16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Thijmen96

Meerdere vragen over iPhoto

Hallo allemaal,

Na eerder vandaag goed geholpen te zijn, heb ik weer wat vraagjes, deze keer over iPhoto.

Sinds ik gebruik maak van Mac OS X vind ik alles altijd ontzettend fijn werken, op één uitzondering na: iPhoto. Dit programma vind ik vanaf dag 1 echt een ramp. Het is onoverzichtelijk, werkt slecht samen met andere programma’s, het doet gewoon nooit wat ik wil.

Zo ook vandaag weer. Ik wil bijvoorbeeld foto’s op een externe harde schijf zetten, maar de foto’s zijn nergens gekoppeld in finder, naar mijn idee. Ontzettend moeilijk om dit dus te kunnen delen met anderen, want ik krijg ze niet mooi op de harde schijf.

Ook de meest simpele handelingen krijg ik niet voor elkaar. Ik heb screenshots gemaakt op mijn iPod Touch, en een paar foto’s opgeslagen. Bij het aansluiten van de iPod op de Mac zet iPhoto deze foto’s automatisch in de bibliotheek, terwijl het eigenlijk gewoon zinloze foto’s zijn.

Bovendien vind ik het zeer irritant dat hij van elke dag een standaard een aparte gebeurtenis maakt, maar dat ter zijde. Ik vind de foto’s van de iPod niet boeiend, die mogen weg. Ik denk: command ingedrukt, selecteer de gebeurtenissen, en ik kan ze verwijderen. Maar nee, als ik rechter muisknop doe, alleen maar hoofdfoto’s maken en dergelijke, maar geen “delete” knop. Ik wil deze gebeurtenissen gewoon uít mijn bibliotheek hebben, maar zelfs dat lukt me niet.

En als laatste krijg ik het ook niet voor elkaar om foto’s netjes te ordenen. Als ik op een album klik, waar naar mijn idee foto’s in zaten staat er: 0 foto’s, en 733 verborgen. Wat nou verborgen? Ik snap er geen bal meer van. Ze staan niet in dat album, maar eigenlijk ook weer wel?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen na mijn lange verhaal,

Groetjes Thijmen

Bijdrager
    Yaris
    Thijmen96 op 17 april 2011

Ik wil bijvoorbeeld foto’s op een externe harde schijf zetten, maar de foto’s zijn nergens gekoppeld in finder, naar mijn idee. Ontzettend moeilijk om dit dus te kunnen delen met anderen, want ik krijg ze niet mooi op de harde schijf.

Foto’s in iPhoto moet je niet in de Finder zoeken of beheren. Je doet alles in iPhoto zelf. Om ze te exporteren kies Deel > Exporteer in het menu.

Moderator
    unSOUND

Of doe eens gek, en sleep ze met je muis uit iPhoto naar een map of je bureaublad…:wink:

iPhoto is juist één van de mooiste voorbeelden van hoe een goed stukje software je enorm veel werk uit handen kan nemen. De grap is dat bijna iedereen er in het begin moeite mee heeft, omdat ze qua werkwijze nog vast zitten in 1998…

Moderator
    unSOUND

Ik wil bijvoorbeeld foto\’s op een externe harde schijf zetten, maar de foto\’s zijn nergens gekoppeld in finder, naar mijn idee. Ontzettend moeilijk om dit dus te kunnen delen met anderen, want ik krijg ze niet mooi op de harde schijf.

Doe eens gek, en sleep ze met je muis uit iPhoto naar een map of je bureaublad…:wink:

iPhoto is juist één van de mooiste voorbeelden van hoe een goed stukje software je enorm veel werk uit handen kan nemen. De grap is dat bijna iedereen er in het begin moeite mee heeft, omdat ze qua werkwijze nog vast zitten in 1998…

Ook de meest simpele handelingen krijg ik niet voor elkaar. Ik heb screenshots gemaakt op mijn iPod Touch, en een paar foto\’s opgeslagen. Bij het aansluiten van de iPod op de Mac zet iPhoto deze foto\’s automatisch in de bibliotheek, terwijl het eigenlijk gewoon zinloze foto\’s zijn.

