6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    McMeller

Meer data naar iCloud uploaden dan op SSD past

Ja, ik kan dit gewoon proberen, en als niemand het weet zal ik dat ook doen. Toch leg ik de vraag even voor.

Door het wegvallen van een NAS en de mogelijkheid om gezamenlijk voordelig naar 2TB iCloud-opslag te upgraden, kies ik ervoor om ál mijn bestanden naar iCloud Drive te brengen. De grootste map is een verzameling tv-opnames, honderden GB’s groot.

Ik ken de opties voor opslag-optimalisatie. Tot nu toe stond deze uit, omdat alles lokaal paste. Daar ga ik niet aan ontkomen, aangezien de omvang van al mijn bestanden straks groter zal zijn dan op elk van mijn Mac’s past.

Mijn vraag voor nu, gaat over het uploaden. Hoe intelligent gaat dat? Wat gebeurt er als ik straks in één keer honderden GB’s van een externe schijf naar iCloud Drive verplaats, terwijl het niet op de interne schijf past? Krijg ik in eerste instantie foutmeldingen? Of wacht Finder dan met verplaatsen, totdat er weer voldoende lokale vrije ruimte is? Of moet ik het zelf per batch doen?

Ben benieuwd naar de ervaringen hiermee en zal de mijne later delen.

Moderator
    Night

In principe worden bestanden rechtstreeks vanaf het medium waarop ze staan naar iCloud geupload. Je hebt dus nauwelijks temp-ruimte nodig. Het zal overigens wel even duren; bij de meeste mensen is de upload-snelheid van dien aard dat je blij mag zijn met 1MB/sec. Dan kom je al gauw uit op ruim een dag continue (dedicated) upload per 100GB.

Bijdrager
    Shmoo

Mijn vraag voor nu, gaat over het uploaden. Hoe intelligent gaat dat? Wat gebeurt er als ik straks in één keer honderden GB’s van een externe schijf naar iCloud Drive verplaats, terwijl het niet op de interne schijf past?

Even los van het technische verhaal er achter gaat dat om nul komma nul intelligent. iCloud Drive is gewoon een upload server naar Google Cloud Services. Apple heeft onderlaatst bekend gemaakt dat het gebruik maakt van de Google Cloud Service voor het opslag/volume van iCloud Drive. Enkel het software jasje van iCloud staat op hun servers en daar zit weinig tot geen intelligent is verwerkt.

Sterker nog – jij hebt helemaal geen zeggenschap over wat je wel in iCloud Drive zet en wat enkel online staat, dat wordt allemaal bepaald door macOS. Alles komt standaard ook op je lokale schijf (SSD) te staan en pas wanneer die volloopt gaat er op de achtergrond een systeem in werking dat gaat bepalen welke bestanden wel en niet enkel op de iCloud servers komen te staan om ruimte op je computer vrij te maken. Denk dan aan bestanden die groot/zwaar zijn en bestanden die vooral al heel lang niet meer zijn aangeraakt/bewerkt. Die worden dan naar iCloud Drive geplaatst. Jij kunt niet zeggen Foldertje X wil ik enkel online op de iCloud servers hebben staan.

Niet omdat ik het ben maar ik heb ooit een stukje op OMT geschreven (in een topic) over het verschil tussen iCloud Drive en Dropbox. Mensen kijken bij dit soort dingen heel vaak enkel naar het volume van een dienst of service. Hoeveel krijg ik standaard gratis en als ik ga betalen voor een Pro versie hoeveel TB krijg ik dan voor zo weinig mogelijk geld. Naar het technische verhaal er achter wordt bijna nooit gekeken. Daar komt men vaak pas achter wanneer het al te laat is of helemaal nooit. Ik durf te wedden dat hier zoveel mensen rondlopen die serieus denken dat clouddiensten traag horen te zijn omdat ze nog nooit eens serieus alternatieven hebben geprobeerd. Van die mensen die al pertinent tegen bedrijf X zijn omdat het bedrijf X is. Als ze de naam bedrijf X horen krijgen ze al jeuk achter hun oorlelletjes. Dat soort mensen adviseren hier op OMT ook gewoon.

Je moet echt eens naar het technische plaatje gaan kijken en dienste vergelijken. Zeker wanneer je video online wilt plaatsen wat vooral serieuze bestanden zijn.

Bijdrager
    McMeller

Interessante info allemaal.

Night, weet je dat zeker? Ik dacht dat het altijd eerst in een folder in je bibliotheek gedropt werd, en daarna pas gesynchroniseerd en geoptimaliseerd. Naar jouw idee kan ik dus 500GB naar iCloud Drive in de Finder slepen zonder errors? Tijd is het probleem niet, maar wat je zegt klopt absoluut. Gisteren al 70GB gepusht en dat duurde de hele middag en nacht.

Verder ben ik er bekend mee dat ik geen zeggenschap heb over lokaal en cloud. Ik hoop dat dit in een volgende versie van macOS mogelijk wordt. Ik zal je artikel doornemen, Shmoo!

Bijdrager
    McMeller

Ik zou graag anders melden, maar bij het verslepen van de 275GB grote map naar iCloud Drive krijg ik linea recta de melding dat het niet gaat wegens ruimtetekort. Zowel met opslag-optimalisatie van iCloud Drive aan, als uit.

Bijdrager
    Jos Opel

Zou STACK een betere oplossing zijn. Ik synchroniseer en backup er probleemloos naar.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.