7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    martijnsnoek

Meerdere computers hoge snelheid centrale opslag

Hallo allen,

Al een tijdje ben ik aan het onderzoeken wat nu de beste optie is voor de situatie waar ik in verkeer. Ik heb veel gelezen maar lees ook veel verschillende verhalen.

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een Mac Pro (model 2006 met SATA 2) en een Macbook Pro late 2008. Beide gebruik ik voor audio bewerking en opname/componeren. Ik werk eigenlijk vrijwel alleen maar met bergen samples (+/- 1 TB totale grote op schijf) en merk dat ik in de Mac Pro al vaak meer snelheid nodig heb voor het laden maar ook om het systeem te ontlasten.

Nu heb ik in mijn Macbook pro al een Samsung 840 Evo SSD zitten welke ik icm een 500 gb sata drive als fusion drive heb geconfigureerd.
    Dit werkt lekker snel en geeft eigenlijk geen problemen.

Nu wil ik de Mac Pro gaan upgraden en zelfs wellicht een 2e Mac Pro (van het zelfde type) erbij gaan kopen.
    De upgrade die ik wil uitvoeren is:
    – nieuwe 3.0 ghz 8 core (ipv 2,66 ghz quad)
    – de SATA drives vervangen voor SSD’s
    – USB 3.0 en eSata kaart erin

Dit geeft volgens de benchmarks een enorme vooruitgang.

Nu worstel ik alleen met een opslag probleem.
    Ik wil de samples eigenlijk allemaal centraal op 1 punt opslaan en deze met de twee huidige (in de toekomst 3) Mac’s benaderen.
    Echter kom ik hiermee voor een lastige keuze.
    Opzich zou dit kunnen via een NAS, maar het grote probleem hiermee is dat de ethernet poort hier de limiterende factor wordt met doorvoer snelheid van de samples naar de mac’s. (Slechts 100 mb/s op zijn max volgens specificaties)
    Op dit moment haal ik volgens blackmagic 90 mb/s, dus nagenoeg geen verschil en dus geen vooruitgang.

Daarom ben ik gebonden aan twee opties:
    1. Een RAID enclosure op basis van eSata en USB 3.0
    2. Meerdere externe USB 3.0 hdd’s (SSD) met elk een kopie van de zelfde samples.
    3. Gebruik maken van een SAS kaart in de Mac Pro (Newertech heeft een 6 Gb versie welke de feitelijke snelheid naar Sata 3 brengt) en deze koppelen aan de interne HDD bay’s

De eerste optie lijkt mij de mooiste, maar ook gelijk de lastigste. Het geen waar ik maar geen of weinig info over vind is de netwerk mogelijkheid van USB 3.0 en/of eSata met meerdere Mac’s.
    Is het uberhaupt mogelijk om meerdere computers tegelijkertijd gebruik te laten maken van de zelfde RAID array via eSata of USB 3.0?

De laatste optie is wellicht de makkelijkste maar naar mijn idee ook de prijzigste en wellicht wat langzamer nog, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van RAID.

De 3e optie is opzich de meest snelle (snelheden tot 1400MB/s gehaald) maar ook gelijk weer de een van de moeilijkste en duurste.
    De Macbook Pro heeft een Expresscard slot waar een SAS optie in kan.
    Maar ook hier heb ik geen idee of dit alles tegelijkertijd gebruikt kan worden met 2 of meer Mac’s.

Wie kan mij meer duidelijkheid geven een wellicht de doorslaggevende tip om over te gaan tot aanschaf van die optie.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Bijdrager
    sjoerdrei
    martijnsnoek op 07 juni 2015

Opzich zou dit kunnen via een NAS, maar het grote probleem hiermee is dat de ethernet poort hier de limiterende factor wordt met doorvoer snelheid van de samples naar de mac’s. (Slechts 100 mb/s op zijn max volgens specificaties)
    Op dit moment haal ik volgens blackmagic 90 mb/s, dus nagenoeg geen verschil en dus geen vooruitgang.

Ik heb in mijn Power mac een PCI kaartje die tot 1000 mb/s gaat. Ik neem aan dat die er ook voor de MacPro zijn.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt inderdaad een PCI express kaart kopen waar je 1 of 2 SSD’s in kwijt kunt. Op die manier kun je tot 2TB snelle SSD opslag in je Mac Pro krijgen. PCI express kaart plus 2TB SSD kost je totaal circa €1000 maar dan heb je ook wat.

http://www.sonnettech.com/product/tempossdproplus.html
    http://www.mac4us.nl/product_info.php?products_id=1809
    http://www.mac4us.nl/product_info.php?products_id=1063

Bijdrager
    martijnsnoek

Die ken ik inderdaad, maar hoe los ik dat dan op met mijn Macbook Pro? Die heeft die optie niet. En de 2e MacPro zal ook zo’n kaart nodig gaan hebben, wat alsnog een vrij prijzige optie wordt. Dan kan ik denk ik beter gaan voor de externe SSD’s welke goedkoper zijn (wellicht wel wat langzamer)

Of zie ik iets over het hoofd?

Sleutelbeheerder
    Night
    Bijdrager
    martijnsnoek

Is inderdaad een hele goede optie, echter is mijn MBP nog van 2008, en toen waren deze nog niet voorzien van Thunderbolt.

Wellicht kan ik wel met een SFP kaart in mijn macbook pro werken maar ik kan ze bij een snelle zoektocht op google nog niet vinden?

Zijn er inmiddels trouwens geen Thunderbolt opties te krijgen voor de oude Mac Pro modellen?

Thunderbolt zou zéééér mooi zijn, maar zover ik nu weet is het niet mogelijk om dit after market in te bouwen in een macbook pro of Mac Pro

Bijdrager
    TheBigZ
    martijnsnoek op 07 juni 2015

Nu worstel ik alleen met een opslag probleem. Ik wil de samples eigenlijk allemaal centraal op 1 punt opslaan en deze met de twee huidige (in de toekomst 3) Mac’s benaderen.

Je “Late 2008” MacBook Pro is de zwakste schakel. Via FW800 of ethernet kom je niet verder dan resp. 80 a 100 MB/s.
    Zo lang je deze MBP hebt zou ik het idee van één centrale opslag nog even laten varen.
    Je kunt natuurlijk prima een subset van de samples als kopie op de SSD in je MBP hebben staan, en de volledige set op je Mac Pro.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.