8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    hmmble

meerdere MacOsX crashes per dag

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag over MacOsX Ik heb sinds vorige week een Powerbook 15” met MacOsX 1.3.2 erop.

Nu bevalt dit over het algemeen best goed, ware het niet dat de pc 2 a 3 keer per dag vastloopt en dat er ook vaak programmas crashen.

Weet iemand misschien hoe ik kan zien waarom de mac telkens vastloopt of wat er aan te doen is.

symtomen:
    1. computer reageert niet meer en toont een grijs (screen of death) scherm met “restart” melding (dit gebeurd 2 a 3 keer per dag)
    2. meerdere applicaties stoppen ermee tijdens het gebruik o.a.:
    – ITunes (1x)
    – Safari
    – MSN Messenger
    – Mozilla FireFox en Thunderbird

Systeem:
    Powerbook 15” 1,25 Ghz 1 Gb intern geheugen
    MacOs: 1.3.2

alvast bedankt

Arjan

Bijdrager
    bruno

Komt niet vaak voor bij macs, dus er zal wel wat fout zitten, je zou even in je laatste logs kunnen kijken.

Bijdrager
    els

En aangezien het een gloednieuwe powerbook betreft, heb je ook de telefonische helpdesk van Apple tot je beschikking. Hoort zeker niet, wat jij daar allemaal beschrijft.

Bijdrager
    JP

Gebruik je mogelijk een Vigor router?

Bijdrager
    hmmble
    ”els”

En aangezien het een gloednieuwe powerbook betreft, heb je ook de telefonische helpdesk van Apple tot je beschikking. Hoort zeker niet, wat jij daar allemaal beschrijft.

Bedankt voor de tip. Heb net met Apple gebeld. Eerst een hardware test laten doen, want hij vermoedde dat er een geheugenmodule corrupt was. De hardwaretest gaf helaas/gelukkig geen foutmeldingen aan.

Dus heeft hij een aantal tests en reparaties op de machine laten uitvoeren. Nu is het afwachten of het verholpen is, anders moet ik nog een keer contact opnemen.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties.

ps aan andere reactie: Ik gebruik geen (Vigor) router.

Bijdrager
    MacBeer

Ook als je net een nieuwe Mac hebt met een voorgeinstalleerd systeem kan het zeer zeker geen kwaad een permissie-check/repair uit te voeren.

Houd ons even op de hoogte of de problemen aanblijven nu je verschillende reparatieapps hebt gedraaid.

Bijdrager
    twIXta

Volgens mij kan je bij dat soort problemen eigenlijk al gelijk gaan denken aan je geheugenmodules. Nu al een aantal gevallen gehoord (en gezien) van dergelijke hangers en eigenlijk altijd blijkt de geheugenmodule de boosdoener.

Bijdrager
    vogel

Is niet normaal. Heb je er veel hardware aan hangen of flink veel geheugen erin? Panics, die grijze schermen, worden bijna altijd door hardware veroorzaakt. Je kan in Console (hulpprogramma’s) het logbestand opzoeken, waar de gebeurtenissen instaan die de panic veroorzaken. Een hoop koeterwaals, maar post de tekst eens. Misschien kan ik, of iemand anders, de oorzaak vinden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.