15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Groentenboer

Meer Excel cellen op een scherm

Ik werk nogal veel met Excel sheets en zoek nu een scherm waarop ik meer regels / kolommen zie in een gemaximaliseerd Excel sheet.

Ik heb nu een 27″ 2560×1440 scherm. Daarop zie ik 74 regels en 39 kolommen (tot AM) Ik overweeg een 29″ widescreen 2560×1080 scherm aan te schaffen maar ik weet nu niet of ik hierop meer cellen / kolommen zie in een gemaximaliseerd Excel sheet.

Iemand die me dit kan uitleggen?

Alvast bedankt.

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Groentenboer.

Bijdrager
    sjoerdrei

Groentenboer,

Ik zie op mijn 25″ Dell precies wat u ook ziet (2560×1440 (Quad HD)) dus het gaat om het aantal pixels van het beeldscherm (als u de zoomfunctie op 100% houd)

Ik denk dat u moet gaan kijken naar een scherm met meer pixels 27″/29″

Bijdrager
    vuurvreter

Dit is de standaard weergave op 100%, wil je meer zien, zul je moeten uitzoomen naar bijv 75%.
    Een ander scherm brengt hier geen verandering in.

Ook mijn 17″ windows scherm toont dit.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Daarop zie ik 74 regels en 39 kolommen (tot AM) Ik overweeg een 29″ widescreen 2560×1080 scherm aan te schaffen maar ik weet nu niet of ik hierop meer cellen / kolommen zie in een gemaximaliseerd Excel sheet.

Met het scherm wat jij wilt aanschaffen ga je er juist op achteruit. Wat je wilt is méér pixels, niet minder.

Kijk eens naar een  4K of 5K monitor. Voorbeeld van wat je ziet op een 4K scherm: 

Bijdrager
    Groentenboer

Iedereen bedankt zo ver.

@sjoerdrei: Ik heb een MacMini late 2012 en die kan maximaal 2560×1600 produceren.

@vuurvreter: als ik mijn scherm instel op 2560×1600 (16:10) in plaats van 2560×1440 (16:9) zie ik 84 rijen in Excel in plaats van 74. De resolutie heeft dus wel degelijk invloed.

Volgens mij moet ik dus een scherm zoeken dat 2560×1600 (16:10) kan weergeven.

Is mijn aaname dat een 29″ widescreen 2560×1080 net zo veel kolommen maar minder rijen weergeeft dan een 27″ 2560×1440 scherm juist?

Moderator
    Night

Die aanname klopt 100%.

Bijdrager
    vuurvreter

@groentenboer

Kijk eens of na het veranderen van de resolutie, je weergave nog op 100% staat?, ik verwacht dat het nu op aangepast staat.
    Ik ben benieuwd.

Bijdrager
    Groentenboer

@vuurvreter: ik start Excel opnieuw nadat ik de resolutie heb aangepast. De weergave staat dan op 100%.

Een aanvullende vraag: als ik een 27″ scherm met resolutie 2560×1440 naast een 32″ scherm met resolutie 2560×1440 zet en ik open op allebei een Excel sheet schermvullend. Ik zie dan op beide schermen 74 regels en 39 kolommen. Tot zo ver begrijp ik het. Maar mijn vraag is: waar zit dan het verschil tussen beide schermen? Zijn de cellen in Excel groter van oppervlakte? is de tekst in de cellen groter (en dus beter leesbaar)?

Zelfde vraag voor een 27″ scherm 2560×1440 en een 29″ widescreen 2560×1080. Het 27″ scherm geeft hetzelfde aantal kolommen als het 29″ scherm; het 27″ scherm geeft meer rijen weer dan het 29″ scherm. Maar het 29″ scherm is wel groter qua oppervlakte: 27″ is ongeveer 2040 cm2 en een 29″ scherm heeft een oppervlakte van 2100 cm2. Zijn de cellen op het 29″ scherm groter dan? En is de tekst dan ook groter dan op de 27″ monitor?

Bijdrager
    vuurvreter

@groentenboer

Die 100% is mooi voor jou, en helaas kan ik de rest van jouw vragen niet verklaren of beantwoorden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Groentenboer op 28 april 2018 om 17:48</p>
    Een aanvullende vraag: als ik een 27″ scherm met resolutie 2560×1440 naast een 32″ scherm met resolutie 2560×1440 zet en ik open op allebei een Excel sheet schermvullend. Ik zie dan op beide schermen 74 regels en 39 kolommen. Tot zo ver begrijp ik het. Maar mijn vraag is: waar zit dan het verschil tussen beide schermen? Zijn de cellen in Excel groter van oppervlakte? is de tekst in de cellen groter (en dus beter leesbaar)?

Als het scherm groter is maar er staan evenveel cellen op, dan is de enige mogelijkheid dat die cellen groter zijn.

Probeer dit eens ter illustratie, als je je dat moeilijk voor kunt stellen: neem een stuk A4 papier, vouw dat een aantal keer doormidden, en vouw het dan weer open. Doe hetzelfde (evenveel vouwen) met een stuk A3 papier. Leg er dan een liniaal op en meet de afstand tussen de vouwen.

Bij een grotere monitor met hetzelfde aantal pixels horizontaal en verticaal is het precies hetzelfde.

Moderator
    Night

Het verschil tussen de schermen is dat de pixels op een 30″ groter zijn dan op een 27″. Daardoor is de resolutie (nl. aantal pixels in de breedte x aantal pixels in de hoogte) hetzelfde. Een object (in jouw geval een Excel cel) op een 30″ scherm zal dus groter, maar iets minder scherp ogen, dan op een 27″ scherm.

De cellen zijn dus niet groter, maar lijken groter. Alsof je een vergrootglas voor je scherm houdt. Zelfde aantal pixels, maar groter beeld. Maar ook minder scherp.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

De forumsoftware heeft het beeld wat ik hierboven gezet had ge-embed en verkleint.

Is dus 3840x 216o pixels. ofwel 4k resolutie, Excel op 100%

Zal het nog eens proberen:

View post on imgur.com

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  EagerB0bNerd.

Moderator
    Night

Ik denk dat we zo gaan verzanden in pogingen het uit te leggen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

terwijl het antwoord vrij simpel is:

Volgens mij moet ik dus een scherm zoeken dat 2560×1600 (16:10) kan weergeven.

Moderator
    Night

Inderdaad: want dat is de maximale resolutie die zijn Mac Mini kan ophoesten. En hoe groot die monitor verder is – 27″, 29″ of nog groter –  is verder niet van belang. De informatie die wordt weergegeven op dat scherm blijft verder hetzelfde.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.