11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    matthijss

Meer geheugen voor MacBook Air

Hallo,

Ik heb een MacBook Air 13 inch uit medio 2011. En heb 120GB “Flash-opslag”. (Mountain Lion)

Mijn vraag is, is het mogelijk om meer geheugen te krijgen zonder bestanden te verliezen.

Alvast bedankt!

Inactief
    Anoniem

Wil je meer opslag of meer geheugen?
    want geheugen gaat niet lukken, opslag wel bij het model dat je hebt.

Bijdrager
    GrannySmith

Wel eens gehoord van Google? Fantastisch tool om dit soort vragen beantwoord te krijgen. Moet je echt eens proberen, bijvoorbeeld:

https://www.google.nl/#hl=en&sclient=psy-ab&q=macbook+air+ssd+upgrade+2011&oq=macbook+air+sdd

Werkt echt!

Bijdrager
    matthijss

@SteveWerk Ik wil meer opslag

@GranySmith Als je sarcastisch wilt zijn, doe je dat maar ergens anders

Inactief
    Anoniem

Dan kan je er een grotere drive in stoppen van 240 GB dat kost ongeveer $320,-
    maar dan zal je moeten werken met een backup om je bestanden terug te zetten

Moet je even kijken bij OWC macsales.com

Bijdrager
    matthijss

Oke bedankt!

(Alleen back-ups wordt nogal lastig)

Bijdrager
    fenkikon

http://macupgrade.eu/catalog/macbook-air-ssd-ssd-macbook-air-2011-c-124_242_207.html moet je hebben.

Voor wat betreft die back-up maak er gewoon t.z.t. één via Timemachine en sluit je nieuwe SSD extern aan via een SATA – USB kabel. Dan kun je via Carbon copycloner of superduper het bestand clonen naar je nieuwe SSD. Je kunt er ook voor kiezen een schone installatie naar je nieuwe SSD te doen en naderhand de bestanden vanuit de back-up terug te zetten.

Bijdrager
    Illiarus

Eeen SD kaart van 128/256 GB lijkt mij een makkelijkere en wellicht goedkopere oplossing. Just sayin’.

Bijdrager
    iep

Makkelijker met inbouwen is het enige voordeel. Voor de rest is zo’n SD (voor zover die bestaat met die capaciteiten) erg traag en waarschijnlijk duurder en hoogstens even duur als die speciale ssd die in de Air zit. Als je de ssd vervangt hoef je eigenlijk geen backup te maken (hoewel dit altijd wel aan te raden is, je weet maar nooit), zeker niet als je er een externe behuizing voor koopt. Als het goed is heeft OWC sets met daarin de nieuwe ssd, behuizing voor de oude (kun je via usb aansluiten) en de schroevendraaiers die je nodig hebt voor dit karweitje.

Bijdrager
    fenkikon

Zeker met die 10% korting bij macupgrades kan die SSD een goede oplossing zijn. Hangt er alleen vanaf wat TS wilt besteden aan meer opslag. Kan natuurlijk ook voor een externe schijf gaan.

Toch denk ik dat die OWC sets waar jij het over hebt @iep waarschijnlijk iets duurder zijn dan gewoon een losse OWC SSD + losse SATA USB kabel. Dan heb je eigenlijk wat je nodig hebt. behuizing voor de oude SSD is niet direct nodig en ook bij andere zaken voor nog geen tientje te verkrijgen overigens! Voor wat betreft de schroevendraaiers is het misschien voordeliger? Alhoewel ik voor 4 euro per stuk een goede PH #00 had en een T6 schroevendraaier.

Bijdrager
    iep

Een losse sata kabel gaat hier niet werken omdat Apple een eigen variant van de mSATA aansluiting gebruikt (de aansluiting heeft veel weg van mSATA). Een usb-sata kabel hiervoor bestaat niet en als ik het goed heb is OWC op dit moment ook de enige met een usb behuizing voor die ssd van de MBA/MBP Retina. Keus heb je in deze dus niet en ehlaas is door de niet-standaard aansluiting de prijs voor zowel de ssd als die externe behuizing een stuk hoger dan met schijven met een gewone SATA aansluiting.

Btw, dat wat Macupgrades aanbiedt zijn de eerder genoemde OWC sets;)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.