22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAnarie

Melding Apple Ongeautoriseerde Aankoop.

Tja, titel zegt het al.

Erg vreemd, ik krijg opeens van Apple een mailtje dat World War (??) aangekocht is via mijn Apple ID op een computer welke niet eerder aan de ID is gelinkt. Ik heb geen oude laptop’s verkocht, mijn huidige word alleen door mijzelf gebruikt, niemand heeft mijn Apple ID wachtwoord en aankopen die ik uitsluitend thuis via de iTunes of App Stores.

Ik kreeg het verzoek zo spoedig mogelijk mijn wachtwoord te wijzigen via iForgot.apple.com, dit dus maar gedaan.

Moet ik me nu zorgen gaan maken voor mijn rekening? Kan iemand nu aankopen doen via mijn account? Vind het erg vreemd, heb dit nog niet eerder meegemaakt.

Vreemd!

Bijdrager
    fnk

Dat lijkt me wel.
    Als jij de aankoop niet hebt gedaan…..
    Moet je je wachtwoord zo snel mogelijk wijzigen.

Apple verzend een mail als er iets gekocht wordt op een “nieuwe” of andere mac.
    Kreeg er ook een toen ik op mijn mini voor het eerst iets kocht in de appstore met mijn ID.

Bijdrager
    MacAnarie

Wachtwoord had ik inmiddels verwijderd, betalingsinformatie heb ik verwijderd, alle machtigingen ingetrokken en alleen mijn huidige Mac opnieuw gemachtigd. Is het gevaar daarmee geweken?

Bijdrager
    nebilem

In iTunes en dan mijn account kan je zien wanneer er iets met jouw account het laatst is gekocht.

Bijdrager
    fnk

Dat zou moeten werken…..
    Ik heb zelf geen creditcard, of andere betaalgevens bij Apple.
    Dus ik weet niet wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

Voorlopig even goed opletten lijkt mij.

Bijdrager
    MacAnarie

Hij staat inderdaad tussen mijn recente aankopen. “Iemand” heeft de iOS app World War gekocht via mijn account, maar ik het werkelijk geen idee hoe iemand aan mijn accountinfo kan komen.. Daarnaast had ik ook nog eens een ingewikkeld en totaal niet voor de hand liggend wachtwoord.

Echt bizar. Aankoop is 6:14u vanmorgen gedaan, Ik sliep toen nog, mijn vriendin ook. Scheelt dat het een gratis aankoop is. Zou iemand mijn telefoon hebben “gehackt”? Is dit te controleren?

Bijdrager
    moniiq

Ik heb hetzelfde, kreeg een uurtje geleden zo’n mail. En ja, de gratis app ‘texas poker’ is gekocht. Erger: er is voor 80 euro aan ingame chips gekocht. Even googlen (in eerste instantie vroeg ik me af of de mail zelf geen spam was) brengt me hier, verder geen vergelijkbare ervaringen kunnen vinden zo snel. Ik ga morgen maar even contact opnemen met Apple.
    Ook ik heb geen idee hoe iemand aan mijn info is kunnen komen. Hoop dat ik het kan terugdraaien, geen enkele behoefte om die 80 euro te betalen.

Bijdrager
    niels666

Hoi allemaal,

Ik heb vanmiddag exact het zelfde meegemaakt.
    Er is bij mij in totaal 299,83 euro voor in-app items gekocht van het spel “World War”.

Ik heb hier wel aan aantal tips:
    – Meteen je wachtwoorden veranderen
    – Aangifte doen bij de politie (dat kan online http://www.politie.nl)
    – Apple mailen en EISEN dat ze de boel ongedaan maken
    – Als je Click and Buy hebt, boek dan al je geld dan tijdelijk over naar je spaarrekening zodat C&B er niks af kan halen (ik sta dus nu bewust tijdelijk rood). Dit heb ik gedaan omdat de bank in het weekend geen incassoblokkades kan doen.

Als meerdere mensen hier al mee te maken gehad hebben, en wel of niet hun geld terug hebben kunnen krijgen, reageer ajb.

