5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    rjjd

Meerdere Foto bibliotheken samenvoegen tot een grote bibliotheek

Hallo, ik heb een vraag over de applicatie Foto’s en de voormalige versie ervan.
    Ik heb op verschillende laptop’s en een desktop verschillende versies van Foto’s staan met andere begin jaren en eindtijden en verschillende grootte’s ook
    Ik wil eigenlijk alle bibliotheken in een bibliotheek gaan zetten en gebruiken zodat op alle machines dezelfde bibliotheek draait in combinatie met iCloud
    Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen of welke app dit zou kunnen doen voor mij?

Bijdrager
    marcanon

wellicht heb je hier wat aan:

ik heb bewust gekozen om ieder jaar een aparte bibliotheek aan te maken omdat het anders voor mij niet overzichtelijk en te langzaam werd in 1 bibliotheek

Bijdrager
    marcanon

Bijdrager
    McMeller

Bibliotheken lokaal samenvoegen is volgens mij niet mogelijk. Er zijn wat hulp-app’s maar ideaal is het niet. Samenvoegen is in elk geval geen standaardfunctie en hoe betrouwbaar die app’s van derden zijn moet altijd maar blijken.

Ik heb wel een tip voor je, maar die gaat specifiek op bij gebruik van iCloud-fotobibotheek en vereist een vlotte internetverbinding. En je moet weten waarmee je bezig bent.

Mijn vader had meerdere iPhoto- en Aperture-bibliotheken die tot een bepaalde datum gelijk waren en daarna uiteenliepen. Dit was veroorzaakt door afwisseling van deze twee programma’s, herinstallaties/migraties, en nogal onzorgvuldig gebruik van de juiste bibliotheek. De bibliotheken waren voor 80% identiek, maar er waren ook verschillen. Gewoon nieuwe foto’s, maar ook bewerkingen in oudere foto’s, albums, metadata, noem maar op.

Ik ben begonnen met de grootste bibliotheek te migreren naar Foto’s en heb vervolgens iCloud-fototobibliotheek volledig laten synchroniseren. Pas nadat ik kon verifiëren dat de gehele bibliotheek op iCloud was bewaard en identiek op alle apparaten was, ging ik verder.

Vervolgens (niet schrikken) heb ik de Foto’s-bibliotheek verwijderd. Daarna heb ik de volgende Aperture-bibliotheek gemigreerd naar Foto’s en weer iCloud-fotobibliotheek aangezet en afgewacht tot het synchroniseren voltooid was. Dit herhaalde ik voor de derde bibliotheek, en vervolgens voor de vierde.

Deze aanpak brengt een hoop voordelen met zich mee. Identieke foto’s worden automatisch gematcht, dus overgeslagen. Bij bewerkte foto’s blijven de originelen behouden. De albums (gebeurtenissen) worden samengevoegd, evenals gezichten/personen. Je verliest geen metadata, zoals beoordelingen, locatie-toewijzingen, tijdwijzigingen, etcetera. Met andere woorden, op deze manier laat je Foto’s zelf zijn conclusies trekken en verlies je niets. Wat je overhoudt is een optelsom van alles wat in een bibliotheek zat, maar niets dubbelop.

Inmiddels zijn we een jaar verder. Sindsdien heeft mijn vader dus weer één fotobibliotheek die op al zijn apparaten identiek is. En die bevat nog alle albums, bewerkingen, informatie, etcetera, uit alle oude fotobibliotheken tezamen. Een opluchting als ik eraan terugdenk.:-)

Tegelijkertijd een erg secuur klusje. Je moet het systeem van iCloud-fotobibliotheek goed begrijpen. En maak liever een back-up van de oude situatie, en tussen de stappen door, dan blind op je eigen doen en laten te vertrouwen.

Bijdrager
    Birdie

Dit is al een wat ouder bericht, maar ik zit met hetzelfde ‘probleem’

Nu heb ik, heel simpel, zowel op mijn iMac als mijn MacBook iCloud fotodeling aangezet en is eea aan het synchroniseren… maar, waar ik bang voor ben: je hebt dan 2 systeembibliotheken in iCloud, wordt dit een? of gaat de een de ander overrulen en kan ik wel eens heel veel foto’s gaan kwijtraken nu? Ik heb voor de zekerheid even mijn MacBook van internet gehaald.

Daarnaast heb ik op mijn iMac meerdere bibliotheken, ik wilde ze een voor een tijdelijk systeembibliotheek maken en zo de foto’s uploaden in de Cloud, maar vindt dit toch spannend, als straks de oude bibliotheek niet herkend wordt.

En daarnaast: hierboven lees ik: ‘Vervolgens (niet schrikken) heb ik de Foto’s-bibliotheek verwijderd’

Is het daadwerkelijk zo, dat als de hele bibliotheek verwijderd wordt op een locatie, dat dit geen effect heeft op de iCloud fotobibliotheek? (waar, als je een foto verwijderd op locatie, deze ook in iCloud verwijderd wordt)

Kan iemand mij geruststellen hierover en evt. nog een goede link hierover aanraden?

Alvast hartelijk dank!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.