30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    chamuleau

meer mensen met een kromgetrokken powerbook 12″?

ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn waarvan het powerbook is kromgetrokken? ik constateerde een paar weken geleden nadat het apparaat flink heet was geworden dat hij niet meer recht stond op de vlakke tafel en behoorlijk krom (scheluw) was getrokken. gezocht op internet en jawel, het blijkt wereldwijd al zo’n beetje sinds de introductie van de 12″ een serieus probleem te zijn. een fout in het design dus maar niet een waar apple zich veel aan gelegen laat liggen om op te lossen.
    ik dus terug naar de winkel (applestore arnhem) die hem weer min of meer rechtboog, nog een keer terug omdat ze het niet goed hadden gedaan en vandaag opgehaald: ja meneer, dit is het beste wat we ervan kunnen maken en daar moet u het maar mee doen…. nog niet helemaal goed dus maar het was volgens de medewerker slechts een cosmetisch probleem en daar deed apple, en de winkelier dus, niets mee.
    goed, afgezien van het feit dat apple dus eigenlijk een product verkoopt met een bekend probleem laat de winkelier zijn klanten gemakshalve maar in de kou staan met slappe smoezen en verschuilen achter apple. dit irriteert me mateloos en ik heb geen zin er genoegen mee te nemen. ik denk er dus serieus over om er een zaak van te maken maar zou graag eerst inventariseren in hoeverre meer mensen in nederland last hebben van een kromgetrokken PB 12″ en wat dan eventueel de oplossing van apple en/of de winkelier was

Bijdrager
    Fotosoeper

De mijne staat bij mij ook krom. Het is inderdaad een vervelend gezicht als hij soms op en neer wiebelt, maar om er hier nou een grote zaak van te maken? Zoals gezegd is het meer een cosmetisch probleem, oftewel de “appearance and the looks.”

Ik moet zeggen dat ik er heel, maar dan ook heel erg weinig last van heb. Het staat alleen wat raar als je er (ook echt goed) naar kijkt.

In conclusie, heb je alvast een 12-inch user die dit probleem met je deelt, en die je tevens aan je lijstje kan toevoegen, maar om je mijn mening te geven; laat lekker staan..

Zoals Bobby al zei “Don’t worry, be happy.” Het is een geweldig product!

Bijdrager
    Dries

en dan nog de blazende imac g5 17 inch!!:mrgreen: :mrgreen:

Bijdrager
    jalu

De Powerbook trekt echt niet krom hoor; de fysieke eigenschappen van aluminium zijn niet zodanig dat een hete processor de laptop zou kunnen doen kromtrekken. Wat wel veel gebeurt is dat de (lijm van de) rubbervoetjes loslaten onder invloed van de temperatuur die wel behoorlijk hoog op kan lopen aan de onderkant van de Powerbook, en dan gaat hij natuurlijk ook wiebelen. Ook zou het kunnen dat de rubber voetjes onder onvloed van de hitte enigzins vervormen, en zo de illusie wekken van een kromme Powerbook.

Het probleem van de Powerbook is juist de grote stijfheid van de behuizing, waardoor een (zeer!) licht oneffen oppervlak onder de machine al direct opvalt, daar waar vrijwel andere laptops, iBooks incluis, wel zo flexibel(omdat ze nu eenmaal van plastic zijn, en dat is nooit zo stijf als de “grote” aluminium bak die de onderkant van de Powerbook behuizing feitelijk is) zijn dat ze zich enigzins “aanpassen” aan het oppervlak.

Bijdrager
    Eehhm…

Ik ken het probleem met een andere machine, de PoBoTi G4. Ik heb hem nu helemaal uit elkaar gehaald, want hij was na 3 jaar echt helemaal uit elkaar gevallen. Om nou te zeggen dat ik er onvoorzichtig mee was… nou nee. Maar tegen iedere dag intensief gebruiken was de constructie niet opgewassen. Aan het eind voelde de machine als een natte dweil. Daar heb ik me ook zeer aan gestoord. Bijvoorbeeld de manier waarop de CD speler was ingebouwd. Dat zorgde ervoor dat je (als er een CD in zat) de machine bijna niet kon verplaatsenzonder de CD of de speler te beschadigen. Helaas begon het echte verval na het verlopen van mijn AppleCare.

