17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Cybershooter

meer RAM geheugen voor macbook pro?

Ik bewerk regelmatig foto’s in RAW formaat in 10 megapixel formaat in zowel Aperture als Iphoto ’09. Wat mij opvalt is dat met name het inzoomen op zo’n foto op mijn Macbook pro met 2 mb ram geheugen erg traag gaat en veel wachttijden geeft, alvorens er verder ingezoomd kan worden. Ook wanneer ik een bepaalde slider van een parameter wil verschuiven tijdens het bewerken laat vaak op zich wachten en gaat met horten en stoten. Is juist dit op te lossen door simpelweg 2 gb extra in mijn macbook pro te plaatsen? Of ligt dit probleem meer aan beperkingen van mijn videokaart? of is de processor (2,4 GHZ) gewoon te traag voor dit soort acties?

Moderator
    unSOUND

De dingen die jij nu beschrijft hebben voornamelijk met je CPU en grafische kaart te maken… Meer Ram zal daar weinig tot niks aan veranderen. Ik weet niet op welke van de 2 MBP’s je nu werkt, maar bij de Unibody kun je misschien nog wat prestaties verbeteren door de GT kaart te activeren.

Bijdrager
    Cybershooter
    ”unSOUND”

De dingen die jij nu beschrijft hebben voornamelijk met je CPU en grafische kaart te maken… Meer Ram zal daar weinig tot niks aan veranderen.

Ok, maar dit betekent eigenlijk dat een Macbook pro per definitie minder geschikt is om foto’s in RAW formaat te verwerken, aangezien je met je CPU slechts marginaal omhoog kan en je videokaart niet uitbreidbaar is.

Bijdrager
    bartje

Met mijn MacBook met een Intel GMA950 chip gaat het bewerken in LR of Aperture net zo. Niet al te hinderlijk, maar ik nam altijd aan dat een MacBook Pro het wel sneller zou gaan.

Bijdrager
    Cybershooter
    ”bartje”

Met mijn MacBook met een Intel GA950 chip gaat het bewerken in LR of Aperture net zo. Niet al te hinderlijk, maar ik nam altijd aan dat een MacBook Pro het wel sneller zou gaan.

Ja precies. Er wordt altijd beweert dat het bewerken van foto’s op een Macbook Pro (met name de laatste generaties) prima te doen is. Bewerk jij je foto’s trouwens meestal ook in RAW fotoformaat?

Bijdrager
    Nihilist

Macbook Pro, 2.4 ghz 2gb ram
    Macbrook Pro Unibody 2,4 ghz 2gb ram

:D

Bijdrager
    bartje

Ja vrijwel altijd. Ik zou wel eens willen weten, waardoor het sneller zou kunnen gaan. Als bij de MacBook Pro niet echt een verschil zit. Zelf heb ik niet het idee gehad dat het aan de GPU zou liggen. Iemand met 4GB of meer hier die RAW foto’s in Aperture of Lightroom bewerkt?

Bijdrager
    Dorkiban

Ik kan me niet voorstellen dat de videokaart er erg toe doet bij statische foto’s. Ik denk dat processor snelheid en RAM er veel meer toe doen. Een 10 MP foto vreet geheugen als deze wordt bewerkt. Ik kan me voorstellen dat het herschalen bij zoomen veel processorcapaciteit kost en dat beperkt geheugen niet erg helpt dan.

Ratelt de HD veel als je hiermee bezig bent?

Bijdrager
    bartje

Ik merk wel dat in Aperture de CPU volledig wordt belast. Hetzelfde geldt voor Lightroom. Dan zou ik denken dat het sneller moet gaan met de huidige CPU’s en bus- en geheugensnelheden.

Moderator
    unSOUND
    ”Dorkiban”

Ik kan me niet voorstellen dat de videokaart er erg toe doet bij statische foto’s. Ik denk dat processor snelheid en RAM er veel meer toe doen.

De huidige software gebruikt juist meer en meer de grafische kaart voor het rekenwerk. Met name Photoshop en Aperture kiezen steeds vaker voor de grafische kaart en zijn grafisch geheugen… Daar komt nog bij dat 2 GB Ram genoeg moet zijn, een programma moet ongeveer 3 maal de documentruimte hebben aan Ram, wat bij een 10 MP foto dus neerkomt op ongeveer 100 MB aan Ram…

maar dit betekent eigenlijk dat een Macbook pro per definitie minder geschikt is om foto’s in RAW formaat te verwerken, aangezien je met je CPU slechts marginaal omhoog kan en je videokaart niet uitbreidbaar is.

Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om in te schatten. Mijn MacBook Pro ( 2,33 geen Unibody ) deed het op zich vrij goed met mijn RAW bestanden… Het kan ook een combinatie van factoren zijn. Misschien is er nog iets anders wat je machine belast met als gevolg dat Aperture minder presteerd…

”bartje”

Met mijn MacBook met een Intel GA950 chip gaat het bewerken in LR of Aperture net zo. Niet al te hinderlijk, maar ik nam altijd aan dat een MacBook Pro het wel sneller zou gaan.