Hier ook nog twee linkjes over de dubieuze zaken van het bedrijf storm8:
    http://theaardvark.co.uk/2010/07/how-and-why-you-should-cancel-your-itunes-account-immediately.html
    http://play-this.org/2010/08/iphone-game-developer-storm8-sued-for-collecting-user-phone-numbers/

Als veel mensen hier de dupe van geworden zijn kunnen we ook naar Tros Radar gaan.

Ben hier echt flink PISSED over en ik zal, hoe dan ook, mijn geld terug krijgen.

Bijdrager
    Relentless

Same here…

Op 7 Augustus ook 4 aankopen voor World War Honor points, totaal 215 Euro
    Heb een email verstuurd, maar kan alleen in het engels?
    Hoop dat ze het kunnen lezen :slant:

Is het bij iemand al opgelost/geld terug?

Bijdrager
    MacAnarie

Ik kreeg een keurige persoonlijke (lees: geen automatisch samengesteld bericht) mail van Apple dat ze het oprecht heel vervelend vinden en ermee bezig zijn. Bij mij is gelukkig geen geld afgeschreven, ik heb gelijk mijn wachtwoorden veranderd, C&B account losgekoppeld. Apple heeft nu mijn account geblokkeerd, moet ‘m nog opnieuw activeren maar daar wacht ik nog even mee.

Ik heb wel mijn iTunes autorisatie ingetrokken bij C&B en ga mijn account opzeggen. Als ik in het vervolg iets wil kopen, koop ik wel giftcards.

Denk wel dat, als ik zo de berichten terug lees, en ook bij meerdere lopende topics hierover, we reëel moeten blijven. Apple kan hier niets aan doen, C&B ook niet. De schuld ligt bij degene die je account misbruikt heeft.

Maar misschien kunnen we een patroon ontdekken?

Ik ben onlangs op de nieuwe iCloud site en de oude MobileMe site geweest en heb me daar geprobeerd in te loggen (wat natuurlijk niet lukte). Ik verdenk een van die 2 sites, want de volgende dag kreeg ik de mail die ik bovenaan beschreef. Verder blijft mijn wachtwoord binnen iTunes, dus ik heb geen idee waar iemand mijn wachtwoord vandaan moet hebben.

Bijdrager
    moniiq

Apple heeft bij mij super gereageerd: binnen een paar uur een mail dat ze het bedrag (79,99) zouden crediteren, dat is ook heel snel gedaan (zelfde dag). Het probleem zit bij Clickandbuy. Die leken mijn mails wel niet te lezen. Ze probeerden toch die 79,99 van mijn bank te halen. Ik had gezorgd dat dat niet kon. Later mailden ze me de creditnota van Apple ontvangen te hebben, en toch gingen ze daarna wéér proberen die 79,99 af te schrijven, plus 15 incassokosten omdat het niet lukte.

Ik had geprobeerd te bellen maar na een vol kwartier in de wacht heb ik opgehangen. Dat mislukte gesprek kostte dus ook al 3 euro. Vanochtend heb ik voor de 3e keer, nu wat pissiger, mijn verhaal gemaild. Ook heb ik Apple gemaild dat Clickandbuy niet meewerkt. Ik kreeg een paar uur geleden een reactie van Clickandbuy dat mijn account gedeblokkeerd is, maar in de praktijk is dat nog niet het geval.

Kortom: alle lof aan Apple, zij lézen je bericht en doen er heel snel iets aan. Clickandbuy kan nog wel wat leren van die klantenservice. Ze lezen slecht en reageren alleen met standaardmails.

Wat patroon betreft: ik ben noch op iCloud noch op MobileMe site geweest. Ik heb wel meteen mijn Mac gescand (als Macuser had ik niet eens een virusscanner) en ontdekte een Trojan dropper en mogelijk een phishing-programma. Dus… ook als Apple gebruiker (en ik doe echt geen stomme dingen) is AV-software tegenwoordig wel een goed idee.

Bijdrager
    moniiq

Het vervelendst vind ik trouwens dat je zonder financiële koppeling helemaal niks kunt. Nu Clickandbuy geblokkeerd is kan ik niet eens gratis apps updaten. Gezien de risico’s die er blijkbaar zijn zou ik liefst alleen financiële info doorgeven op het moment dat ik iets koop. Meestal gaat het me toch om gratis apps, ik koop maar af en toe iets. Apple heeft het me wel meteen vergoed, maar schrijft daarbij dat dat éénmalig is. Dus als er weer zoiets gebeurt ben ik zeer waarschijnlijk wel de pineut.