Nu heb ik een 12″ iBook. Die bevalt me véél beter. Ik heb een Tucano Second skin tegen de krassen en hij voelt aan als een blok beton. Een vriend van me liet de zijne van ca. 1 meter op een stenen vloer vallen en er was niets aan de hand. Ik snap niet dat ze die Powerbooks niet net zo stevig maken, het lijkt erop dat ze met de constructie Powerbook lijn telkens nét iets te ver gaan. Het resultaat is dan een retevette machine, die heel wat mensen een nekkramp geeft van het omkijken, maar helaas net iets te kwetsbaar is.

Bijdrager
    Buzz

Ik ben wel benieuwd hoe die kromme 12″ PowerBooks dan zo krom zijn gekomen, want dan kan ik proberen het te voorkomen op mijn eigen laptop. Kwam het alleen door de hitte van de processor, ging het heel langzaam, of hebben jullie hem een keer te lang in de zon laten staan ofzo?

Bijdrager
    Powerpuppy

Mijn TiPoBo 15″ , is echt de hele wereld over geweest, en ja er zitten krassen op, deuken in de verf laat los op de randen…maar hij werkt altijd, ik heb de mogelijkheid om een snellere machine te kopen , maar ik kan geen afstand doen van mijn ” vintage PoBo, heb daarnaast een dual G5 en een IMAc 20″ G5, en een sony Vaio 12″ ( Virtual PC sucks , dus daarom heb een kleine win bak ) , maar mijn lieveling is mijn PoBo, blijkbaar heeft design toch soms een prijsje………ok niet alles is perfect, maar ik krijg altijd een kick als ik al die windows mensen nar mijn verlichte appletje zie kijken……iedere medaille heeft blijkbaar een keerzijde,

Bijdrager
    jalu
    ”Eehhm…”

Ik ken het probleem met een andere machine, de PoBoTi G4. Ik heb hem nu helemaal uit elkaar gehaald, want hij was na 3 jaar echt helemaal uit elkaar gevallen. Om nou te zeggen dat ik er onvoorzichtig mee was… nou nee. Maar tegen iedere dag intensief gebruiken was de constructie niet opgewassen. Aan het eind voelde de machine als een natte dweil. Daar heb ik me ook zeer aan gestoord. Bijvoorbeeld de manier waarop de CD speler was ingebouwd. Dat zorgde ervoor dat je (als er een CD in zat) de machine bijna niet kon verplaatsenzonder de CD of de speler te beschadigen. Helaas begon het echte verval na het verlopen van mijn AppleCare.

Nu heb ik een 12″ iBook. Die bevalt me véél beter. Ik heb een Tucano Second skin tegen de krassen en hij voelt aan als een blok beton. Een vriend van me liet de zijne van ca. 1 meter op een stenen vloer vallen en er was niets aan de hand. Ik snap niet dat ze die Powerbooks niet net zo stevig maken, het lijkt erop dat ze met de constructie Powerbook lijn telkens nét iets te ver gaan. Het resultaat is dan een retevette machine, die heel wat mensen een nekkramp geeft van het omkijken, maar helaas net iets te kwetsbaar is.

Hm, ik heb zowel een iBook als een PowerBook 12″ machine gehad, en in mijn ogen is de iBook níet de stevigere machine. Wat betreft de TiBook heb je gelijk, dat is een hele mooie(de mooiste?) maar niet bepaald super degelijke laptop. De aluminium machines zijn echter een wereld van verschil met de Titanium PowerBooks. De iBooks zijn wel wat beter bestant tegen cosmetische schade dan de aluminium laptops(krasjes en deukjes zijn nu eenmaal typische beschadigingen voor een metalen laptop), maar steviger kan ik ze niet echt noemen.

