23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Meerdere microfoons aansluiten

Hallo OMT’ers,

Ik wil graag meerdere microfoons aansluiten, maar hoe stel ik in dat ik meerdere Mic In bronnen wil hebben?
    En met beeldschermen; is het mogelijk 2 externe beeldscherm ipv 3 aan te sluiten?

Rainier

Bijdrager
    mtooster

Leg eerst eens duidelijk uit wat je wil en waarmee je dat wil!
    Wat voor Mac heb je?
    Wat voor microfoons wil je aansluiten?
    Hoe sluit je die aan? (USB/Audio Interface?)
    Welk programma gebruik je?

En als je 3 beeldschermen aangesloten hebt zal 2 ook wel lukken denk je niet?

Geblokkeerd
    Anoniem
    mtooster op 19 januari 2011

Leg eerst eens duidelijk uit wat je wil en waarmee je dat wil!

Wat voor Mac heb je? Ik heb een MacBook Pro 13 inch uit eind 2009

Wat voor microfoons wil je aansluiten? Samson C01

Hoe sluit je die aan? (USB/Audio Interface?) USB

Welk programma gebruik je? Ik bedoel opnames, met alle programma’s; bijvoorbeeld met QuickTime.

En als je 3 beeldschermen aangesloten hebt zal 2 ook wel lukken denk je niet? Ik heb er geen 3 aangesloten, maar hoe sluit ik er 2 aan?

Bijdrager
    mtooster

Je hebt 2 usb-poorten op je mac, daar kun je er dus 2 op aansluiten. Verder kan je door middel van een USB-hub nog meer van die microfoons aansluiten. Ergens zit natuurlijk wel een limiet op het aantal, maar dat weet ik niet zo goed, dat zul je uit moeten proberen.

Je kunt in GarageBand een microfoon per kanaal toewijzen, Quicktime is niet echt geschikt om van meerdere bronnen tegelijk op te nemen.

Wil je serieus meerdere kanalen tegelijk op gaan nemen is het misschien verstandig eens te kijken naar een eenvoudige FireWire audio-interface met een paar microfoon aansluitingen.

Je kunt niet zomaar 2 beeldschermen aansluiten op je macbook. Het is mogelijk met dit soort aparaatjes http://www.displaylink.com/shop/index.php?product=5
    Maar verwacht hier geen wonderen van. Voor desktop-toepassingen is het nog wel geschikt, voor entertainment (films en spelletjes) niet echt. Bovendien kost dit je ook een usb-poort.

Het is misschien handig je situatie eens uit te leggen. Wat wil je ermee gaan doen?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Software:
    Volgens mij moet je per microfoon een midipoort configureren en daarmee een gemixte configuratie opslaan voor je opname programma. Voorwaarde is wel dat of je systeem deze configuratie als input gebruikt, of dat het programma zelf toelaat om dit in te stellen.

Hardware:
    Er zijn genoeg externe audiokaarten met USB aansluiting te krijgen. Deze heb je ook in varianten met meerdere microfoon ingangen.

Bijdrager
    Ezri Dax

Het is mij nooit gelukt om losse audio interfaces te laten samen werken in Garageband of Logic Pro.

Ik kan in beide programma’s 1 audio interface gebruiken voor input en een ander voor output. Dat betekent dat je voor input van verschillende kanalen een ander audio interface moet gebruiken. Eéntje (usb of firewire) bijvoorbeeld met meerdere ingangen.

Ik heb namelijk wel eens geprobeerd om tegelijk te zingen en gitaar te spelen met ieder hun eigen usb-interface, maar dat ging dus mooi niet. Met de simpele Behringer firewire interface ging het dus wel, aangezien die als één audio interface wordt gezien met meerdere kanalen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dankjewel!;)

Bijdrager
    Dr. Maddox

@ MadDonna – Heb je het hier weleens geprobeerd?

In het top-menu kan je kiezen voor het configureren van een samengesteld midi apparaat. Als het goed is kan je daar het een en ander instellen… Deze kan je vervolgens bij ‘standaard invoer’ aanwijzen als hoofd ingang voor het systeem.

Bijdrager
    plonserd
    Dr. op 19 januari 2011

Software:

Volgens mij moet je per microfoon een midipoort configureren en daarmee een gemixte configuratie opslaan voor je opname programma. Voorwaarde is wel dat of je systeem deze configuratie als input gebruikt, of dat het programma zelf toelaat om dit in te stellen.

Je bent hier verschillende dingen door elkaar aan’t halen..
    Die microfoons hebben geen ‘midipoorten’. MIDI is gewoon een manier om informatie over te brengen. Dat kunnen noten zijn op een midikeyboard, automatisatiecontrols via een midicontroller,…
    Een microfoon (zelfs een USB microfoon) heeft niets met MIDI te zien.

Een USB-microfoon is een microfoon met ingebouwde audio-interface ofte ‘geluidskaart’.
    In OSX heb je de mogelijkheid om ‘agreggated audio devices’ aan te maken.
    Hiermee kan je de in-en uitgangen van meerdere geluidskaarten gaan combineren.

(Ik maak hier zelf veel gebruik van als ik ga optreden. Aggregated audio device gemaakt van m’n ingebouwde geluidskaart en m’n Apogee Duet.Backingtracks komen eruit via de Duet, clicktrack gaat via de ingebouwde hoofdtelefoonuitgang van mn MBP naar m’n drummer.)

