17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    JeePee

Meer geheugen en invloed op snelheid?

Ik heb een iBook G3 500 Mhz met totaal 256 Mb. Ik wil 1 128 Mb eruit halen en een 512 Mb erbij zetten, maar als ik naar de prijs kijk, vraag ik mij af of het de moeite waard is…

Ik zou willen weten of het bijprikken van 512 Mb werkelijk meer snelheid geeft, zodat het de moeite waard is om te doen…:?

Ik was het al een poosje van plan en heb op dit ogenblik het geld, maar twijfel nu dus…:| 256 erbij lijkt me niet de moeite waard, maar 512? Help…:(

Moderator
    Adriaan Mol

Je kan dan wel een G5 dual 2GHz, maar als je hier 128MB geheugen in propt zul je zeker niet het optimale er uit halen. Laten we het zo zeggen: Mac OS X is nogal geheugen vriendelijk. Zie geheugen voor je Mac als een soort drugs, hoe meer hoe beter hij zich voelt.

Ja, meer geheugen maakt echt wel uit. Overigens is geheugen relatief echt niet duur meer, zoek een beetje rond bij PC winkeltjes of online shops.

Bijdrager
    cubizer

Je mac zal niet (veel) versnellen door meer geheugen, maar zal soepeler draaien en je kan meer tegelijk doen. Nog meer…:lol:

Bijdrager
    Jordan_D

Wat je nog beter kan doen met Is een snellere HD kopen. Eentje met 7200RPM en zo groot mogelijk want je vult hem toch wel.

Want OSX gebruikt ook een stuk van je HD als scratchdisk. En dan is het wel zo lekker als je een snelle schijf hebt. En ook niet zo vol.
    Zodat hij snel data kan lezen en schrijven..

Ik merk zelf dat m’n powerbook een snellere HD kan gebruiken. En heb bij een B&W 300mhz een HD met 7200RPM geinstalleerd met 640MB Ram.
    En die draait lekker. Je merkt het verschil.

En het voordeel is dat bij je toekomstige Powerbook met een IDE aansluiting.
    DIe HD gewoon kan laten overprikken. Scheelt je ook weer tijd.
    Dus ik zou zeggen bestellen.

Bijdrager
    macpro

JeePee, ik zou het gewoon doen.
    Zoveel kost het geheugen niet meer (± € 100) en OS X kan het goed gebruiken.
    Ik heb MenuMeters altijd aan staan en zie dan in de grafiek dat ‘ie gemiddeld toch een MB of 400 in gebruik heeft.
    Of het meer snelheid op gaat leveren kan ik niet aangeven, want ik heb mijn iBook vanaf het begin met 640 MB laten lopen.

Bijdrager
    El_Oy

Je machine wordt nooit sneller dan hij daadwerkelijk is!!
    Je machine kan wel inefficient werken door te weinig geheugen te hebben en dus langzamer functioneren dan hij zou functioneren met flink wat RAM.
    DUS strekking, nooooooooit besparen op RAM, al helemaal niet met Mac OS X zoals Adriaan al zei weet OS X wel raad met het geheugen dat erin hebt zitten….. Zolang je genoeg geheugen over hebt, draait je machine op zijn snelst! (Nooit sneller dus…)

Bijdrager
    awi

Ik zou er 1 GB inzetten, ’t kan nooit genoeg zijn……..

Bijdrager
    passenger
    ”awi”

Wordt enigszins lastig met een iBook, daar kan maar maximaal 512 MB bij, 640 max.

512 doen Jeepee! Ook met het oog op de toekomst. Mijn 500 MHz iMac is niet meer de snelste, maar loopt wel nog steeds als een zonnetje, door 512 MB (1 GB max.).

Bijdrager
    awi
    ”passenger”
    ”awi”

Wordt enigszins lastig met een iBook, daar kan maar maximaal 512 MB bij, 640 max.

Ok, sorry je hebt gelijk, dacht even dat er twee slots inzaten……

In ieder geval zou ik er de maximale hoeveelheid instoppen.

Bijdrager
    Sad

Ik heb ervaring op 2 iBook G3’s dat het plaatsen van 768 MB in plaats van 128 Mb wel degelijk een merkbaar sneller systeem oplevert. (onder OSX)

De hard disk staat veel en veel minder te reutelen.

Dit geldt trouwens ook voor PowerMacs, van 128 naar 768 is echt een wereld van verschil voor Mac OSX in normaal gebruik (Office, internetten, iTunes etc.)

