30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    TonyJ

Melding over het verplichte gebruik IE

Regelmatig als ik lekker op internet aan het surfen ben dan krijg ik weer een probleem voorgeschotelt dat die site alleen goed werkt met IE 6 of hoger.

Ik ben dit helemaal beu, is er nou niemand die een keer zegt dat het verplicht wordt als site maker dat je dit in meerdere browsers test en als je daar geen zin hebt dan krijg je geen plekkie op het i-net.

Of iedereen moet safari gaan gebruiken;)

EDIT: Topictitel aangepast en overbodige krachttermen weggehaald.(deze zijn altijd overbodig…)Sypie.

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    Vodka

Zolang > 90% van de surfers IE gebruikt zal het niet anders worden.

Tot die tijd is er Bootcamp/VMWare/Paralells om op een Mac toch IE te openen.

Bijdrager
    Zaphod_B

Ben het helemaal 100% met je eens maar ik vind je taalgebruik niet zo op een forum passen..;) jeugdig bravoure?

Overigens is er weinig aan te doen zolang er bedrijven zijn zoals Microsoft die de standaarden naar hun hand proberen te zetten en er sukkelige developers zijn die blind erachteraan huppelen…

Het enige wat je kunt doen is de beheerder van de betreffende site een beleefd (!!) mailtje sturen met je verhaal en dat je dolgraag hun site goed zou willen bekijken in een andere browser dan IE… Ik doe dat wel eens en ik moet zeggen dat je soms erg sympathieke reacties krijgt en soms wordt er ook echt wat aan gedaan. Je hebt helaas ook regelmatig nitwits die reageren met “sja de markt gebruikt voor 99% IE dus gebruiken we dat”. Dat is niet alleen feitelijk onjuist maar ook arrogant en het kost ze klanten. Maar goed, da’s dan hun keuze, ik ben in ieder geval weg.

Bijdrager
    lowfi

Geef is een voorbeeld dan want de laatste tijd kom ik het niet meer tegen eigenlijk:?

Bijdrager
    TonyJ
    ”Zaphod_B”

Ben het helemaal 100% met je eens maar ik vind je taalgebruik niet zo op een forum passen..;) jeugdig bravoure? ………..

En waarom vind je dat mijn taalgebruik niet past…..voorbeeld graag!

Geef is een voorbeeld dan want de laatste tijd kom ik het niet meer tegen eigenlijk:?

http://www.uwverzekeringenonline.nl/auto.htm

Kom het inderdaad niet vaak tegen, maar heb het deze week 3x gehad. 1 keer zelfs bij de IB-groep, maar daar is wat aangedaan.

Bijdrager
    TonyJ
    ”1984″

Firefox http://www.mozilla.com/en-US/firefox/

Been there, done that!

Heb FF in beta-versie tot de laatste versie [totdat ik de switch naar mac maakte] gebruikt en zelfs nog een tijdje op me macbookie gebruikt, maar vond safari toch sneller werken weet ook niet waarom

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”TonyJ”
    ”Zaphod_B”

Ben het helemaal 100% met je eens maar ik vind je taalgebruik niet zo op een forum passen..;) jeugdig bravoure? ………..

En waarom vind je dat mijn taalgebruik niet past…..voorbeeld graag!

lees je eerste post nog eens en je topictitel?

Moderator
    unSOUND
    ”TonyJ”

De melding op zich is 1 ding, maar de site verder werkt toch gewoon ?

Bijdrager
    TonyJ
    ”Zaphod_B”

Nou als je dat al erg vind dan moet je is onder die steen vandaan komen en een kijkje buiten de deur nemen…..

Bij ons praat, typt en schrijft iedereen zowat op deze manier….

Vind het een beetje gemierenneuk.

”unSOUND”

De melding op zich is 1 ding, maar de site verder werkt toch gewoon

Bij mij dus niet in Safari. Ik krijg de melding en voor de rest zie ik wel site, maar krijg dus niet dat ding wat hij moet laden, een rekenprogramma.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”TonyJ”
    ”Zaphod_B”

Nou als je dat al erg vind dan moet je is onder die steen vandaan komen en een kijkje buiten de deur nemen…..

Bij ons praat, typt en schrijft iedereen zowat op deze manier….

