8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    iBob

Meerdere CSS in een enkele HTML

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een nieuwe website. Daarin maak ik uiteraard gebruik van css. Deze staan extern en dat werkt allemaal, maar nu wil ik graag meerder css in een enkele HTML gebruiken zoals:

style1.css
    style2.css

Maar dan blijkt dat er maar maximaal 1 mat de aangegeven a a:hover, etc te werken. Dus alle overs, visited etc zien er hetzelfde uit.

Mijn vraag: Is het mogelijk om meerdere a te definieren in een css.

Bijdrager
    Brak Mak Morn

Gebruik een class:
    a:link { color: black }
    a.top:link { color: maroon }
    <a href=”#” >zwart</a>
    <a class=”top” href=”#” >rood</a>

succes

Bijdrager
    WebJ

Makkelijker is om dan te werken per onderdeel.

Dus bijvoorbeeld
    <div id=”boven”>Hier bijvoorbeeld je kleur voor de menulinks!</div>
    En dan
    #boven a
    #boven a:hover

Bijdrager
    iBob

Beiden bedankt voor de reactie.

Nog een vraagje:

Normaliter werk in met px in mijn stylesheets, maar het blijkt dat als mensen met Windozen deze niet kunnen schalen (dit is een vereiste voor W3C) Ctrl scrollmuis of via beeld.

Hoe kan ik het makkelijkst mijn fontgrote definiëren in:
    mijn platte text = 10 px

– pnt ? : 10 px = ? pnt, etc,
    – % ? : 10 px = ? %, etc

Weet iemand hier een oplossing voor?

Bijdrager
    iBert
    ”iBob”

Beiden bedankt voor de reactie.

Nog een vraagje:

Normaliter werk in met px in mijn stylesheets, maar het blijkt dat als mensen met Windozen deze niet kunnen schalen (dit is een vereiste voor W3C) Ctrl scrollmuis of via beeld.

Hoe kan ik het makkelijkst mijn fontgrote definiëren in:
    mijn platte text = 10 px

– pnt ? : 10 px = ? pnt, etc,
    – % ? : 10 px = ? %, etc

Weet iemand hier een oplossing voor?

Dit kan je oplossen met een handmatige tekstschaler zoals je vind op Wired. Even de bron openslaan en leren zou ik zeggen.

Bijdrager
    tennapel

Veel designer kiezen ervoor om te werken met % en dan ergens tussen de 85% en de 95% als basisgrootte.

Nadeel is wel dat wanneer iemand zelf de instellingen van browsers gewijzigd heeft (m.a.w. kleiner fontgrootte of ander standaardfont) het eindresultaat onvoorspelbaar wordt.

Verder kan je bijv. een alternatieve stylesheet definieren. Zie http://www.alistapart.com/articles/alternate/

Bijdrager
    iBob

Veel designer kiezen ervoor om te werken met % en dan ergens tussen de 85% en de 95% als basisgrootte.

Nadeel is wel dat wanneer iemand zelf de instellingen van browsers gewijzigd heeft (m.a.w. kleiner fontgrootte of ander standaardfont) het eindresultaat onvoorspelbaar wordt.

Het gaat mij er om dat in mijn website iedereen de corpsgroottes kan aanpassen. D.m.v. Crtl + scroll of via Beeld (op die Windozen), want :apple: + of :apple: – werken namelijk wel als je iest in pixels definieert.

Dus ik wil nu overstappen op %. Heb ik even rondgesnuffeld en ik kom inderdaad overal 85% 90% etc tegen, maar nergens staat er een 100% gedefinieert en dat zou toch moeten om lagere of hogere percentages te gebruiken?

Weet iemand hoe je dan een 100% definieert?

Bijdrager
    tennapel
    ”iBob”

Heb ik even rondgesnuffeld en ik kom inderdaad overal 85% 90% etc tegen, maar nergens staat er een 100% gedefinieert en dat zou toch moeten om lagere of hogere percentages te gebruiken?

Weet iemand hoe je dan een 100% definieert?

Niet specificeren. 100% is de default. Dit mag, maar is overbodig:

[code:1:24622b10e1]body {
    font-size : 100%;
    }[/code:1:24622b10e1]

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.