Bijdrager
    jalu
    ”Buzz_D”

Ik ben wel benieuwd hoe die kromme 12″ PowerBooks dan zo krom zijn gekomen, want dan kan ik proberen het te voorkomen op mijn eigen laptop. Kwam het alleen door de hitte van de processor, ging het heel langzaam, of hebben jullie hem een keer te lang in de zon laten staan ofzo?

Hij trekt echt niet krom van een beetje zonlicht of een hete CPU, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Als hij zo heet zou worden dat aluminium ging kromtrekken, dan was die processor(en de harde schijf en het scherm ook, waarschijnlijk) al lang dood en begraven…

Bijdrager
    Buzz

Bedankt jalu, maar ik was eigenlijk vooral benieuwd naar het antwoord van chamuleau en fotosoeper, de ervaringsdeskundigen.

We kunnen hier wel een welles/nietes discussie gaan houden over wat theoretisch wel of niet mogelijk is, maar het lijkt me nuttiger om het over de oorzaken en gevolgen van hun probleem te hebben.

Bijdrager
    jalu
    ”Buzz_D”

Bedankt jalu, maar ik was eigenlijk vooral benieuwd naar het antwoord van chamuleau en fotosoeper, de ervaringsdeskundigen.

We kunnen hier wel een welles/nietes discussie gaan houden over wat theoretisch wel of niet mogelijk is, maar het lijkt me nuttiger om het over de oorzaken en gevolgen van hun probleem te hebben.

Ik ben zelf ook bezitter van een PB 12″ en je mag me dus ook wel ervaringsdeskundige noemen. Mijn PB is bijna twee jaar oud (is een rev. A type), wiebelt ook wel eens, maar keer op keer heb ik weer tot de conclusie moeten komen dat de ondergrond niet perfect is, en dat dat het wiebelen veroorzaakt. Dit in tegenstelling tot, zoals ik al eerder zei, de TiBook, waar ik wel een heel duidelijk merk dat het niet de degelijkste laptop is die er bestaat (zei ik in een understatement…)

Mijn PowerBook heeft het ook weleens warm gehad, ik gebruik er regelmatig programma’s op die een continu draaiende fan veroorzaken. De CPU temperatuur loopt dan op tot 65 graden of iets meer nog, de onderkant is zo heet dat je hem niet meer op je schoot wilt hebben, maar kromtrekken is er niet bij. Ik zou me er gewoon niet druk over willen maken. Denk er vooral ook aan dat veel Apple liefhebbers nogal perfectionisten zijn en dus nogal snel roepen dat er iets mis is als blijkt dat Apple ook een “gewone” computerfabrikant is die “gewone” computers maakt, waarbij er dus weleens iets mis kan zijn.

Ik blijf er dan ook bij, als een Powerbook echt krom is, dan is hij zo uit de fabriek gekomen.

Bijdrager
    Roelbon

Mijne is een 14″ en staat ook beetje scheluw. Maar niet in die maten dat het stoort.

Bijdrager
    tumbadora

zo krijg je hem weer recht ! :wink:

(niet schrikken, dit is geen echte apple die ze voor deze stunt gebruiken)
    :wink:

Bijdrager
    basiel

om eerlijk te zijn lijkt het mij ook heel onwaarschijnlijk dat aluminium krom trekt zal inderdaad eerder aan de voetjes liggen. Als je een laptop zo heet krijgt dat hij aluminium krom trekt dan zouden de plastieken equivalenten al lang gesmolten zijn;-)

Ik ga toch voor veiligheid vanavond mijn PB eens checken lol

Bijdrager
    ParadoX

MIjn 17-inch PB is doorgezakt.. Ook niet bepaald prettig. Hierdoor kan er geen lucht meer onderdoor circuleren. Zou hij misschien te zwaar zijn.

