12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    koolmees

Meer ruimte met Parallels

Hallo,

Zou iemand misschien weten hoe ik met Parallels meer ruimte van de Mac OS X harde schijfruimte zou kunnen afhalen? Ik wil graag een spelletje spelen, maar tijdens de installatie geeft ie aan dat er te weinig schijfruimte aanwezig was.

Alvast bedankt en de beste wensen voor 2007 alvast..

Kees

Bijdrager
    Yaris

Na hier en daar wat gelezen te hebben heb ik begrepen dat je in Parallels een Virtual Machine kunt aanmaken en dat je bij de creatie kunt kiezen tussen Express Windows Installation, Typical Installation en Custom Installation. Bij de Custom Installation kun je opteren voor Expanding virtual disk size. Dan breidt de beschikbare schijfruimte voor Windows zichzelf automatisch uit wanneer nodig. Zie de Parallels Desktop for Mac User Guide pag. 53.

Bijdrager
    brabant

Heb je al eens gedacht aan Crossover? Een programma dat windows nadoet op de achtergrond en alle exe-files laat werken? Heb je geen extra ruimte nodig of zo. Het werkt op een intel Mac perfect.

een happie 2007 gewenst

Bijdrager
    phalkone

In de map van Parallels vind je een programma Image Tool. Hiermee kan je de grootte van je virtuele HD aanpassen.
    Kies Next>Hard Disk>Increase the size of the virtual hard disk (je kan hier ook kiezen om je HD expanding te maken zoals Yaris voorstelde)

Bijdrager
    Esquare
    ”marcellino”

Heb je al eens gedacht aan Crossover? Een programma dat windows nadoet op de achtergrond en alle exe-files laat werken?

Alle? Absoluut niet! Tot nog toe enkele tientallen:
    http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/rank/?order=avg;sort%5Bavg%5D=DESC

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Yaris”

Bij de Custom Installation kun je opteren voor Expanding virtual disk size. Dan breidt de beschikbare schijfruimte voor Windows zichzelf automatisch uit wanneer nodig.

Dat klopt wel, maar niet helemaal:) Je geeft op hoe groot de harddisk is (bijvoorbeeld 10 GB), maar als je dan kiest voor Expanding, neemt hij alleen maar zoveel ruimte in als tot nu toe nodig was — dus niet alle 10 GB, maar als je er bijvoorbeeld 3 GB op hebt staan, neemt hij 3 GB in op je echte harddisk. (Ik weet niet of het bestand ook weer kleiner wordt als je bestanden op de virtuele harddisk wist, maar ik vermoed van niet.) Hij komt echter niet boven die 10 GB uit, want dan gaat Windows je vertellen dat de schijf vol is.

Zoals phalkone zegt kun je echter met een apart programmaatje van Parallels de maximale afmeting verhogen — maar niet verkleinen, en ik kwam er ook op de moeilijke manier achter dat het vergroten van de virtuele harddisk niet betekent dat je ook meer ruimte tot je beschikking hebt. Laten we zeggen dat je die 10 GB “disk” vergroot naar 15 GB, dan ziet Windows nog altijd maar 10 GB bruikbare ruimte, plus 5 GB ongeformateerde schijf … (Tenminste, zo ging het onder m’n DOS 6.22-installatie onder Parallels toen ik daarvan de harde schijf vergrootte.)

Bijdrager
    koolmees

Maar phalkone,

Ik heb nu de Image Tool gebruikt maar nu moet ik een nieuwe grootte (schijfruimte) specificeren. Er staat (standaard..?) 20 MB maar moet ik dat laten staan? Moet je de ruimte die je ERBIJ wilt invoeren, of de NIEUWE ruimte (Je hebt nu 8000 MB, je vult in 9000 MB, wat erbij komt 1000 MB)?

Alvast bedankt,

Kees

(PS Ik snap niet echt wat er bedoelt word met Crossover..)

Bijdrager
    koolmees

Ow wacht, ik weet nu wat Crossover is maar dan ben ik maar blij dat ik Parallels heb aangeschaft..:lol:

Helpt het echt met die Image Tool? Omdat Yakko ook zegt dat het niet goed werkt..

Kees

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”koolmees”

Helpt het echt met die Image Tool? Omdat Yakko ook zegt dat het niet goed werkt..

Wie zei dat?:P (Alhoewel ik je moet complimenteren met de originele spelfout … de meesten doen het op een andere manier verkeerd ;))

Het werkt wel, zoals je zelf beschrijft: als hij nu op 8000 MB staat en je maakt er 9000 MB van, dan krijg je er 1000 MB bij. Maar: je hebt dan (vermoed ik) 1000 MB ongeformatteerde schijfruimte — je zult denk ik dus Windows die 1000 MB moeten laten formatteren, waardoor je er een harde schijf bij krijgt onder Windows (D: of zo). Alternatief is iets als Partition Magic installeren op je Windows-virtuele schijf, waardoor je de bestaande partitie kunt vergroten vanonder Windows — maar je moet dan alsnog éérst met Parallels Tools de virtuele schijf vergroten!

Bijdrager
    Yaris
    ”Jakko
    ”koolmees”

Wie zei dat?:P

Yakko = Yaris + Jakko :wink:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dan hoop ik maar dat je een vrouw bent;)

Bijdrager
    koolmees

Nee ik snap het nu..:P… Ben hier ook nieuw..:x

Bedankt in ieder geval, ik weet nu hoe het moet:)

Bedankt,

Kees

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.