6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    d_Stiny

meerdere camera’s opnemen via 1 mac

Ola,

volgens de theorie moet het mogelijk zijn. er zijn mensen die meerdere fire-wire streams tegelijk opnemen met i-sights. ik kan wel iets vinden dat zo rond 2004 de quicktime-drivers maar 1 DV stream ondersteunden. misschien iemand die ergens tijdens het browsen een applicatie is tegengekomen die meerdere DV-streams tegelijk kan grabben? VJ-tooltje oid? ik wil eigenlijke gewoon multicammen zonder mixer en dan ook gelijk maar alle streams naar disk opnemen.

(-;

een beetje hopen en fantaseren mag.. toch?
    Joost

Bijdrager
    Anillusion

Naar mijn weten is hier nog geen software voor. En ik denk dat dat komt omdat men het nog niet aan durft omdat de kans nog steeds best groot is dat er iets fout gaat. Tenslotte worden iSights naar mijn weten altijd erg gedownscaled. En in VJ software gaan streams vaak ook erg in kwalliteit naar beneden. Maar goed, ik denk dat het om onderstaande reden niet zo snel op de markt zal komen.

1.
    Iedere stream moet naar harde schijf worden geschreven. Om de diskcontrollers niet op hol te laten slaan kun je dat het beste doen met een aparte schijf per camera. Iedere camera schrijft namelijk naar een file en een harde schijf wil dat natuurlijk zo rustig mogelijk laten verlopen. Om de meerdere streams te kunnen verwerken heb je dus ook best wat processorkracht en RAM enzo nodig. Ik weet niet zoveel van de techniek, maar misschien ook nog een processor per cam omdat je het proces niet wilt onderbreken?

2.
    Dan het multicammen. Op de 1 of andere manier moet je die verschillende streams dan kunnen oppakken. Uit de RAM dus waarschijnlijk, want om de schrijvende HD’s lastig te vallen met een leesopdracht, lijkt me geen strak plan. OK, dat betekend een tweede processoropdracht tegelijk met het verdelen. Ook nog een extra processor?

Dus laat even zeggen dat ik gelijk heb met die processors. Dan heb je voor 3 camera’s 3 harde schijven nodig, 3 processors en dan nog een ‘multicam’ processor. Klinkt als een macPro met 2x dualcore een behoorlijke stapel RAM en de 3 overige HD Bays volgepropt…. Lijkt me nogal een behoorlijke systeemeis die je maakt als softwaremaker. Dus ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar de markt die dit aan zal kunnen is naar mijn idee nog dermate klein dat dat vooralsnog even niet op de markt zal verschijnen.

Maar ik zie het ook wel zitten:P Prove me wrong…please.

Bijdrager
    d_Stiny

mijn visie:

opname maken..

dan met multicam editen..

opnemen dus vanuit FCP op macbookPro.. heeft 2 processoren. weinig processorpower nodig. op basisis van dv is 2 * 25 Mbit dus 50 Mbit dus ongeveer evenveel als 1 DVCPro stream..

gooi daar een beetje overhead bij omdat hij 2 streams tegelijk moet wegschrijven [wat je met 3 GB ram volgens mij overigens prima moet kunnen bufferen]

dan zit je dus bij lange na niet op een heel erg vervelende data-rate. zou een 7200 rpm laptopschijf met gemak aan moeten kunnen.

vroeger ondersteunde quicktime maar 1 DV-stream. maar daar FCP tegenwoordig standaard multicam ondersteunt… zou quicktime dus ook best wel eens meerdere dv-in streams aan kunnen.

i-sight is ongecomprimeerde YUV over firewire.. daar kom je dus in de problemen met bandwijdte. maar toch krijgen ze er 2 over 1 firewire400 aansluiting gepropt.

desnoods een extern schijfje wat power over usb pakt? (=

zomaar wat ideeen..

Joost

Bijdrager
    TypeWriter

Heb je SecuritySpy al geprobeerd?

http://www.bensoftware.com/ss/

Hans Erik

Bijdrager
    1984
    ”d_Stiny”

een beetje hopen en fantaseren mag.. toch?

Zou het mogelijk zijn dit http://www.kpniris.nl/ aan te sluiten op je Mac, en als webcam te gebruiken:oops:

Bijdrager
    d_Stiny

SecuritySpy klinkt als een mogelijkheid.. als je zomaar 4 firewirecams [camcorders] kan aansluiten en hij kan die 4 streams realtime [al dan niet full-res] capturen… dan ben je al een heel end. misschien eens gaan babbelen met degene die het geschreven heeft oftie het ziet zitten om een plug-in the ontwikkelen voor FCP (-;

Joost

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.