Ik weet niet direct of je in Quicktime aanspraak kan maken op die aggregated audio devices, maar in Garageband en Logic werkt het zeker wel:)
    In principe kun je dus elke C01 toewijzen als een aparte geluidskaart. Betere optie is (zoals gezegd) een deftige audio-interface kopen en wat deftige microfoons erbij. Een audio interface met deftig wat ingangen hoeft niet veel te kosten, idem dito voor de microfoons (Shure SM58 kost 100 euro en heb je voor heel je leven als je wil..)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ok ik begrijp de verwarring. Het is geen samengesteld midi apparaat maar een samengesteld audio apparaat. Dit moet je dan wel het audio/midi configuratie programma instellen. Zo heb ik mijn traktor configuratie perfect kunnen instellen.

Misschien dat je hier wat wijzer van wordt: link

Wat nu precies het verschil is tussen een midi device en een USB device weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik recent met eenzelfde configuratie meerdere geluidskaarten kon combineren. Of dit dan als ‘virtueel’ midi apparaat wordt gezien weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het goed werkt en dat het voor zowel in- als uitgangen werkt en via een USB aansluiting.

Bijdrager
    Ezri Dax

Het verschil tussen een midi device en een usb device is dat midi alleen wordt gebruikt om digitale aansturingsdata te versturen vanuit een synthesizer naar een sequencer en weer terug. Eventueel met sturingsdata voor toonhoogte, toonduur, welke toon etc, dus, zoals je waarschijnlijk weet, geen geluid.
    Een usb device kan gebruikt worden om midi data over te sturen, maar ook audio of wat dan ook. Midi (afkorting voor Musical Instruments Digital Interface) kan dat dus niet.
    MIDI, als je bijvoorbeeld op mijn Atari ST/TT/Falcon’s kijkt werd vroeger ook overgestuurd door kabels met een DIN plug.

Bijdrager
    Dr. Maddox

@ MadDonna – Verdiep je eens in de link die ik zojuist poste. Dat is namelijk het antwoord dat je nodig hebt op je vorige vraag…

Bijdrager
    Ezri Dax
    Dr. op 20 januari 2011

@ MadDonna – Verdiep je eens in de link die ik zojuist poste. Dat is namelijk het antwoord dat je nodig hebt op je vorige vraag…

Leuke link, maar dat vroeg je niet, je vroeg wat het verschil was tussen een midi-device en een usb-device. USB als drager van data verkeer en midi het type verkeer.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Leuke link? Wat is dat voor een onzin reactie? Ik heb geen vragen maar probeer je juist uit te leggen wat de oplossing is voor dit probleem:

MadDonna

Het is mij nooit gelukt om losse audio interfaces te laten samen werken in Garageband of Logic Pro

Succes ermee, mij is het wel gelukt.

Bijdrager
    Ezri Dax
    Dr. op 20 januari 2011

Wat nu precies het verschil is tussen een midi device en een USB device weet ik niet.

Niet?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Jouw antwoord had ik, als het me zou boeien, binnen 10 sec. op Wikipedia kunnen vinden.

Het blijft wennen he, als mensen je met de beste bedoelingen willen helpen?

Bijdrager
    Ezri Dax
    Dr. op 20 januari 2011

Jouw antwoord had ik, als het me zou boeien, binnen 10 sec. op Wikipedia kunnen vinden.

Het blijft wennen he, als mensen je met de beste bedoelingen willen helpen?

Wat is jouw bedoeling met dit soort reacties?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Jou laten beseffen dat je wel wat vriendelijker mag reageren wanneer iemand met een goedbedoelde en goed werken oplossing komt. Ik probeerde je tenslotte te helpen. Ik had jou net zo goed dezelfde vraag kunnen stellen aangezien het begint met een reactie die ik niet kan plaatsen:

MadDonna

Leuke link

Wat is er leuk aan? Ik zie nergens bloemetjes of grappige plaatjes. Of bedoelde je het wel lullig? Leg mij maar uit wat ik over het hoofd zie…

Bijdrager
    Dr. Maddox

-dubbelpost-

Bijdrager
    Ezri Dax
    Dr. op 20 januari 2011

Jou laten beseffen dat je wel wat vriendelijker mag reageren wanneer iemand met een goedbedoelde en goed werken oplossing komt. Ik had jou net zo goed dezelfde vraag kunnen stellen:

Leuke link,

Ik besef, dat het vrijwel onmogelijk is om alleen in tekst je ware bedoelingen te laten zien.

Met leuke link, bedoel ik zonder cynische of andere negatieve bedoelingen dat het een informatieve leuke link is met dingen die ik niet wist. Je had ook gewoon kunnen vragen wat ik met “leuke link” bedoelde.
    Als de informatie die gegeven wordt in de link mij bekend was. Had ik gezegd dat ik dat al geprobeerd had of dat ik daarvan op de hoogte was.

Ik probeer in negatieve zin nooit op de man te spelen. Kritiek punt naar mijzelf is dat ik het wellicht iets uitgebreider had kunnen zeggen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Liever lang van stof dan kort door de bocht…

Maar goed als dit niet je bedoeling was neem ik hierbij mijn opmerking terug. Dan hoop ik wel dat je je kan voorstellen dat ik hier met een nogal ‘stank-voor-dank’ gevoel in mijn maag zit.

Bijdrager
    Ezri Dax
    Dr. op 20 januari 2011

Liever lang van stof dan kort door de bocht…

Maar goed als dit niet je bedoeling was neem ik hierbij mijn opmerking terug. Dan hoop ik wel dat je je kan voorstellen dat ik hier met een nogal \’stank-voor-dank\’ gevoel in mijn maag zit.

Dat spijt mij dan weer, want ik wil niemand een slecht gevoel geven.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Miscommunicatie, zand erover! :thumbsup:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.