15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBlade

meer ram betere prestatie?

Sind kort heb ik een MacPro met 3gb aan ram.
    Ook de standaard videokaart heb ik vervangen door een Radeon X1900XT.
    Volgens mij heb ik op dit forum ooit eens gelezen dat deze machine nog betere prestaties levert als er veel ram in zit.
    Ik kan dat draadje echter niet meer vinden, vandaar dat ik de vraag dan maar stel.
    Meer ram geeft betere prestaties?
    En zo ja hoe te plaatsen en in welke samenstelling.
    Nu heb ik 4 sloten vol.

Bijdrager
    Brent146

Ja hierdoor versnelt hij(wanneer je veel dingen tegelijk doet). Het hangt er vanaf wat je doet wat 3 GB is al behoorlijk veel. Jij hebt de Mac waar je het best kan knutselen: de Mac Pro. Ik dacht dat je op de site van Apple kon vinden hoe je RAM moet plaatsen (een PDF-je).

Moderator
    unSOUND

Van meer Ram gaat hij niet sneller rekenen als je dat bedoelt. Wat meer Ram wel doet, is dat je meer dingen tegelijk kunt doen, en toch het idee hebben dat alles vloeiend gaat en zonder strandballen.

Inactief
    Anoniem

Wat ik begrijp is dat je 2 x 1 GB en 2 x 512 MB in je machine hebt zitten?
    Meer RAM betekent ook een andere indeling..

Bijdrager
    acb

De montage computer bij ons heeft 16 gig in zijn strot zitten, dat is echt re-te-geil!:D

Bijdrager
    MacBlade

Ik heb inderdaad 2×1 gb en 2 x 512 gb.
    Op zich draait de Mac goed maar ik dacht er nog meer uit te halen door ram toe te voegen.
    Ik werk hoofdzakelijk met video progs.

Bijdrager
    J.C.

Voor veel video bewerking is dat volgens mij net aan. Heb je zelf veel last als je meerdere taken tegelijk uitvoert? Zo ja, overweeg dan meer RAM

Ik hoorde heel wat goede ervaringen over sourcesupply.nl en hun prijs is ook behoorlijk redelijk.

Bijdrager
    mvdenberg
    ”MacBlade”

Ik heb inderdaad 2×1 gb en 2 x 512 gb.
    Op zich draait de Mac goed maar ik dacht er nog meer uit te halen door ram toe te voegen.
    Ik werk hoofdzakelijk met video progs.

Meer ram is altijd goed.
    wat je kunt doen, zet het programma ‘activiteitsweergave’ eens aan. Die kun je vinden in ‘programma’s/hulpprogramma’s’. Kijk dan eens hoeveel ram je nog over hebt.
    Start nu je programma’s en ga eens een tijdje aan het werk, wat je normaal ook doet. Ga nu eens terug naar activiteits weergave, terwijl al je gewone programma’s nog open staan. Hoeveel ram heb je nu vrij?
    Als je dit te weinig vindt, overweeg dan een upgrade.

Bijdrager
    Mendoza
    ”mvdenberg”

Meer ram is altijd goed.

Niet waar.

”mvdenberg”

wat je kunt doen, zet het programma ‘activiteitsweergave’ eens aan. Die kun je vinden in ‘programma’s/hulpprogramma’s’. Kijk dan eens hoeveel ram je nog over hebt.
    Start nu je programma’s en ga eens een tijdje aan het werk, wat je normaal ook doet. Ga nu eens terug naar activiteits weergave, terwijl al je gewone programma’s nog open staan. Hoeveel ram heb je nu vrij?
    Als je dit te weinig vindt, overweeg dan een upgrade.

En hier leg je zelf uit waarom het niet waar is.

Bijdrager
    mvdenberg

Meer ram, betekend een kleinere pagefile. En dat werkt nu eenmaal lekkerder: zo veel mogelijk spullen in je ram laden, en het liefst zo min mogelijk in je pagefile.
    Aangezien de topicstarter veel videobewerkt, is ram een must. Wanneer ik in Final cut pro aan het renderen ben (standaard huis tuin en keuken spul) dan wordt mijn hele ram (2Gb) volgepropt. Dat zie ik namelijk via activiteiten weergave.
    Met 3Gb ram zal dit niet anders zijn.
    Zoals forumlid acb zegt “De montage computer bij ons heeft 16 gig in zijn strot zitten, dat is echt re-te-geil! ”

Oftwel: het is dus zeker een verbetering.

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”acb”

De montage computer bij ons heeft 16 gig in zijn strot zitten, dat is echt re-te-geil!:D

Dat loopt waarschijnlijk als een tierelier?
    Is er dan überhaupt nog enige wachttijd?

Moderator
    unSOUND
    ”mvdenberg”

Meer ram, betekend een kleinere pagefile

Maar er is altijd een moment waarop de Mac al het Ram heeft wat hij nodig heeft, en vanaf dat punt heeft meer Ram geen invloed meer, dus je stelling is inderdaad iets te kort door de bocht.

En die opmerking dat 16 GB retegeil is, slaat meer op het punt dat het leuk is om aan je vrienden te vertellen op verjaardagen… want veel meer merk je er niet van.

Bijdrager
    Mendoza

@leopard
    tuurlijk is er ook dan nog wachttijd. alles waar geheugen geen rolspeelt is hetzelfde als op een PC met minder RAM. overdreven veel geheugen helpt alleen als je overdreven grote bestanden bewerkt. en daar komt de gemiddelde amateur niet aan toe.

aan de oorspronkelijke poster: wat bedoel je met ‘ik werk voornamelijk met videoprogs’? filmpjes van je mobiele telefoon enorme projecten met een goede camera?

Bijdrager
    MacBlade

Ik maak veel montages met SD materiaal (uncompressed 10bit) maar het komt ook steeds meer voor dat er HDV (1080i) gebruikt wordt.
    Nu is SD meer iets voor snelle schijven HDV afhankelijk van CPU snelheid (dacht ik)
    Hoofdzakelijk werk ik in Final Cut Pro maar doe ook nog weleens wat in Motion.

Ik dacht dat meer ram de rendertijd cq movie wegschrijven in FCP zou kunnen verkorten.

Bijdrager
    Mendoza

als ik het goed heb is renderen rekenwerk, maar met video is veel geheugen geen luxe. nu heb je overigens al vrij veel.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.