9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Gibto

Meerdere besturingssystemen op MacPro

Beste lezer(es),

Mijn actuele besturingssysteem is OS X Leopard, draaiend op een MacPro met drie interne HD’s
    Een deel van mijn huidige software – Adobe CS3 suite- is niet (volledig) compatible met OS X Snow Leopard zodat ik OS X Leopard niet kan missen.
    Is het technisch mogelijk om door middel van VMWare Fusion 3.0 beide OS X systemen te laten draaien, eventueel gebruikmakend van meerdere HD’s?

Voor enkele windows-programma’s kan ik, naar mijn mening, een virtuele windows-schijf maken.

Graag ontvang ik een reactie op het bovenstaande waarvoor bijvoorbaat dank

Gibto

Bijdrager
    damondike

Ik denk het wel, volgens mij moet je gewoon op de verschillende HD’s verschillende besturingssystemen moeten kunnen installeren. Ik weet alleen niet of die verschillende HD’s als partities gezien worden of dat je die zelf moet maken.

Bijdrager
    Gibto

Dank damondike,

Het is mij echter nog niet helder.

Gibto

Bijdrager
    silvercircle

Met VMWare Fusion kan je enkel de laatste server versies draaien van OSX.

Je kan echter perfect verschillende versies van OSX installeren, voor zover je hardware die versies ondersteunt.
    Hiervoor gebruik je steeds een andere partitie of volledige schijf als je je schijf niet ingedeeld hebt in partities.
    Je kan ze uiteraard niet gelijktijdig draaien. Steeds opstarten van die partitie waar het systeem van je voorkeur op staat.

Windows kan je uiteraard wel draaien in VMWare Fusion, zowel door de BootCamp partitie te gebruiken als door Windows te installeren op een virtuele harde schijf (is gewoon één of meerdere bestanden op je mac schijf).

Onnodig te zeggen dat je moet zorgen voor een backup van je data voordat je begint!

Bijdrager
    Gibto

Beste Silvercircle,

De inhoud van jouw reactie begrijp ik.
    Rest mij nog een praktische vraag: wordt er na installatie van, in mijn geval, Snow Leopard op een separate HD bij het opstarten gevraagd naar het systeem van voorkeur?

Gibto

Bijdrager
    Hansi2124

Je kan tijdens opstarten de [alt]-toets ingedrukt houden. Dan kan je de opstartschijf kiezen.

Bijdrager
    borisboef

Ter aanvulling. Hetgeen je eigenlijk zou willen (Mac OSX virtueel draaien) is technisch makkelijk mogelijk, maar wordt door de licentie beperkt.

Bijdrager
    iep

VMware Fusion en Parallels Desktop ondersteunen alleen OS X Server (v10.5 en v10.6). De gewone versie die je bij je Mac geleverd krijgt wordt niet ondersteund door deze pakketten vanwege licentietechnische limitaties (het mag niet van Apple, Server mag wel van ze maar alleen op Apple hardware). Er zijn trucs om dit om te bouwen zodat het wel kan maar dat mag natuurlijk niet. VirtualBox is nog een virtualisatie app die ook ondersteuning voor OS X biedt mits je het draait op een Mac. Zij stellen echter geen beperkingen waardoor je zonder problemen zowel de Server als de gewone client versie van OS X kunt virtualiseren.

Voor alle genoemde pakketten geldt dat zij zijn gemaakt en geoptimaliseerd om een OS in een virtuele schijf te installeren. Wij als gebruiker zien die virtuele schijf als een gewoon bestand (of reeks bestanden, je kunt ze op laten splitsen). Als je een complete fysieke hdd wil gebruiken wordt dat nogal lastig en moet je ook weer het nodige hackwerk uit gaan voeren. Bij Fusion hebben ze daar een artikel over volgens mij met de uitdrukkelijke waarschuwing dat zo’n raw disk (zoals ze het noemen) niet grandioos is voor dingen als stabiliteit en performance. Dat zullen ze echter eerder roepen omdat ze het niet willen supporten, er zijn namelijk mensen die het zonder problemen gebruiken.

Bovenstaand is in jouw geval dus eigenlijk helemaal geen oplossing. Dan zit je aan 2 Macs of je moet de keuze maken dat je CS3 upgrade naar CS5 waardoor je op Snow Leopard over kunt voor alles. Voor de Windows software kun je prima gebruik maken van een Windows vm in Fusion (Unity is hier handig in, dan heb je net even wat meer integratie van je Windows app in OS X wat het werken met de app weer wat makkelijker/prettiger maakt).

Bijdrager
    Gibto

Bedankt voor de reacties allemaal.

Iep in het bijzonder omdat het voor mij nu helemaal helder is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.