Apple-> bij de volgende graag een 3de rubber pootje erbij! 8)

Bijdrager
    monsterke

dit past perfect bij het probleem van het terug openspringen van het scherm van mijn 15 inch PB

tussen het toetsenbord en het scherm zit wel al een aardige open ruimte als ie dichtgeklapt is …

ook vervelend … en ook een zwak antwoord van de reseller …

“je moet afwegen of het de moeite is om je PB DAARVOOR 2 weken kwijt te zijn ” vertelde hij me

ja een eerlijk antwoord:)

Bijdrager
    KP

vaak is de tavel gewoon scheef, anders trekt die van mij om de haverklap scheef en weer recht, lijkt me niet het geval. Verder is het af te raden de powerbook met een hand aan de rechter of linkerkant op te pakken, dan komt er gewoon erg veel kracht op te staan…

Bijdrager
    Fotosoeper
    ”K!P”

vaak is de tavel gewoon scheef, anders trekt die van mij om de haverklap scheef en weer recht, lijkt me niet het geval. Verder is het af te raden de powerbook met een hand aan de rechter of linkerkant op te pakken, dan komt er gewoon erg veel kracht op te staan…

Helemaal mee eens, uit ervaring hoorde ik hem destijds zelfs kraken toen ik hem met een hand aan de linker of rechterkant oppakte. Dat doe ik dus niet meer. :o Verder ben ik als “ervaringsdeskundige” (:P ) toch tevreden en stoor ik me niet aan het ietwat kromme aan mijn PB.

Blijf je als PB-user toch zeuren, wees dan inventief en stop er een bierviltje onder. Een Mac was toch voor creatievelingen? :innocent:

Bijdrager
    chamuleau

*wat betreft de mensen die niet geloven dat een PB kan kromtrekken of over de eigenschappen van aluminium beginnen: zoek eens op google met ” Powerbook, 12″ en warp” en lees de ervaring van veel mensen met ingebeelde kromgetrokken PB’s. zelfs de technische dienst van HTR meldde dat ze dit al vaker hadden gezien enne: mijn tafel is van glas, behoorlijk recht dus…….

*wat betreft de mensen die het probleem in meer of mindere mate ook hebben en een creatieve oplossing zoals een bierviltje of het compleet negeren van het probleem voorstellen: hebben jullie je powerbook kado gekregen of zo? de mijne kostte 1800 euro en ik verwacht voor dat geld een fatsoenlijk geconstrueerd apparaat, ook al is het een mac. dit soort reacties maken het mogelijk dat een fabrikant door kan gaan een ondeugdelijk product te leveren enkel omdat het een schare trouwe fans heeft die gebreken met de mantel der liefde bedekken. als iemand een enorme deuk in de zijkant van je geliefde auto rijdt waardoor de deur niet meer fatsoenlijk sluit noem je het probleem dan ook cosmetisch en maak je er verder geen punt van?

overigens heb ik nu een programmaatje geinstalleerd gekregen dat de temperatuur van harddisk batterij processor etc in de gaten houdt dus ik vermoed dat het kromtrekken wel degelijk met de afgegeven warmte te maken heeft

groet,
    serge

Bijdrager
    G3Lay-Z

ja daar moet ik je gelijk in geven, vindt inderdaad dat het duidelijk aangekaart moet worden. Zoals hij als zegt het is veel geld en voor mij als student zijnde als helemaal. Zo’n investering is niet niks en voor apple is het denk ik toch prettig om te weten welke problemen hun gebruikers hebben. Ik dacht juist dat dat was wat apple zo goed maakte in verhouding tot andere fabrikanten die enkel en alleen er op los produceren om DIK geld te verdienen.

Cheers! :apple:

Bijdrager
    Fotosoeper
    ”chamuleau”

…als iemand een enorme deuk in de zijkant van je geliefde auto rijd …

Goed, dan mag een creatieveling met een Mac ook geen bierviltjes meer gebruiken. Sorry hoor. Maar ga dit nou niet vergelijken met een auto, dat vind ik een nogal uit de hand gelopen voorbeeld.
    Overigens is de PB briljant geconstrueerd, dat wiebelen hebben we vroeger of later toch allemaal.

Blijf je er nou nog steeds bij staan dan even een suggestie, stop met typen, close je browser nu en ga naar de dichtsbijzijnde Apple Dealer maar even je verhaal doen. Dan zul je nog steeds zien dat je hetzelfde liedje krijgt net zoals de andere PB-users, en sta ja een uurtje later buiten met nog steeds dezelfde PB.

