19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    vanadium

Melding meerdere gebruikers tijdens afsluiten Mac

Wanneer ik mijn mac uitzet krijg ik de melding dat er 2 gebruikers aangesloten zijn terwijl ik maar 1 gebruiker (ikzelf) op mijn mac heb. Is er een manier om te zien wie/wat de andere gebruiker zou kunnen zijn? Ik heb ook geen gast-account geactiveerd. 

Bijdrager
    TheBigZ

Zeg even tegen Mr. Hyde dat de grap nu lang genoeg geduurd heeft.

Moderator
    Night

Heb je ook een iPhone, iPad of Apple Watch?

Bijdrager
    vanadium

Ik heb een iPhone

@BigZ, is geen grap heb bestanddelen uitgezet en de melding is nu weg, ben alleen benieuwd wie die andere gebruiker kan zijn

Moderator
    Night

Dat kan macOS zelf laten zien:

How to See What Users Are Connected & Logged In To a Mac

Er zijn ook apps voor, zoals:

Mac OS X

https://apps.apple.com/us/app/lanscan/id472226235

Bijdrager
    vanadium

Dank je, met het command W krijg ik dit te zien: 

Ik heb bestandsdeling weer aangezet. Wel apart dat je met het afsluiten van de Mac deze waarschuwing krijgt.

Moderator
    Night

In UNIX (wat de ‘basis’ is van macOS)  worden verschillende gebruikerssessies, ondanks dat die door dezelfde gebruiker worden opgestart, gezien als verschillende logins. Jij bent in macOS ingelogd, maar het vanadium proces, ondanks dat een app die dit gebruikt door jou wordt gestart, wordt binnen Terminal gezien als een compleet losstaande shell. De ‘w’ (who) duidt op een tweede login.

Ik leg het misschien een beetje krom uit, maar in die richting moet je het zoeken. Het is in ieder geval normaal.

Bijdrager
    GoeieDag

Night op 9 mei 2020 om 19:25
    Het is in ieder geval normaal.

Hoezo normaal? Whatever UNIX normaliter aan het verhapstukken is onder de shell, de waarschuwing die TS in de GUI krijgt, is verre van ‘normaal’.

Moderator
    Night

Hoezo? Als je een app gebruikt, die zich neit helemaal aan de macOS regels houdt door meer ‘under the hood’ aan het werk gaat, is het toch niet raar dat je daar via het OS melding van krijgt?

Bijdrager
    RW076

Of.. Je hebt last van een stalker.

Als ik bij je binnen ben geweest en je zet daarna delen uit in Mac OS kan ik via de terminal gewoon nog bij je schijven hoor.

Bijdrager
    vanadium

<p class=”cite”>RW076 op 10 mei 2020 om 10:11</p>
    Of.. Je hebt last van een stalker.

Als ik bij je binnen ben geweest en je zet daarna delen uit in Mac OS kan ik via de terminal gewoon nog bij je schijven hoor.

Kan ik die eventuele stalker identificeren? Is daar een app voor of kan dat via een commando in terminal?

Bijdrager
    RW076

Vooropgesteld dat het behoorlijk far feched is, hangt dat er maar weer helemaal vanaf wie het is.
    Het kan iemand in je thuisnetwerk zijn (ken je situatie niet) maar het zou zomaar een broertje/zusje of papa/mama kunnen zien via remote desktop of iets in die hoek.

Het kan een keylogger van een “vriend/in” zijn die een “geintje” met je uithaalt (dan zie je dat wel in de map programma’s als ze het echt als grapje doen).

Maar wis ook de optie van een “Nubische Prins” niet uit de je iets heeft gemaild wat jij (of een huisgenoot) verkleed als iets anders hebt geïnstalleerd.
    En die vervolgens je login gegevens heeft en via (ja nu wordt het een tikkie lastig) software wat lijkt op het oude back to my mac en je router je schijven aan het doorbladeren is.

Maar het zou ook nog een programma kunnen zijn met een slechte Installer die helemaal geen kwaad in de zin heeft, maar wel altijd als jij inlogt nog even naar je cash of iets in die richting verwijst en daardoor aan het systeem doorgeeft dat er “iemand” je schijven deelt.

Probeer eens een gratis programmaatje zoals Malwarebytes om een scan te doen, kan een hoop uitsluiten.

Bijdrager
    vanadium

Malwarebytes geïnstalleerd en geen detecties geconstateerd. Ik heb wel mijn MacPro 3.1 via de dosdude patch naar High Sierra geüpgrade, zou het daar in kunnen zitten?

Zit alleen op mijn thuisnetwerk, heb wel Teamviewer geïnstalleerd maar dat is juist weer om een kennis van me te helpen die een totale digibeet is.

Moderator
    Night

Onze vrienden van Objective-See hebben diverse kleine, gratis apps die ongewenste onderhuidse activiteit kunnen registeren.

Bijdrager
    vanadium

<p class=”cite”>Night op 10 mei 2020 om 21:22</p>
    Onze vrienden van Objective-See hebben diverse kleine, gratis apps die ongewenste onderhuidse activiteit kunnen registeren.

Dank voor de tip, een aantal apps geïnstalleerd maar er wordt (gelukkig) niks gedetecteerd wat onwenselijk is.

Bijdrager
    vanadium

Heb mijn Mac wachtwoord gewijzigd en het issue doet zich niet meer voor. Weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden.

Moderator
    Night

Ik ook niet. Wellicht heeft iets in macOS een duwtje in de goede richting gehad, misschien had je echt ongewenst bezoek (wat ik echter nog steeds erg onwaarschijnlijk blijf vinden). Ik zou het i.i.g. gewoon even in de gaten houden.

Bijdrager
    RW076

Goed dat het over lijkt. Enge gedachten dat het iets (iemand) vervelends was. Al kan ik me ook vinden in het “duwtje geven” van Night. Is iig een stuk minder enge gedachten.

Bijdrager
    vanadium

Volgens mij is het een brakke app die tijdens de install met mijn oude wachtwoord aan de haal is gegaan. Even om te testen mijn oude wachtwoord weer geactiveerd (mac niet opnieuw opgestart) meteen was de 2e gebruiker weer actief. WW weer gewijzigd en issue is weer weg. Dank allen voor jullie tips

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.