Als het goed is krijg je de vraag om ze te importeren, maar doet hij dat niet vanzelf. Welke versie van iPhoto gebruik je ?

Bovendien vind ik het zeer irritant dat hij van elke dag een standaard een aparte gebeurtenis maakt, maar dat ter zijde.

Dat kun je aanpassen in de voorkeuren:

als ik rechter muisknop doe, alleen maar hoofdfoto\’s maken en dergelijke, maar geen “delete” knop. Ik wil deze gebeurtenissen gewoon uít mijn bibliotheek hebben, maar zelfs dat lukt me niet.

De gebeurtenis selecteren, en dan Command Backspace.

En als laatste krijg ik het ook niet voor elkaar om foto\’s netjes te ordenen. Als ik op een album klik, waar naar mijn idee foto\’s in zaten staat er: 0 foto\’s, en 733 verborgen. Wat nou verborgen? Ik snap er geen bal meer van. Ze staan niet in dat album, maar eigenlijk ook weer wel?

Je kunt mislukte foto’s of of foto’s die om een andere reden niet zichbaar hoeven te zijn verbergen. Waarschijnlijk is dat een keer per ongeluk gebeurt. Je kunt ze weer zichtbaar maken door in de menubalk te kiezen voor: Weergave > Verborgen foto’s.

Bijdrager
    Maverick9898
    unSOUND op 17 april 2011

Ik wil bijvoorbeeld foto\\\’s op een externe harde schijf zetten, maar de foto\\\’s zijn nergens gekoppeld in finder, naar mijn idee. Ontzettend moeilijk om dit dus te kunnen delen met anderen, want ik krijg ze niet mooi op de harde schijf.

Doe eens gek, en sleep ze met je muis uit iPhoto naar een map of je bureaublad…:wink:

Klopt helemaal wat unSOUND zegt. De files zijn expres verborgen, om zo’n enorme wirwar van mapjes te voorkomen zoals je dat bij Windows hebt. Nu is het gewoon netjes opgeborgen in een programma, zonder dat je ingewikkelde file structuren hebt. Dat vind je overigens bij vrijwel elke OSX applicatie. Dat maakt het ook zo makkelijk te begrijpen en logischer.
    Je kan ook je foto’s op je harde schijf doen door ze te selecteren en dan bij Archief op Exporteer te drukken. Dan kan je aangeven hoe groot, welke resolutie etc. Dan exporteert ie ‘m netjes naar de HDD en kan je ze zo ook bekijken via Preview (Voorvertoning).

Bijdrager
    prullenbak

iPhoto is voor mij sowieso al DE reden om nooit meer terug te willen naar windows. Het programma is namelijk, als je eenmaal gewend bent, in 1 woord briljant!

Het is allemaal een stuk simpeler dan je denkt.

1. Je vind je foto’s normaal gesproken (er zijn wel manieren, maar die moet je juist niet gebruiken) NIET te vinden via finder. iPhoto organiseert juist prima zelf de foto’s in mappen e.d. Hoef jij je daar iig niet druk om te maken.

2. Om foto’s naar een map of externe schijf te kopieren, kun je ze slepen, of selecteren en dan ‘archief -> exporteer’ te kiezen. Dan kun je nog de grootte van de geexporteerde versies bepalen.