Sja dit is de oude grap: als iemand in de sloot springt, doe jij ’t dan ook?
    Hey ik vloek zelf ook wel eens. Maar ik realiseer me ook dat niet iedereen dat prettig vindt en doe dat dus bij voorkeur niet in ’t openbaar en dus ook niet op een forum. Bovendien voegt het niets toe aan je verhaal. Is ‘verdomme’ echt nodig om je statement kracht bij te zetten?

Ik vind het persoonlijk een kwestie van opvoeding, jij vindt het gemiereneuk. Jammer. Kennelijk worden we het er niet over eens, en ik heb geen behoefte om er een ellenlange discussie over te voeren. Het zou prettig zijn als je je zou realiseren dat anderen hier aanstoot aan kunnen nemen (gelovigen bijv, en nee dat ben ik niet).

Voor de duidelijkheid: je kwetst mij er verder totaal niet mee, ik vind het alleen onnodig en mogelijk kwetsend voor anderen.

Anyway, dit is nogal offtopic dus laten we maar concluderen dat we het niet eens worden. Overigens probeerde ik je wel een goeie tip te geven door webmasters een vriendelijk mailtje te sturen. Ik heb daar echt goede ervaringen mee (ok, ook slechte ;)).

Moderator
    unSOUND
    ”TonyJ”

Ik krijg de melding en voor de rest zie ik wel site, maar krijg dus niet dat ding wat hij moet laden, een rekenprogramma.

Gekke is dat als je die melding onderdrukt door Safari zich voor te stellen als IE, je de waarschuwing krijgt dat het programma wat geladen moet worden door de site niet klopt… allerlei ongeldige waardes en zo… sowieso een hele slecht gemaakte site dus.

Bijdrager
    Henque
    ”Zaphod_B”

Overigens is er weinig aan te doen zolang er bedrijven zijn zoals Microsoft die de standaarden naar hun hand proberen te zetten en er sukkelige developers zijn die blind erachteraan huppelen…

Gelul.., er zijn afspraken (w3c, waarvan microsoft zegt zich hieraan ook conformeert)
    Alleen als zo’n lullige webdeveloper ergens een scriptje vandaan heeft geplukt, die de browser checkt en denkt dat’ie daarmee heel interesant is, heeft’ie het goed mis.
    ‘Kwil weinig goeds zeggen over microsoft, maar in dit geval is het ..,het onvermogen van websitebouwer.
    Die van “uwverzekeringenonline.nl” is heel zeker een amateur.

[size=9:352f16d993]ps hoort dit niet beter thuis in “webontwikkeling”[/size:352f16d993]

Sleutelbeheerder
    Night
    ”unSOUND”
    ”TonyJ”

De melding op zich is 1 ding, maar de site verder werkt toch gewoon ?

Eh, nee dus. Je kunt je premie niet online laten berekenen. “Vertel” je de site dat je IE6 gebruikt (debug menu) dan krijg je een heel hinderlijke “value=0” loop.

Bijdrager
    Oppie

Misschien een beetje kort door de bocht, en misschien doe ik weleens mezelf ermee te kort, maar…
    als een site zo knullig in elkaar zit, dat naast Safari ook een tweede browser de hik krijgt op zo’n site, dan ben ik weg. Gewoon omdat het amateurs zijn, en dan zal het bedrijf ook wel van een amateurtje zijn.
    En guess what: nooit het gevoel gehad dat ik wat mis…

Bijdrager
    MacX

Gelukkig kun je niemand verplichten om zijn website volgens bepaalde standaards te bouwen. Het is natuurlijk wel dom, zeker wanneer je een bedrijf bent om daar niet rekening mee te houden. Ik surf zo’n bedrijf gewoon voorbij en als het in zo’n geval om ± 10% van de handel gaat dan kun je je afvragen, wie is er nu gek?

Bijdrager
    Oppie

Nou nee, verplicht misschien niet; maar “gelukkig”?
    Het lijkt me een kwestie van fatsoen: als je een site maakt doe je het niet om er alleen zelf naar te kijken, maar je wilt graag ‘communiceren’ met anderen (bv je klanten); dat doe je niet door ‘onduidelijke’ taal uit te slaan…:?

Bijdrager
    MacX

Natuurlijk is het ook een kwestie van fatsoen, juist een goede reden om zo’n bedrijf lekker aan z’n lot over te laten, de harde leerschool zal ik maar zeggen.

