9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    vogel

Meer dan twee USB poorten op de iBook?

In het systeemprofiel van m’n IBookje staat het volgende:
    USB bus: Apple interne modem
    USB bus: MK225C USB MIDI keyboard
    USB bus: S630
    USB hogesnelheidsbus
    En ik heb er maar twee!
    Die bovenste zal dan wel het modempoortje zijn, maar die onderste, wat doet die daar? Zou er nog een geheime derde poort zijn?

Bijdrager
    iFredo
    ”vogel”

In het systeemprofiel van m’n IBookje staat het volgende:

Zou er nog een geheime derde poort zijn?

NEE

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    DutchMac

lijkt me niet, dit zou ten kost van de snelheid gaan…

Bijdrager
    Sad

Je Mac vind in het systeem profiel niet alleen de poorten, maar ook de bussen. Die zitten dus van binnen.

Dat betekent niet dat je meer poorten hebt. Als je aan de buitenkant 2 poorten ziet, dan heb je 2 poorten. Dus niet 4, of 8. Want dan zou je die dus wel zien. Dus. En zo.

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    vogel
    ”colpolyp”

Je Mac vind in het systeem profiel niet alleen de poorten, maar ook de bussen. Die zitten dus van binnen.

Dat betekent niet dat je meer poorten hebt. Als je aan de buitenkant 2 poorten ziet, dan heb je 2 poorten. Dus niet 4, of 8. Want dan zou je die dus wel zien. Dus. En zo.

Dan zou je dus je iBook open kunnen slopen en er poortjes bij kunnen maken? Lijkt me niet fraai ofzo, maar waarom wel al die bussen als er geen poortjes voor zijn?

Bijdrager
    banaan

Die derde poort is inderdaad gewoon een interne ‘USB’ aansluiting… Waar hoogstwaarschijnlijk inderdaad je modem op aan is gesloten.. In mijn geval [PB12″] is de bluetooth adapter intern op USB aangesloten. Aight. :]

Bijdrager
    Sad
    ”vogel”

Dan zou je dus je iBook open kunnen slopen en er poortjes bij kunnen maken? Lijkt me niet fraai ofzo, maar waarom wel al die bussen als er geen poortjes voor zijn?

Ja dat kan altijd. Je kan er ook een deeltjesversneller, SCART aansluiting en koffiezet apparaat aanmaken als je hem openschroeft.

Een bus is geen poort. Een bus zorgt er voor dat gegevens van de ene naar de andere kant vervoert kunnen worden. Het is te vergelijken met een autobus. Het is een transport middel. Bijvoorbeeld gaan er gegevens van je USB poort naar je geheugen. Zo zitten er nog wel meer bussen in je computer, zoals de PCI bus. Er kunnen dus meerdere dingen op 1 bus zitten; in een PowerMac kan je meerdere PCI kaarten op de PCI bus plaatsen. Dan heb je bijvoorbeeld ook nog een IDE of ATA bus waar je CD/hard- drive(s) aan hangen.

Aan de aansluiting op de zijkant van je iBook moet natuurlijk van binnen wel iets zitten, anders heb je er niets aan. Dus zit er een USB bus aan. Binnen in je Mac zitten daar nog meer interne seriele apparaten op aangesloten, zoals je Bluetooth of modem. Die worden allemaal herkend door je iBook zodra je systeem profiel opvraagt. Zo’n bus is leuk om apparaten op aan te sluiten, net zoals de PCI bus. Daarom heeft je iBook twee poorten aan de zijkant zodat jij daar zelf nog apparaten aan kan hangen. Die poorten zijn gewoon aansluitingen op je bus. Een soort “bushaltes” dus waarmee andere apparaten (printer, muis, scanner) op de bus kunnen stappen.

Er zijn zoveel verschillende bussen (USB, ATA, PCI etc) omdat elk apparaat weer andere eisen heeft. De één heeft een strippenkaart en de ander een abonnement zullen we maar zeggen.

Er zit ook geheugen in je Mac, dat zie je in je systeemprofiel. Het geheugen zit echter van binnen, op de geheugen bus aangesloten. Je kunt je afvragen of je hem nu kan openschroeven en kijken of je nog meer apparaten op je geheugen aan kan sluiten. Maar ja… zo werkt het nou eenmaal niet bij computers.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.