9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    mapollie

Meerdere macbooks air installeren met hetzelfde image

Sinds enkele weken expirimenteren wij op ons kantoor met het gebruik van een Macbook. Er is één machine ingericht met Lion en Windows 7 (Bootcamp). Dit laatste omdat we tot op heden een Microsoft based kantoor waren en enkele dingen (nog) niet werken op het macbook.

Onze medewerker die momenteel werkt met het Macbook is erg enthousiast en we willen langzaam gaan uitbreiden. Op Windows bestaat de mogelijkheid (bijvoorbeeld via Norton Ghost) om een image te maken en deze op meerdere machines uit te rollen. Is er ook zoiets beschikbaar om te doen voor Lion? En dan gaat het om een macbook met zowel een Lion als een Windows 7 partitie.

Bijdrager
    Japsuh

Je kunt via schijfhulpprogramma de harde schijf klonen, maar alle computers moeten als je het gaat terugzetten exact hetzelfde zijn.

Bijdrager
    jgmkoster

Carbon copy cloner en super duper doen hetzelfde.

Bijdrager
    Dorkiban

Maken deze apps niet een mirror image van 1 partitie? Ik dacht niet dat ze de gehele schijf incl. bootcamp part. kopieerde. Maar ik kan me vergissen…

Bijdrager
    deCube

@ Japsuh, kun je daar iets meer over vertellen?

Ik kan dus niet een iMac image op een Macbook klonen?

Moderator
    unSOUND

Nee, dat klopt. Maar het mooie van Schijfhulpprogramma is dat hij een echte kloon kan maken van een partitie, software als Superduper en Carbon Copy Cloner laten toch sporen achter die met sommige software problemen kan geven.

De Bootcamp partitie kun je klonen met WinClone, maar deze draait enkel onder Snow Leopard.

Bedenk ook dat, zoals Japsuh al zegt, de machines hetzelfde moeten zijn, en niet ( veel ) nieuwer dan de bronmachine, want dan is de kans aanwezig dat je drivers mist die noodzakelijk zijn voor de nieuwe machine.

Moderator
    unSOUND
    deCube op 29 september 2011

Ik kan dus niet een iMac image op een Macbook klonen?

Niet gegarandeerd. De hardware verschilt, en tijdens de installatie van OS X maakt OS X instellingen aan aan de hand van de aanwezige hardware. Na een kloon naar een andere machine kunnen die instellingen in de war raken omdat de hardware die die instellingen verwacht er niet is.

Bijdrager
    Maurits

Ik het algemeen kan ik zeggen:
    Ja het kan, maar let op.

de Mac (Lion) partitie is relatief simpel
    De details moetje per mac uitzoeken, maar als binnenkort de 10.7.2 combo update uitkomt, kan je een systeem wat met de combo update bijgewerkt is hoogst waarschijnlijk clonen naar elke Mac die Lion kan draaien. Tools om dit te doen zijn DeployStudio, Carbon Copy Cloner en Disk Utilty (wat standaard in de Mac zit) en nog veel meer.

Windows7 is moelijker.
    Net als bij Ghost moet je voor het clonen ‘syspreppen’ om het te kunnen clonen op een andere computer
    Als die qua hardware (chipset enzo) niet te veel verschilt gaat dat werken.
    Maar het maken van de ‘image’ van de schijf moet je kiezen welk tool.
    Een van de tools die als Ghost voor de Mac werken is DeployStudio.
    Deze werkt (vooral) via NetBoot, maar kan ook van een externe schijf werken.
    Voor enkele mac’s was er WinClone, maar dat is niet meer bijgewerkt voor Lion (maar ik vermoed dat het nog wel werkt)

De MacBook Air heeft nog een extra uitdaging, je hebt geen ethernet. Je kan via USB, WiFi of een USB-ethhernet adapter werken, met elk zijn voor en nadelen.

Gaat het om een paar MacBook Air’s, dan zou ik als ik jouw was een dagje besteden aan het maken van een externe USB schijf met deploystudio er op.

Wil je er heel veel doen, lees dan een guide of dit voorbeeld van een amerikaanse school, volledig uitgelegd met elke stap!

Disclamer: Ik werk veel met DeployStudio, geef er zelfs een cursus DeployStudio dus ik ben een beetje geek op dit gebied.

Bijdrager
    iep

Je kunt natuurlijk een cd met partimage gebruiken. Je start van die cd op en laat het ding de gehele schijf imagen naar een image server of externe schijf. Andersom doe je op dezelfde wijze. Met het UNIX commando dd kun je het zelfs nog mooier doen, die kopieert echter bitje voor bitje. Helaas is dat ook ontzettend traag.

De vraag is echter of dit wel een verstandige actie is. Je kunt namelijk ook overgaan op een unattended install. Daarbij wordt alles schoon geinstalleerd maar dan volledig geautomatiseerd. Windows kent zoiets, OS X ook. Helaas heb je voor OS X daar al snel OS X Server voor nodig. Met Linux, FreeBSD, etc. zou het ook kunnen maar dat vereist veel knutselwerk. Voor een Microsoft-only bedrijf is dat wellicht een brug te ver vanwege de afwezigheid van de nodige UNIX kennis.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.