Bijdrager
    NCK

Ik werk nu ongeveer 2 maand met de Safari 3 beta omgezet naar nederlands.
    Op de snelle iMac werkt het prima eigenlijk, weinig problemen.

Op mijn MacBook moet ik af en toe toch eens Camino runnen, vooral voor filmpjessites enzo.

Eigenlijk ben ik best wel tevreden met Safari. Het werkt prima. Ik kom weinig sites tegen die niet goed werken. Ik vraag me af welke sites jullie bekijken???

Bijdrager
    NCK

aha! De radiospeler van Radio 1 doet het niet!

Bijdrager
    MacX

Niet de radio speler van Radio 1, wij hebben hier nog gewoon een ouderwetse radio.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”henque”
    ”Zaphod_B”

Gelul.., er zijn afspraken (w3c, waarvan microsoft zegt zich hieraan ook conformeert)
    Alleen als zo’n lullige webdeveloper ergens een scriptje vandaan heeft geplukt, die de browser checkt en denkt dat’ie daarmee heel interesant is, heeft’ie het goed mis.
    ‘Kwil weinig goeds zeggen over microsoft, maar in dit geval is het ..,het onvermogen van websitebouwer.

Ik heb zelf ook wel eens wat met HTML en CSS gedaan en de enige browser waar ik uren en uren mee bezig was omdat ze zich *niet* 100% aan de standaard houden is al jaren IE. Bovendien pusht Micorosoft nog steeds hun ActiveX troep voor websites. En er zijn nog steeds bedrijven die dat gebruiken.

Ik ben anderhalf jaar geleden op zoek geweest naar een Nederlands online boekhoudpakket. Nou, er waren er maar 2 van de 6 ofzo bruikbaar in Safari. De rest was *alleen* werkbaar met IE, niet eens met Firefox.

En natuurlijk is dat de fout van de developer, want die zit te slapen. Maar het is ook de fout van MS die nog steeds probeert het internet naar hun hand te zetten. Ze *zeggen* dat ze zich netjes aan de standaarden zullen houden, maar wat ze er niet bij zeggen is dat ze het net ff anders implementeren en er nog ff leuk enkele uitbreidingen op verzinnen die alleen werken in IE. En zolang er MS fanboy developers daar achteraan hobbelen zonder na te denken zul je websites hebben die alleen in IE werken. Kun je 100 standaarden tegenaan gooien, zolang MS die politiek niet verandert en zolang er domme developers zijn, zul je dit probleem houden.

Bijdrager
    karllaurent
    ”N!CK”

aha! De radiospeler van Radio 1 doet het niet!

Bij mij doet die het prima (MacBook)
    Alleen doen een paar links naar programma’s het niet

Bijdrager
    petitmal

Hoewel woordkeuze en reactie op ‘kritiek’ van topicopener wat steil is ben ik het wel met de kern van zijn kritiek eens. Als het grote banken in Nederland lukt om functionerende websites op te zetten, hoe komt het dan dat er toch langere tijd een van diezelfde banken niet in staat is diezelfde functionaliteit te behalen? Als ik op allerlei sites probleemloos filmpjes kan bekijken hoe komt het dan dat een site als Uitzending gemist of Omroep.nl regelmatig terugkomt in de klachtenlijst van macgebruikers?

Dat allerlei (verschillende) SW onafhankelijk van elkaar wordt ge-update, maar dat die updates elkaar wel kunnen beinvloeden, daar heb ‘ik’ als doorsnee gebruiker eigenlijk geen boodschap aan.
    Zeker niet, als het niet gaat om bedrijven (die leren het evt wel op de ‘harde’ manier: zie Oppie), maar om – semi – publieke instellingen, zoals bv de omroepen; die hebben namelijk eigenlijk gewoon de verplichting te zorgen dat ze toegangkelijk zijn. Ze ontvangen namelijk belastinggeld om die dienst te leveren.