Wat betreft de warmte, denk je dat aluminium krom gaat trekken door die 65 graden die je processor veroorzaakt? Als dit zou gebeuren:

”basiel”

…je een laptop zo heet krijgt dat hij aluminium krom trekt dan zouden de plastieken equivalenten al lang gesmolten zijn…

Bijdrager
    jalu
    ”Fotosoeper”
    ”chamuleau”

…als iemand een enorme deuk in de zijkant van je geliefde auto rijd …

Goed, dan mag een creatieveling met een Mac ook geen bierviltjes meer gebruiken. Sorry hoor. Maar ga dit nou niet vergelijken met een auto, dat vind ik een nogal uit de hand gelopen voorbeeld.
    Overigens is de PB briljant geconstrueerd, dat wiebelen hebben we vroeger of later toch allemaal.

Blijf je er nou nog steeds bij staan dan even een suggestie, stop met typen, close je browser nu en ga naar de dichtsbijzijnde Apple Dealer maar even je verhaal doen. Dan zul je nog steeds zien dat je hetzelfde liedje krijgt net zoals de andere PB-users, en sta ja een uurtje later buiten met nog steeds dezelfde PB.

Wat betreft de warmte, denk je dat aluminium krom gaat trekken door die 65 graden die je processor veroorzaakt? Als dit zou gebeuren:

”basiel”

…je een laptop zo heet krijgt dat hij aluminium krom trekt dan zouden de plastieken equivalenten al lang gesmolten zijn…

Dat is nu precies wat ik steeds probeer te zeggen. Aluminium trekt niet krom door de 65 of misschien 70 graden die een G4 misschien maximaal bereikt, wat er ook op het Internet beweert wordt. Als je PB dus krom is, is het goed mogelijk dat hij al krom uit de fabriek kwam, maar dan zou je het direct moeten merken. Maar nogmaals, het blijkt vaak dat veel zogenaamd kromme Powerbooks in werkelijkheid een voetje missen of iets dergelijks. In ieder geval is het juist de grote stijfheid van de PB die je parten speelt, vrijwel alle andere laptops zijn zo “flexibel” dat ze zich wel enigzins aanpassen aan de ondergrond; en dat is met de aluminium PB nu eenmaal niet het geval. En daardoor merk je zelfs een verschuil in dikte van de voetjes al aan het minimaal wiebelen van een Powerbook.

Er zijn wel degelijk (helemaal in het begin van de rev. A. Powerbooks) problemen geweest met Powerbooks die zo heet werden dat het oncomfortabel was om ze nog aan te raken. Dat is echter met een update in het OS (10.2.4?) opgelost. Na deze update sloeg de ventilator een stuk eerder aan, waardoor de PB eeb stuk koeler bleek. Vervolgens stonden vele Mac-fora vol met klachten over een lawaaige PB van mensen die de extreme hitte geen probleem vonden maar het lawaai wel. Ik denk echter dat Apple daar een verstandige keuze gedaan heeft. En nogmaals, zelfs voor die update werd geen enkele PB zo heet dat hij ervan kon kromtrekken.

Bijdrager
    G3Lay-Z

Okay, even voor de duidelijkheid dit is gewoon echt blah.. we kunnen er nog lang en breed over lullen maar zo te zien zijn er voldoende mensen die er last van hebben of denken er last van te hebben.. leg dit draadje voor aan apple nederland and await the answer..:)

aangezien dit toch allemaal duur apparatuur is lijkt het me een kleine moeite.. met zoveel man:) ik denk echt wel dat ze luisteren naar HET macosx.nl forum

Yippie opgelost:)

Bijdrager
    jalu

Nog als toevoeging voor mensen met een wiebelende Powerbook: kijk eens of je batterij wel goed in de machine zit en of dat allemaal goed past. Één van de rubber voetjes zit op de batterij, als die niet goed past, dan heb je ook al een wiebel.