Het enige dat ik kan bedenken is elke keer na het downloaden of updaten van een app, de financiële machtiging weer intrekken en pas weer verlenen als ik iets wil downloaden. Superomslachtig en ik weet niet zeker of dat wel kan (en kan het nu wegens blokkade niet testen). Iemand nog een idee?

Bijdrager
    dclkdm

Als ik het goed begrijp is de rode draad Click&Buy? Of zijn er mensen met een creditcard hier ook al de dupe van geworden?

Bijdrager
    martijnvandewouw

De afgelopen dagen kreeg ik steeds mailtjes dat mijn Apple-iD wachtwoord gereset was. Steeds was ik snel genoeg om hem zelf weer aan te passen maar vannacht niet.
    Er is voor 79.99 in-app poker fiches aankopen gedaan.
    Ik heb gebeld met Apple en gemaild met Click and Buy. Inmiddels ook m’n Click and Buy account verwijderd uit m’n Apple-iD. (Hoe verwijder je je gehele Click and Buy account?)
    Apple adviseerde me m’n naam en wachtwoord te wijzigen maar de site om dat te doen http://appleid.apple.com/ ligt plat!
    Iemand nog verdere tips hoe hiermee om te gaan?

Bijdrager
    kleinekell

Mensen kunnen jullie mij aub vertellen waar jullie die e-mail voor Apple naartoe hebben gestuurd? ik kan nergens een e-mail adres vinden. Ik heb vandaag hetzelfde meegemaakt. Twee aankopen op mijn account van €20,99 en €34,99 en ik ben niet van plan om dit te betalen. heb mijn rekening al op 0 gezet en hoop niet dat ik door die machtiging in het rood kan komen te staan….? ik heb een e-mail naar Click&Buy gestuurd maar daar heb ik niet veel vertrouwen in. Nu wil ik Apple nog contacteren maar ik heb geen idee hoe…..? HELP!

Bijdrager
    Oost

Mij is gisteren (en vandaag) hetzelfde overkomen. Er zijn via mijn Apple ID gisteravond (3 januari) “1700 points” aangeschaft voor één of ander spel genaamd “iMobster” van de ontwikkelaar “Storm8” ter waarde van €79,99!

Ik heb gisteravond direct mijn Apple ID & ClickandBuy passwords aangepast. Maar toen ik vanochtend mijn e-mail bekeek kreeg ik nogmaals een mail met daarin een transactiebevestiging voor wederom €15,99 aan “Favor Points” voor het spel “iMobsters”.

Ik heb inmiddels mijn eigen bankrekening leeggehaald zodat ClickandBuy er geen geld vanaf kan halen en Apple gemaild. Mailen kan via http://www.apple.com/nl/support/itunes/contact.html (E-mailen naar Apple gaat wel in het Engels). Daarnaast heb ik ook ClickandBuy als payment option verwijderd uit mijn iTunes account.

Ik ben nu in afwachting van Apple’s reactie en wellicht dat ClickandBuy ook nog aan de bel slingert omdat ze geen geld van mijn rekening af kunnen halen.

Wordt vervolgd…

Bijdrager
    Oost

Hierbij een update:

Op 4 januari direct gemaild met de Apple klantenservice (Engels). Ik kreeg binnen 4 uren een keurige persoonlijke mail terug van een Apple medewerker. Hij begreep mijn probleem volkomen en zou er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ik m’n geld terug zou krijgen. Ondertussen ook met ClickandBuy gemaild (ook in het Engels) om duidelijk te maken dat mijn account was misbruikt en wat de oplossing voor de ongewilde betalingen waren.

Om verder misbruik te voorkomen werd mijn Apple ID account tijdelijk geblokkeerd door de Apple medewerker. Daarnaast gaf hij in dezelfde mail aan dat het totaal bedrag van (79,99 + 15,99) €95,98 volledig terugbetaald zou worden. Daarnaast stuurde hij instructies mee over hoe ik mijn Apple ID weer kon activeren. Prima service dus van Apple!