De vriendelijke email waar Zaphod_B het over heeft is bij mij helaas altijd zonder antwoord gebleven…

en, dit:

En natuurlijk is dat de fout van de developer, want die zit te slapen. Maar het is ook de fout van MS die nog steeds probeert het internet naar hun hand te zetten. Ze *zeggen* dat ze zich netjes aan de standaarden zullen houden, maar wat ze er niet bij zeggen is dat ze het net ff anders implementeren en er nog ff leuk enkele uitbreidingen op verzinnen die alleen werken in IE. En zolang er MS fanboy developers daar achteraan hobbelen zonder na te denken zul je websites hebben die alleen in IE werken. Kun je 100 standaarden tegenaan gooien, zolang MS die politiek niet verandert en zolang er domme developers zijn, zul je dit probleem houden.

is ongetwijfeld waar, maar ook makkelijk. Die domme ontwikkelaars en MS fanboys worden namelijk ook steeds weer aan het werk gezet door de bedrijven/organisaties die zichzelf daarmee in de vingers snijden. Die bedrijven zouden ook wel eens wat selectiever mogen zijn. Wie betaald, die bepaald tenslotte. Erg platvloers, ik weet t…maar daarmee wel vaak een goed werkend incentief?

:wink:

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”petitmal”

is ongetwijfeld waar, maar ook makkelijk. Die domme ontwikkelaars en MS fanboys worden namelijk ook steeds weer aan het werk gezet door de bedrijven/organisaties die zichzelf daarmee in de vingers snijden. Die bedrijven zouden ook wel eens wat selectiever mogen zijn. Wie betaald, die bepaald tenslotte. Erg platvloers, ik weet t…maar daarmee wel vaak een goed werkend incentief?

:wink:

Je hebt helemaal gelijk. Helaas worden beslissingen bij veel bedrijven genomen door niet-IT’ers maar door marketeers, managers, business mensen. Mensen die gewoon Windows hebben en nog nooit een Mac van dichtbij hebben gezien…

Bijdrager
    MacX

Het is wel heel erg makkelijk om te roepen dat deze developers allemaal dom zijn. Natuurlijk is het niet leuk dat sommige grote (semi) overheids websites niet altijd doen wat wij allemaal willen, maar je moet je wel realiseren dat ze vaak jaren terug een bepaalde weg zijn ingeslagen die toen een goede keuze was en veel geld heeft gekost. Daardoor kunnen nu problemen opdoemen die toen niet te voorzien waren.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”MacX”

Daardoor kunnen nu problemen opdoemen die toen niet te voorzien waren.

Een ActiveX control in je website bouwen is altijd al stom geweest…
    Maar goed, je hebt een punt. Neemt niet weg dat het toch erg vaak onwetendheid is. Of domweg de beslissing dat IE het grootste marktaandeel heeft en dat dus de site daarmee moet werken en verder boeit het niet.

En ik heb genoeg developers ontmoet die het aan hun reet zal roesten. Ze zien een leuke microsoft-only feature om in hun website te stoppen en vinden die feature zo belangrijk dat ze het er gewoon instoppen…

Bijdrager
    petitmal

MacX schreef:

je moet je wel realiseren dat ze vaak jaren terug een bepaalde weg zijn ingeslagen die toen een goede keuze was en veel geld heeft gekost. Daardoor kunnen nu problemen opdoemen die toen niet te voorzien waren.

Idd, zoals Zaphod_B al schrijft: hier heb je een punt. Toch zegt het duiveltje in mij dat het voor jarenlang vastleggen van beleid (en besteden van grote sommen gelds om beleid in een bepaalde richting te sturen) niet slim is in een gebied dat (technologisch) nog elke dag veranderd. Waarmee beleid dus mede die problemen veroorzaakt. Beleid dat gemaakt wordt door mensen die zo “windows-minded” zijn
    dat ze zich niets kunnen voorstellen bij mensen die met andere systemen werken.

Bijdrager
    Obi

wat ik wel eens heb gedaan..
    En zeker als het een ‘professionele’ website bouwer betreft..

een mailtje sturen met de strekking dat een website die alleen maar geschikt is voor 1 OS/webbrowser een brevet van onvermogen is van die website bouwer.
    Het is de meest slechte reclame die je kunt hebben, impliciet ben je als website bouwer een incompetente knoeier.
    ik zal zo’n figuur dan ook niet aanraden.

Bijdrager
    sypie

Ik heb dat ook een keer gehad bij de website van de firma die alles glashelder heeft. Een mailtje gestuurd, antwoord gekregen maar mijn zaken ergens anders gedaan. Jammer voor een firma die bijna alles glashelder heeft. Ik kom daar vrijwillig en als ik dan dat soort dingen tegenkom dan keer ik ook vrijwillig die firma de rug toe.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.