8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    eugy

Meerdere WordPress websites op een "eigen" TIP BladeVPS of losse webhosting?

Beste allen,

Vorig jaar ben ik mede op aanraden van OMT-r ‘Shmoo’ begonnen met het leren en ontdekken van WordPress. Een jaar later beheer ik vier websites en heb ik de smaak aardig te maken. De komende maanden zullen er dan ook nog een aantal websites bijkomen.

Ik host alle websites los op een ‘new webhosting S’ server van Transip. Hiervoor betaal ik thans rond de €20,- per maand.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een BladeVPS server. Hier zouden een enorm aantal websites op gehost kunnen worden voor een vast bedrag per maand dat beduidend lager is dan hetgeen ik nu maandelijks betaal.

Ik heb niet enorm veel verstand van het beheren van een ‘eigen’ virtuele server, is het volgens jullie dan verstandig om over te stappen?

Graag verneem ik jullie ervaringen met BladeVPS.

Dank!

Bijdrager
    Shmoo

Begin er niet aan is mijn advies.. Ik heb een klant overgenomen van iemand dat echt een IT-mannetje was. Deze had ook zo’n Blade VPS ding afgesloten en het werkt maar daar heb je ook echt alles mee gezegd.

Zodra jij in de problemen komt moet je ook echt alles zelf oplossen TransIP kan jou dan niet meer helpen omdat jij die server helemaal zelf ‘moet’ inrichten en onderhouden. Als je dus de ballen verstand hebt van servers, rechten op die servers, het updaten van cPanel en als dat soort software dat het mogelijk maakt om WordPress te hosten dan ga je je toetsenbord opvreten van ongeluk.

Ik had het probleem dat via het uploaden met een FTP programma vanaf mijn computer de WordPress bestanden verkeerde schrijf/lees rechten kregen. Kortom elke WordPress update kon ik niet uitvoeren via het WP Dashboard maar moest ik handmatig doen via FTP of continu het wachtwoord bij de hand hebben.

Zwaar irritant.

Wat ik heel mooi vind aan de losse , stomme, eenvoudige TransIP hostingpakketjes die je kunt afsluiten is dat je helemaal niets meer hoeft te regelen, database, mailadressen en je opslag/geheugen indelen dat kun je allemaal vanuit je TransIP dashboard doen op hun website. Zoiets moois heb ik nog nergens ooit gezien bij geen enkele hoster in dit land. Probeer maar eens iemand die net begint met een eigen simpele WordPress site te sturen in een omgeving als cPanel, vertel hem/haar maar eens dat deze daar een database moet aanmaken en later een gebruikersnaam + wachtwoord en die koppelen aan deze database, plus alle gegevens onthouden want dat heb je later nodig bij de installatie van WordPress. Het is allemaal drama en heeft een hoge drempel voor beginners. Mensen durven dat niet, zijn bang dat ze iets verkeerd doen. Vanuit het TransIP dashboard is dit veel eenvoudiger geregeld, je stelt iets in krijgt een mailtje met gegevens en klaar.
    Alleen dat stukje eenvoudigheid is voor mij de kleine meerprijs al meer dan waard.

Moderator
    Raymon Mens

Heel OMT draait op een stuk of 10 BladeVPS’jes van TransIP, dat is een prima platform mits je weet wat je doet. Je bent helemaal zelf verantwoordelijk voor het beheer van de servers.

Als je niet bekend bent met de linux terminal zou ik niet aan een eigen VPS beginnen, of er een met DirectAdmin nemen (dat regelt het grootste deel van de software en is een eenvoudig controlepaneel) en de tijd nemen om het beheer te leren voordat je er serieus sites op gaat draaien.

Bijdrager
    eugy

Dag heren!

Dank voor jullie reacties.

Als ik alles samenvat is een bladeVPS een prima keuze, mits je voldoende kennis hebt. Die heb ik helaas niet, dus houd ik het naar aanleiding van jullie reacties, bij de losse webhostingpakketen.

Daarbij komt dat ik het geheel eens ben met Shmoo. De interface, functies en mogelijkheden die Transip biedt zijn geweldig. Ik hoef inderdaad helemaal niks meer zelf te regelen, en dat is mij – bij nader inzien – de meerprijs waard.

Nogmaals dank voor jullie reacties!

Bijdrager
    computer space

Lastige is dat WordPress enorme MySQL hog is. Puur qua traffic kun je 4 sites nog op je thuisinternet met een Raspberry Pi draaien zonder dat iemand dat merkt (bijvoorbeeld je WordPress site platslaan naar HTML), maar voeg je vervolgens de MySQL queries van WordPress toe, dan pak maar een Corei5 met 16GB uit.

Bijdrager
    Vincent
    Raymon op 27 januari 2016

Heel OMT draait op een stuk of 10 BladeVPS’jes van TransIP, dat is een prima platform mits je weet wat je doet. Je bent helemaal zelf verantwoordelijk voor het beheer van de servers.

Als je niet bekend bent met de linux terminal zou ik niet aan een eigen VPS beginnen, of er een met DirectAdmin nemen (dat regelt het grootste deel van de software en is een eenvoudig controlepaneel) en de tijd nemen om het beheer te leren voordat je er serieus sites op gaat draaien.

Toen ik zojuist een pagina opvroeg, geheel toevallig:wink:

Bijdrager
    Vincent
    computer op 27 januari 2016

Lastige is dat WordPress enorme MySQL hog is. Puur qua traffic kun je 4 sites nog op je thuisinternet met een Raspberry Pi draaien zonder dat iemand dat merkt (bijvoorbeeld je WordPress site platslaan naar HTML), maar voeg je vervolgens de MySQL queries van WordPress toe, dan pak maar een Corei5 met 16GB uit.

Tikkie overdreven, ik heb nog een shared account ergens met -tig wordpress installs lopen zonder problemen. De top site trekt iets van 600 unieke bezoekers per dag, niet veel nee, maar wel meer dan gemiddeld. En wie weet hoeveel andere sites er op de MYSQL server huizen aldaar.

Bijdrager
    neals

Zolang het kan raad ik aan om een site op ‘gewoon’ shared hosting te draaien.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.