Bijdrager
    jonnie

“Ik heb ervaring op 2 iBook G3’s dat het plaatsen van 768 MB in plaats van 128 Mb wel degelijk een merkbaar sneller systeem oplevert. (onder OSX)”

~colpolyp

Jeepee,

Wat colpolyp ook al zegt. Het is de moeite waard om er die 512 bij in te gooien. Had zelf een ibook g4. Met de 265 voelde het OS redelijk stroperig aan. 512 erbij en het was een wereld van verschil 8) . Helemaal als je meerde apps hebt draaien.

265 is denk ik echt het minimum wat aan ram in een mac hoort te zitten die onder osx draait.

Jonnie

Bijdrager
    japser909
    ”Adriaan

Je kan dan wel een G5 dual 2GHz, maar als je hier 128MB geheugen in propt zul je zeker niet het optimale er uit halen. Laten we het zo zeggen: Mac OS X is nogal geheugen vriendelijk. Zie geheugen voor je Mac als een soort drugs, hoe meer hoe beter hij zich voelt.

Ja, meer geheugen maakt echt wel uit. Overigens is geheugen relatief echt niet duur meer, zoek een beetje rond bij PC winkeltjes of online shops.

dus: ja het scheelt !!! :P

Bijdrager
    JeePee

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zit nu op mijn werk, maar morgenochtend ga ik het direct bestellen!:D

En dan meld ik natuurlijk het verschil… 8)

Update Zo, ik heb het besteld, nu even wachten….:P

Bijdrager
    mbrant

Ik ben -onder andere- gebruiker van een Powerbook G4, processor 667 MHz 512 MB (1 van de eerste modellen van 2 1/2 jaar geleden)
    met OSX 10.3.3 en pendel hiermee tussen twee kantoren met op elke plek een externe monitor.
    Dit doe ik al jaren met veel plezier.

Het lijkt er echter op dat de snelheid van opstarten, openenen van programma’s, Word, Photoshop, Iphoto etc. na de vele upgrades almaar langzamer wordt. Ik maak ook gebruik van herstel van permissies en System Optimizer 4.1 helaas zonder merkbaar resultaat.
    Vraag: Is het denkbaar dat de processor slijt en minder peformed? Is 667 MHz misschien onvoldoende om tot performence herstel te komen? Is de processor of het moederbord misschien te verbeteren??
    :mrgreen: :mrgreen: :sealed:
    Of dan maar besluiten om het OS9 te verwijderen van de machine?
    groet r&mbrant

Bijdrager
    JeePee

De eventuele slijtage van je processor zal wel meevallen, bovendien zal dit niet zo duidelijk in snelheid te merken zijn, denk ik.

Zoals boven iemand al aangaf zou je een snellere HD erin kunnen laten zetten en evt. nog wat meer geheugen.

Toch zou je ook kunnen denken aan een verse installatie of een goeie opschoonactie. Hoe meer vrije ruimte op je HD, hoe meer ruimte OS X voor virtueel geheugen heeft. Verder staan er mogelijk in je preferencesmap heel wat preferences die je niet gebruikt.

Heb je een programma als DiskWarrior? Dat kan ook een boel schelen en is een echte aanrader! Hoe minder vrije schijfruimte en hoe groter de fragmentatie van je harde schijf, hoe lastiger het voor OS X is om virtueel geheugen te gebruiken en hoe trager het wordt. TechTool Pro 4 is ook een goed programma en kan bovendien defragmenteren, hoewel dit minder nodig is tegenwoordig met snellere en grotere harde schijven.

Mocht je OS 9 niet meer gebruiken, dan kun je het natuurlijk altijd verwijderen…

Overigens kan het geen kwaad een keer een verse installatie te doen, ik wil daarbij overigens nog wel opmerken dat DiskWarrior een zeer goed programma is en de boel gesmeerd kan houden, naast het niet overbodig veel rommel op je schijf hebben en je permissies bijhouden.:roll:

Bijdrager
    Rini

ik zag dat er nu ook 1gb modules zijn voor ibooks. gaat dit werken ?
    ik heb een ibook 500. en wil daar een gig module bij planten. Onder osx draaien die 500 zo gruwelijk traag…

Bijdrager
    JeePee

Ik zie net dat ik nooit meer gereageerd heb wat betreft de snelheidsverbetering: Ik zou het niet meer weten, je went er te snel aan…:P Nee hoor, het scheelt echt, Mac OS X draait een stuk vloeiender nu.:D

Rini, download MacTracker eens en kijk hoeveel geheugen er maximaal in kan of bel eens met een dealer en leg je vraag voor. Het kan zijn dat er maar een bepaalde hoeveelheid geheugen in kan.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.