size10.3.92 prima echter op de Mac waar Os 10,6.4 draait gebeurt er weinig..?

Moderator
    unSOUND

Hier in Leopard doet hij het ook prima, ik heb geen idee waarom hij het in Snow Leopard niet doet… matig.

Bijdrager
    1984

WhatSize 4.9.6 doet het wel op MacOs 10.6.4 echter bij WhatSize 10.3.92 wel een icoon in je dock en WhatSize etc in je menubalk echter geen venster onder tools…..helaas…?

Bijdrager
    Sumar

Je hebt ook nog de Finder: iets omslachtiger maar werkt wel als je verborgen bestanden zichtbaar maakt (zie hier). Als je niets meer kunt installeren is dat misschien een optie.

Bijdrager
    michelvdb

Onzichtbare bestanden zichtbaar maken en en dan? Heel lustig opruimen? Goed bezig… Hou de backup en de installatieschijven maar klaar.

Moderator
    unSOUND

Gewoon WhatSize even gebruiken in dit geval. Dat WhatSize niet op Snow Leopard draait is in dit geval geen obstakel aangezien de TS dat niet draait.

Bijdrager
    Sumar

Onzichtbare bestanden zichtbaar maken en en dan? Heel lustig opruimen? Goed bezig… Hou de backup en de installatieschijven maar klaar.

Geldt overigens ook voor bestanden gevonden met Whatsize. Ik gaf alleen maar een tip voor het geval er echt helemaal niets geinstalleerd kon worden.

Ben overigens wel benieuwd wat de schijf zo vol maakte.

Moderator
    unSOUND

Dat kan van alles zijn, meest gehoorde oorzaak zijn torrent-programma’s of screenrecording-software.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.