6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    addyboy

Meest efficiente image compression?

Hallo allemaal,

ik heb hoge resolutie .tif bestanden die ik wil exporteren (in photoshop) naar een ander bestand voor gebruik op een website. Deze plaatjes laad ik in een .swf bestand. Wat is dan het meest efficiente en minst kwaliteit verliezende compression? Ik neem aan dat dat .jpg is maar misschien hebben mensen andere ervaringen? En welke kwaliteit kiezen jullie als jullie voor .jpg gaan voor? 7?

Alvast bedankt, Ad

Bijdrager
    madcat

als je voor kwaliteit gaat dan is PNG je beste optie omdat dit zonder kwaliteits verlies gaat (lossless) en als je voor grote gaat dan is JPG het beste omdat dit voor foto’s het kleinste resultaat oplevert zonder veel kwaliteits verlies.
    echter als je plaatjes hebt met veel dezelfde kleuren zoals tekeningen dan is GIF weer een betere optie.

met andere woorden alles heeft zo zijn voor- en nadelen

Bijdrager
    addyboy

Okay, thanks, dat betekend in mijn situatie dat .jpg de beste oplossing is (voor webgebruik en het gaat om schilderijen). Ik ben verbaasd dat de kwaliteit van de jpg bij 6 nog steeds prima is (misschien omdat de beelden een resolutie van 3000 x 3800 hebben).
    Misschien dat iemand nog meer tips heeft omtrent het gebruik in flash bijv? Een of ander onbekende compressie over het hoofd gezien die wel in flash werkt ofzo?

thanks

Moderator
    unSOUND
    ”addyboy”

Ik ben verbaasd dat de kwaliteit van de jpg bij 6 nog steeds prima is

Hoeveel compressie/verlies je hebt bij standje 6 hangt helemaal af van de foto in kwestie. JPG comprimeerd naar aanleiding van de pixels die naast elkaar staan. Heb je dus heel veel pixels bij elkaar die bijna gelijk zijn, zul je sneller verlies zien dan bij foto’s waar maar weinig pixels hetzelfde zijn… bij een kleurverloop bijvoorbeeld zie je sneller van die “balken” dan bij een foto van een grindpad… ook is niet elke foto even groot, zelfs niet als ze qua resolutie en compressie hetzelfde zijn… Een foto van een grindpad valt weinig aan te comprimeren, omdat JPG afhankelijk is van gelijke kleuren, en zal dus groter blijven.

Bijdrager
    madcat

voor meer info zie:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lossy_data_compression#Image_compression
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_data_compression#Graphic_compression

jpg is voor het web redelijk standaard, echter is 3000 x 3800 weer niet echt standaard.
    wat je kan doen is een plaatje van 800×600 in jpg beschikbaar maken op de pagina en als je er op klikt een plaatje van 3000 x 3800 in png te download aanbieden.
    op die manier lever je een compacte web pagina zodat de mensen niet lang hoeven te wachten totdat de pagina geladen zijn, en als mensen zijn geintreseerd dan kunnen ze een hoge kwaliteit schilderij downloaden, waarbij de grote minder van belang is.

Bijdrager
    addyboy
    ”madcat”

voor meer info zie:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lossy_data_compression#Image_compression
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_data_compression#Graphic_compression

jpg is voor het web redelijk standaard, echter is 3000 x 3800 weer niet echt standaard.
    wat je kan doen is een plaatje van 800×600 in jpg beschikbaar maken op de pagina en als je er op klikt een plaatje van 3000 x 3800 in png te download aanbieden.
    op die manier lever je een compacte web pagina zodat de mensen niet lang hoeven te wachten totdat de pagina geladen zijn, en als mensen zijn geintreseerd dan kunnen ze een hoge kwaliteit schilderij downloaden, waarbij de grote minder van belang is.

ja maar probleem is, ik heb een zoomsysteem (gemaakt met flash). Er is inderdaad eerst een kleiner schilderij en als je hierop klikt kom je in het zoomsysteem. In het zoomsysteem zorg ik voor een grotere resolutie bestand maar probeer hem zo tussen de 500 en 750 kb te houden (er komt uiteraard een preloader voor het zoomsysteem). Vandaar dat ik zoek naar de beste compressie..

Maar bedankt jongens :), nu weet ik dat jpg toch de beste compressie is in dit geval (ik ga mensen namelijk geen high resolution foto aanbieden die zomaar iedereen zonder moeite kan kopieren, door middel van de flash is het tenminste nog iets lastiger)

Groet, Ad

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.