8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    dani64

melding computer geinfecteerd

Ik heb even een vraag over een melding die ik net op mijn macbook kreeg. Misschien dat iemand hier antwoordt op heeft. Ik kreeg, nadat ik op google afbeeldingen een plaatje had aangeklikt, een melding dat mijn computer gescand moest worden omdat deze geïnfecteerd zou zijn. Per ongeluk drukte ik op OK in plaats van het kruisje en zag dat het virus, of wat het ook was, aangaf dat er heel veel mappen dreigingen bevatte. Hij deed net alsof mijn computer gescand werd. Ik heb altijd op een pc gewerkt en zou in deze situatie een scan uitvoeren. Moet ik mij zorgen maken dat er iets aan de hand is. De melding wordt nu niet meer aangegeven. Kan dit een virus zijn of iets anders, of hoef ik mij geen zorgen te maken. Ik heb al gekeken op internet voor een virusscanner om voor de zekerheid toch mijn computer te scannen maar heb hier geen verstand van. Ik heb op mijn pc al eerder een soort zelfde melding gehad en toen was mijn computer dus behoorlijk verpest en moest echt alles opnieuw geïnstalleerd worden.

Bijdrager
    Koning Bolo

Nix aan de hand, is een poging om je een anti virus programma aan te smeren ( voor PC )

Bijdrager
    KarelWillem

Kan dit een virus zijn of iets anders…
    …of hoef ik mij geen zorgen te maken.

Nee.
    Nee.

Bijdrager
    dani64

Bedankt voor de reactie. Dat ik op OK heb gedrukt en daarna een scherm zag met allemaal dreigingen heeft geen gevolgen voor mijn mac. Ben een beetje bang hiervoor omdat op mijn pc, terwijl ik toen nergens op drukte, een vervelend virus heb gehad.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dergelijke opdringerige methodes geven de gebruiker de indruk dat zijn computer besmet is. Dit is niks meer dan een misleiding want er wordt niet eens gekeken of je een pc of een Mac hebt. (En aangezien er voor de Mac geen virussen van betekenis bestaan dus onzin)

Ik krijg overigens wel de indruk dat je met add-ons zoals Adblock plus en Flashblock dit ook tegenhoudt. (Al jaren geen last meer van)

Geblokkeerd
    Anoniem

@Hendrik:
    Correct! Ad blockers doen daar mooi werk mee, ja

Bijdrager
    MASS_IT

TIP: Wat je beschrijft lijkt heel erg op MACDefender. Hier op One More Thing staat beschreven wat je kunt doen om dit op te lossen. Helaas komen er ook virussen en malware voor op de Mac.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor de goede orde:
    “Malware” is een verzamelnaam voor: virussen,Trojans,wormen, en andere vormen van besmetting.
    Er bestaan in het wild g├ę├ęn virussen, wel een handvol Trojans en een enkel nep programma zoals MacDefender dus.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.