3. Zoals hierboven al uitgelegd kun je het splitsen zelf kiezen, maar dat kan ook bij het importeren, dan kun je per keer bekijken of het handig is om te splitsen, of niet. Je kunt ook gemakkelijk 2 gebeurtenissen samenvoegen. Je selecteert ze en kiest rechtermuisknop -> gebeurtenissen samenvoegen.

en nog wel meer. Volg even wat video-tutorials op de apple website (als je de nieuwste versie hebt) en je komt er echt wel uit. En voor je t weet, wil je niet meer terug:)

Bijdrager
    Thijmen96

Nou, ik ga maar eens proberen te quoten, werkt wel heel anders dan andere fora waar ik meer gebruik van maak:) Heb zo het gevoel dat het gaat mislukken, ik zie ook geen knop om je posts te kunnen editten?

unSOUND 19 uur geleden #
    Als het goed is krijg je de vraag om ze te importeren, maar doet hij dat niet vanzelf. Welke versie van iPhoto gebruik je ?

Ik had toch het idee dat ik daar nooit toestemming voor heb gegeven, maar ik heb ze kunnen verwijderen. Overigens, ik gebruik iPhoto ’11, versie 9.1.1.

Ik heb met name door de reactie van unSOUND veel kennis vergaard:) Nu hoop ik dat ik in de toekomst ook een beetje beter overweg kan met iPhoto. Bedankt!

Bijdrager
    Maverick9898

Edit kan onder je Avatar, net als dat als je iemand quote:).

Bijdrager
    Thijmen96

Hee, bedankt Maverick9898 !:)

Bijdrager
    Maverick9898

No problem ;).

Bijdrager
    ripwater

Als je een foto vanaf een externe harde schijf inporteert in iPhoto, komt deze dan op de HD van de Mac te staan?
    Kortom, zijn er dan 2 versies en heb je dus een backup? (1 op de Mac, een op de externe HD)?

Moderator
    unSOUND

Als je iPhoto hebt ingesteld om de bestanden te beheren wel.

Bijdrager
    Maverick9898

Begrijp ik uit je woorden dat je ook kan importeren, maar de foto’s op een externe HDD kan laten?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, maar dat is een keuze die je bewust moet maken in de voorkeuren van iPhoto — de normale methode is dat iPhoto de bestanden naar z’n bibliotheek kopieert. Het hoeft trouwens niet op een externe schijf te zijn, je kunt dit ook doen met bestanden die bijvoorbeeld in ~/Afbeeldingen staan.

Ik had dit vroeger zo ingesteld, maar kwam ik tot de conclusie dat het onhandig is: je moet óf iPhoto het werk laten doen, óf de foto’s zelf beheren, maar niet proberen allebei te doen, want dan wordt het een puinhoop. Ik heb uiteindelijk de hele bibliotheek gewist, heb het vinkje voor de optie die unSOUND aanwijst teruggezet, en ben opnieuw begonnen.

(Terzijde: de spellingscontrole kent blijkbaar het woord “iPhoto” niet en stelt “iPhone” voor … Ik blijf het vreemd vinden dat allerlei Apple-producten en standaard Mac-termen niet in de woordenlijst voorkomen.)

Bijdrager
    Maverick9898

Moet je de spellingscontrole uitzetten;).

Okay, dat is inderdaad wel onhandig. Moet je het eigenlijk allebei kunnen doen, vind ik. Een punt voor verbetering bij Apple :).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb het “probleem” opgelost door iPhoto toe te voegen aan de woordenlijst:)

Zowel handmatig als met iPhoto je afbeeldingen beheren gaat niet goed omdat er grote kans is dat er vanalles scheef gaat lopen. Wat als je een foto verplaatst — kan iPhoto die dan nog vinden? Of als je een foto in iPhoto bijsnijdt dan gebeurt dit niet in het origineel, dus blijft de foto in de map onbewerkt. <aar als je die daarna in bijvoorbeeld Photoshop ook bijsnijdt, wat is dan het effect als je hem weer in iPhoto bekijkt? Enz.

Daarom zeg ik: doe het één of het ander, maar niet allebei. Dat maakt het ook veel makkelijker voor jezelf om te onthouden waar je welke foto’s kunt vinden.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.