6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    RobinJans

Melding harde schijf vol

Hallo,

Ik krijg op mijn Macbook Pro (2015, 120 Gb) om de ongeveer 10 minuten de melding dat mijn interne SSD vol is. Er komt dan iedere keer een irritante banner rechtsboven in beeld. Als ik bij opslag kijk blijkt er ongeveer 12 Gb ruimte vrij te zijn, en 70 Gb is in gebruik voor “systeem”. Ik heb aardig wat bestanden / programma’s etc. op mijn Mac dus ik begrijp dat hij vol is, maar:

1. Kan die irritante banner alsjeblieft uitgezet worden, ik kan dit niet vinden in systeemvoorkeuren of bij de opslag tab?

2. Ik heb iCloud opslag (200 Gb) waarvan ik nu 60 Gb in gebruik heb, is dit wat de 70 Gb aan  “systeem” vertegenwoordigd? Als ik grote bestanden van mijn Mac naar iCloud verplaats, blijven deze ook op mijn Mac staan. Is er een mogelijkheid dat ik ze kan verplaatsen én verwijderen van de Mac? Zouden deze bestanden niet automatisch van mijn Mac verwijderd moeten worden als mijn Mac vol is én het bestand op iCloud staat?

Bedankt!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Hij zal wel APFS geformatteerd zijn. Met HFS+ heb je dit probleem niet.

Bijdrager
    GoeieDag

@Hammer: huh? Ook met HFS+ klopt er wel eens iets niet.

Herstart eens een keer. En doe dat ook een keer in de Veilige Modus.

Bijdrager
    RobinJans

De schijf is inderdaad in APFS, en ik heb hem zojuist opnieuw opgestart maar het lijkt er niet op dat hij alsnog naar iCloud aan het uploaden is/van mijn computer aan het verwijderen is. Ik ga het nog een keer doen in veilige modus, bedankt voor jullie suggesties!

Ik snap überhaupt niet per sé wat nu het nut is van iCloud als ik er niet mijn computer leger van krijg. Natuurlijk, je hebt een back-up van je gegevens mocht er iets gebeuren, maar ik zou liever zien dat Apple iCloud implementeert zoals bv. de Google Drive. Waarbij je dus je data van je eigen Mac kan verwijderen als het er eenmaal opstaat. Maar voor zo ver ik iCloud storage begrijp is dat ook de bedoeling maar werkt het niet met mijn bestanden? Of zit ik nou verkeerd?

Bijdrager
    McMeller

Jammer dat de eerste reacties niet ingaan op je vraag m.b.t. lokale- en iCloud-opslag.

Foto’s kent al sinds de eerste versie een functie voor ‘geoptimaliseerde opslag van de iCloud-fotobilbiotheek’. Dat houdt in dat alle bestanden op iCloud worden bewaard en je Mac zelf berekent welke foto’s lokaal op je Mac worden vastgehouden.

Diezelfde functie bestaat voor iCloud Drive pas sinds macOS Sierra, twee jaar geleden. Dat was hard nodig, want voorheen kon je niet anders dan je gehele iCloud Drive synchroniseren, wat lang niet altijd past. Die functie werkt zoals je in je vraag beschrijft. Al je bestanden blijven zichtbaar in de Finder, maar worden lokaal verwijderd als de vrije ruimte terugloopt.

Controleer in Systeemvoorkeuren, iCloud, onder iCloud Drive, bij Opties, maar eens of Optimaliseer Mac-opslag ingeschakeld is. En datzelfde kun je ook controleren in de instellingen van Foto’s.

Een kritische noot. Het werkt fijn, maar ik heb ook al beperkingen gemerkt. Het systeem bleek bijvoorbeeld niet intelligent genoeg om de vrije ruimte te vergroten, terwijl dat gewoon mogelijk was, toen ik meer dan de beschikbare ruimte nodig had om mijn camera te legen. Hetzelfde gebeurde ook toen ik meer data dan er op mijn SSD paste, van een externe harde schijf naar iCloud Drive wilde kopiëren. Dat moest ik in porties doen, en de lokale SSD steeds tussentijds opschonen. Er valt dus nog genoeg te verbeteren, maar ik kan al niet meer zonder deze functie.

Bijdrager
    RobinJans

Bedankt @mcmeller

Het vinkje was wel ingeschakeld, maar het is inderdaad verholpen nadat ik iCloud volledig van mijn Macbook had uitgelogd en weer ingelogd. Hij doet nu inderdaad de oudste bestanden automatisch verwijderen mits ze op de iCloud staan. Helemaal top! Van mij mag dat hele iCloud gebeuren sowieso wel een keer op de schop. Het enige echt nuttige en duidelijke is Find My Friends / Find My Mac. Ik wil wat meer inzicht in wat er op mijn Cloud staat en wat ik dus eventueel op een Externe schijf zou kunnen zetten zonder dat ik daarvoor de hele iCloud site moet openen. Maar ach, Apple kennende gaat die opschoning van iCloud nog wel even duren.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.