Bijdrager
    Fotosoeper
    ”G3Lay-Z”

Okay, even voor de duidelijkheid dit is gewoon echt blah.. we kunnen er nog lang en breed over lullen maar zo te zien zijn er voldoende mensen die er last van hebben of denken er last van te hebben.. leg dit draadje voor aan apple nederland and await the answer..:)

aangezien dit toch allemaal duur apparatuur is lijkt het me een kleine moeite.. met zoveel man:) ik denk echt wel dat ze luisteren naar HET macosx.nl forum

Yippie opgelost:)

Dank u. Na de laatste paar posts werd het gewoon flut. Slotje?

Bijdrager
    chamuleau

beste mensen,

het valt me op dat een aantal mensen erg zijn best doet het probleem te bagatelliseren. waarom is mij een raadsel, uiteindelijk zijn we allemaal toch gebaat met een zo goed mogelijk product?

even voor de duidelijkheid: mijn powerbook was recht toen ik hem kocht en is plotseling enorm kromgetrokken, ik heb de lineaal erlangs gelegd en er zat bijna 1 centimeter(!) verloop in, en jawel, met alle 4 de voetjes intact. het zal mij verder worst zijn wat het smeltpunt van aluminium is, hoe heet de processor wordt of wat de precieze oorzaak dan ook mag zijn maar een “briljant ontwerp” hoort bij normaal gebruik niet krom te trekken en een goede fabrikant/winkelier hoort dat gewoon te onderkennen……..

Bijdrager
    Fotosoeper
    ”chamuleau”

beste mensen,

het valt me op dat een aantal mensen erg zijn best doet het probleem te bagatelliseren. waarom is mij een raadsel, uiteindelijk zijn we allemaal toch gebaat met een zo goed mogelijk product?

even voor de duidelijkheid: mijn powerbook was recht toen ik hem kocht en is plotseling enorm kromgetrokken, ik heb de lineaal erlangs gelegd en er zat bijna 1 centimeter(!) verloop in, en jawel, met alle 4 de voetjes intact. het zal mij verder worst zijn wat het smeltpunt van aluminium is, hoe heet de processor wordt of wat de precieze oorzaak dan ook mag zijn maar een “briljant ontwerp” hoort bij normaal gebruik niet krom te trekken en een goede fabrikant/winkelier hoort dat gewoon te onderkennen……..

Als je niks aan de mogelijke oorzaken hebt die wij je hebben voorgeschoteld, wat al eigenlijk vanaf het begin door jou duidelijk werd gemaakt, stel ik (voor de tweede keer) voor dat je je zooitje naar Apple Nederland stuurt en daar maar eens je verhaal gaat doen. Laatste keer dat ik het zeg.

Trouwens, stond je ook met een lineaal in de winkel toen je je PB kocht?

Bijdrager
    jps

dit geeft me dus echt wel schrik!!

heb net van vorige vrijdag een PB 12″ aangeschaft, en hoop dit niet te moeten ondergaan.
    ik vermoed dat mijn gebruik ( office, msn, mail, safari,ilife 05) niet zodanig veel rekenkracht zal vragen dat ie heet zal worden en kromtrekken…

raad iemand mij aan om Applecare aan te schaffen voor mijn PB?

Bijdrager
    MedahOSX

Mijn Powerbook 12″ is bijna 2 weken oud. Wat ik wel merk is dat het beeldscherm niet helemaal mooi sluit. aan de rechterkant voel je een beetje speling als ie is dichtgeklapt.
    Een ramp vind ik het niet, maar zonde is het altijd. Daaraantegen zijn er heel wat laptops (andere merken) die gewoon brak in elkaar zitten.

Ik vraag me af hoe erg scheef ie is bij jullie, bij mn scherm is het net 1 of 2 millimeter, maar ik zag hier iemand zeggen een centimeter?? daar zou ik zeker mee teruggaan iig.

Bijdrager
    jps

hey,

wat dat dichtklappen van het scherm betreft, denk dat de rubbertjes er voor iets tussen zitten, er gaan NOOIT twee dezelfde rubbertjes bestaan, dus iets wat speling zullen we altijd hebben!

wat de scheefheid is, is eerder de onderkant die scheeftrekt!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.