Vlak daarna kreeg ik van ClickandBuy twee e-mails met daarin de beide krediet bevestigingen. Het geld was terug gestort door Apple maar stond nu op m’n ClickandBuy account. Ik ging er vanuit dat het op deze manier opgelost was, maar toen ik inlogde bij ClickandBuy kwam ik erachter dat mijn saldo weliswaar
    €95,98 was, maar dat de twee eerder genoemde bedragen nog openstonden.

Ik heb bewust 2 dagen gewacht met verdere actie omdat ik er vanuit ging dat de verwerking misschien langer duurde. Totdat ik vandaag ineens weer een e-mail van ClickandBuy kreeg met daarin het verhaal dat de eerste betaling van € 79,99 nog niet was voldaan, het bedrag kon namelijk niet geïncasseerd worden door te weinig saldo. Logisch, want ik had mijn bankrekening leeg gehaald. Omdat mijn bank (ING) de incasso afschrijving had geweigerd (door te weinig saldo) werd er ook nog even doodleuk €15,- aan administratiekosten door ClickandBuy door berekend.

Hierop heb ik direct mijn bank gebeld, en er via de klantenservice van de ING voor gezorgd dat het rekeningnummer van ClickandBuy voor incasso opdrachten is geblokkeerd zodat ik straks ook weer gewoon geld op mijn rekening kan hebben zonder dat ClickandBuy er iets vanaf kan halen.

Tot op heden heb ik nog geen enkele reactie ontvangen van ClickandBuy, terwijl ik hun dinsdag al heb gemaild. Ben benieuwd of ClickandBuy überhaupt nog gaat reageren en of ze doorgaan met hun incasso praktijken.

Bijdrager
    Oost

Afgelopen week voor de tweede maal administratiekosten bij mij in rekening gebracht. Hierop heb ik Clickandbuy wederom gemaild. Inclusief uitgebreide screenshots en met dreiging van consumentenbond en politie.

Clickandbuy is nu eindelijk overstag en ze hebben de refund van Apple geaccepteerd. En de administratiekosten kwijtgescholden.

Jammer dat ClickandBuy zo enorm traag is met antwoorden. Ik kreeg geen persoonlijk antwoord van ze terug maar gewoon standaard mailtjes.

Nu mijn ClickandBuy account weer is vrijgegeven en mijn saldo daar weer op €0,- staat ga ik direct mijn clickandbuy account sluiten. Nooit meer clickandbuy voor mij! Ik koop voortaan wel iTunes Giftcards bij de AH!:)

Bijdrager
    Thoootje

Ik zit met het zelfde probleem!

Oppeens een imobster app gekocht..Never bought them!!
    Oppeens een in game Honor points (1700).. Never bought them!!

Allemaal ook op 4 januari gebeurd.. Heel vreemd did!
    Bij mij werd er ook 79.99 euro afgehaald :S
    En nu is mn schuld al 128.14 euro!

Oost, zou jij zo vriendelijk willen zijn om je email in het engels hier te willen plaatsen.
    (die email die je naar Apple had gestuurd) zodat ik ook mn Click and Buy account recht kan zetten!

Hoop spoedig wat van jullie te vernemen.

Gr. Thoootje

Bijdrager
    Thoootje

Ik zie nu dat er nog 2 aankopen zij gedaan;

79.99 + 19.98 euro!

zie foto:

Bijdrager
    Thoootje

Het blijkt dus dat er een imobsters money hack is!

http://ihackmyi.com/topic/61595-imobsters-money-hack/

Kortom, via deze hack doen ze mijn apple id gebruiken om geld te kopen in de game..

heel vaag, want zelf kan ik niks kopen zonder dat er saldo op me click and buy staat!

Bijdrager
    Oost

Je kunt het beste per direct je betalings eigenschappen in je iTunes verwijderen. Met andere woorden: Verwijder dus ClickAndBuy als betalingsprovider. Daarnaast kun je in de instellingen van ClickandBuy een maandelijkse limiet instellen.

Om er voor te zorgen dat ClickandBuy geen geld van je rekening kan schrijven kun je contact opnemen met je bank en hun laten weten dat ze het rekening nummer van ClickandBuy voor automatische incasso moeten blokkeren.

De mails zal ik je toezenden via een prive-bericht.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.