De GMA950 is een integrated chip, die werken altijd iets minder. De nieuwe MacBook Pro heeft zowel een integrated als een dedicated chip waartussen je kunt switchen. Het kan dus zijn dat hij nu de integrated chip gebruikt en niet de dedicated…

Bijdrager
    Cybershooter
    ”unSOUND”
    ”Dorkiban”

Ik kan me niet voorstellen dat de videokaart er erg toe doet bij statische foto’s. Ik denk dat processor snelheid en RAM er veel meer toe doen.

De huidige software gebruikt juist meer en meer de grafische kaart voor het rekenwerk. Met name Photoshop en Aperture kiezen steeds vaker voor de grafische kaart en zijn grafisch geheugen… Daar komt nog bij dat 2 GB Ram genoeg moet zijn, een programma moet ongeveer 3 maal de documentruimte hebben aan Ram, wat bij een 10 MP foto dus neerkomt op ongeveer 100 MB aan Ram…

maar dit betekent eigenlijk dat een Macbook pro per definitie minder geschikt is om foto’s in RAW formaat te verwerken, aangezien je met je CPU slechts marginaal omhoog kan en je videokaart niet uitbreidbaar is.

Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om in te schatten. Mijn MacBook Pro ( 2,33 geen Unibody ) deed het op zich vrij goed met mijn RAW bestanden… Het kan ook een combinatie van factoren zijn. Misschien is er nog iets anders wat je machine belast met als gevolg dat Aperture minder presteerd…

”bartje”

Ik zou alleen niet precies weten wat mijn CPU verder zou belasten. Wanneer ik mijn macbook pro namelijk net heb opgestart, is mijn CPU belasting maar 3 tot 5 procent. Het begint pas echt feest te worden, wanneer ik een aantal sliders binnen bijv. Aperture heb verzet. Dat is inderdaad het rare, wanneer ik een foto in Aperture of Iphoto importeer, en ik verplaats slechts 1 slider, dan is er weinig aan de hand. Echter wanneer ik verder en verder in het bewerkingsproces van een foto ben en dus met meer sliders aan het tweaken ben, dan gaat het steeds langzamer, tot het moment dat ik echt wachttijden ga krijgen, wanneer ik een slider probeer van zijn plek af te krijgen.

Moderator
    unSOUND

Ik zou in dat geval het Activiteitenweergave-programma starten, en in de gaten houden wat er precies gebeurt tijdens dat proces, zowel qua CPU als qua echt en virtueel geheugen. Eventueel ook even de Console open zetten en de logs in de gaten houden, want het lijkt er eerder op dat er ergens iets softwarematig fout gaat. Hetzij binnen Aperture, hetzij eromheen…

Bijdrager
    Cybershooter
    ”unSOUND”

Ik zou in dat geval het Activiteitenweergave-programma starten, en in de gaten houden wat er precies gebeurt tijdens dat proces, zowel qua CPU als qua echt en virtueel geheugen. Eventueel ook even de Console open zetten en de logs in de gaten houden, want het lijkt er eerder op dat er ergens iets softwarematig fout gaat. Hetzij binnen Aperture, hetzij eromheen…

ik zal er eens op gaan letten

Bijdrager
    Cybershooter
    ”Cybershooter”
    ”unSOUND”

ik zal er eens op gaan letten

Ik heb de console en de logs bekeken (ook tijdens het bewerken) maar kon geen foutmeldingen vinden. De CPU usage gaat gewoon zonder foutmeldingen ed. omhoog naarmate ik meer sliders verschuif in zowel Iphoto als in Aperture.

Bijdrager
    Brimme

Misschien stomme vraag maar als je het op je unibodu doet heb je dan wel je sneller videokaart geselecteerd?
    dit scheelt bij mij nogal.

Bijdrager
    Cybershooter
    ”Brimme”

Misschien stomme vraag maar als je het op je unibodu doet heb je dan wel je sneller videokaart geselecteerd?
    dit scheelt bij mij nogal.

Nou, laat ik het zo zeggen, de unibody is van mijn vriendin. Ik heb de Early 2008 versie. Maar goed, je zou zeggen dat fotobewerking op die machine toch ook lekker snel zou moeten verlopen.

Moderator
    unSOUND

Dat is geen antwoord op de vraag…. :|

Overigens vroeg ik dat een paar posts geleden ook al… De Unibody heeft 2 videokaarten aan boord, een gewone en een krachtige. Standaard gebruik je Mac de gewone om accuduur te besparen. Wellicht staat die nu ook geselecteerd, terwijl je bij Aperture beter de krachtigere kunt gebruiken…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.