27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Meccs

meer dan 1gig?

Gezocht en niet gevonden:

Ik heb een gig geheugen in mn iMac G5 (2×512). Als ik bij mijn activiteiten weergave kijk terwijl ik een aardig aantal programma’s open heb, gebruikt mn mac ongeveer de helft van de gig. Heeft het dan nut (voor de algemene snelheid) om er nog een gig bij te prikken? Of wordt dat dan amper gebruikt?

Bijdrager
    Nikita

Ik denk dat het bij gewoon gebruik overkill is, maar als je veel dingen open hebt staan (Photoshop is er ook bekend om) is het al gauw aan de krappe kant. Maar opzich moet je met 1 gig goed uit de voeten kunnen.

Bijdrager
    Meccs

Nou ik ben inderdaad wel een vrij intensief gebruiker op zn tijd. Maar dingen als programma’s openen e.d. gaan er niet sneller door dus?

Bijdrager
    lowfi

Hmm ik weet niet…. meer kan echt geen kwaad. Safari loopt bij mij wel eens op tot 700MB (real memory). Vlc zelfde verhaal. En zo kan ik nog wel wat programmas noemen.

Osx is gek op geheugen;)

Bijdrager
    Nikita

Ik geloof van niet.

// EDIT: OSX lust idd wel wat geheugen, maar ik weet niet hoe het zit als je met 1 gig geheugen de helft nog vrij hebt, hoeveel zin het dan heeft er meer bij te zetten.

Bijdrager
    Meccs
    ”Nikita”

hoeveel zin het dan heeft er meer bij te zetten.

En dat vraag ik mij dus af:p

Bijdrager
    iDuck

Als uit de activiteitenweergave blijkt dat 1GB volstaat (kijk ook naar de page ins/outs) dan heeft geheugen bijprikken geen prestatiewinst.

Bijdrager
    PietjePuk

Op een PowerPC valt geheugenverbruik nog mee, op een Intel is het pas een ramp. Mag je serieus bijprikken. Maar als activiteitenweergave aanduid dat er nog over is dan zal niet veel merken door er meer bij te steken.

Bijdrager
    iJoost

Of het genoeg is hangt helemaal af van wat je er mee doet.

Kijk naar de pageouts.
    (Dus niet naar de pageins. Die zijn normaal voor een Unix systeem. Het zijn de pageouts die “pijn” doen.;-)

Als volgt:
    Open Terminal en tik in [code:1:e01b540ab0]top -u[/code:1:e01b540ab0]
    Kijk nu naar de pageouts terwijl je de dingen doet die je normaal ook doet.

Blijft ie op 0(0) staan? Perfect! Zinloos om extra geheugen te kopen.

Loopt ie zo af en toe wat op (bijvoorbeeld als je een programma of bestand opent)? Niets aan de hand. Nauwelijks nodig om extra geheugen te kopen. Maar als je het wel zou doen dan heb je er op precies die momenten dus wat voordeel van.

Loopt ie eigenlijk voortdurend op? Dan is het zeker aan te raden om geheugen erbij te kopen want dan heb je gewoon te weinig voor wat je met je Mac doet.

Bijdrager
    iDuck

Naar de page ins moet je ook kijken om de verhouding te bepalen. Blijven de page outs <10% t.o.v. de ins, picobello.

[size=7:e0e119f90c]soms kijkt het of ik hier tegen muren aan het praten ben[/size:e0e119f90c]

Bijdrager
    Oppie

Je hebt dit al eens eerder genoemd en ik ben dus wel erg benieuwd naar een bron, een link o.i.d.

Want om je de waarheid te zeggen: ik geloof er geen bal van! Volgens mij is dit gewoon onzin.

Moderator
    unSOUND

Het is anders wel zo goed als altijd zo dat bij een Mac met te weinig Ram, het aantal ins bijna gelijk is aan het aantal outs, en bij Macs met voldoende Ram dit dus heel anders is. Dit is wellicht geen symptoom wat in de theorie beschreven wordt, maar in de praktijk wel een goede indicatie is.

Bijdrager
    Oppie

Als er niet veel page-ins en -outs zijn, zou OS X niet met zijn VM kunnen communiceren; het (overdadig) gebruik van VM is juist een kenmerk van een op UNIX gebaseerd systeem.

Ook mijn systemen bevestigen dat: bv. op de PB heb ik nu ±750 MB Inactief, ±170 MB Beschikbaar en de page-ins/outs zijn ±133600/154500.
    Dus hoe zouden jullie dat verklaren?

Maar als je zin heb, worstel je dit door:
    Apple Developer Connection : Introduction to Memory Usage Performance Guidelines.
    :innocent:

Moderator
    unSOUND
    ”Oppie”

Ook mijn systemen bevestigen dat: bv. op de PB heb ik nu ±750 MB Inactief, ±170 MB Beschikbaar en de page-ins/outs zijn ±133600/154500.
    Dus hoe zouden jullie dat verklaren?

Dat je te weinig Ram hebt ? :evil:

Maar serieus. Ik zeg nergens dat ik er bewijzen voor heb, noch theorieën. Maar het valt me wel op dat bij systemen met meer dan genoeg Ram het aantal outs vele malen lager is dan het aantal ins.

Bijvoorbeeld mijn machine: page-ins: 50604. page-outs: 0

Bijdrager
    Oppie

Die getallen zie ik ook wel als de machine nog niet lang en veel werk heeft verricht…

Moderator
    unSOUND

…en dus ook nog geen ram tekort heeft gehad ? :P

Bijdrager
    iDuck

7 verschillende gebruikers schreven op macoOSX.nl:

Dit plaatje geeft aan dat je veel op zult schieten met extra RAM-geheugen. Je hebt namelijk relatief veel page-outs. Bijna net zoveel als page-ins! Het is een teken dat je RAM tekortschiet en dan gaat je mac swappen naar de harde schijf en terug.

Pageins heb je altijd, het zijn de pageouts waar je op moet letten. Met deze screenshot ben je qua gebruik zwaar over je hoeveelheid RAM-geheugen heen gegaan.

Als nu op momenten dat het traag is het getal bij “page outs” flink oploopt, dan heb je te weinig geheugen. (Dit getal geeft aan hoevaak MacOS data naar disk geschreven heeft om zo geheugen vrij te maken.) Als dit getal niet of nauwelijks oploopt zal meer geheugen alleen in zeer bijzondere gevallen helpen.

Om te weten of je beter meer geheugen kan kopen moet je werken met alle programma’s die je wil gebruiken (ze openen en files openen van een grootte die normaal is) en kijken of het getalletje page outs oploopt (die telt vanaf het opstarten door) of pageouts per seconde bekijken. (in terminal vm_stat 5

De beste graadmeter om te zien of je meer geheugen nodig hebt, zijn de ‘page out’ getallen.
    Die moeten zo laag mogelijk zijn. (hij mag incidenteel oplopen).

maar als er page outs blijven komen (elke 10 sec dus) gedurende het gebruik van een applicatie is het tijd om meer RAM te kopen.

Wat je kan doen om te kijken of je mac voldoende geheugen heeft is de activity monitor een dagje aan laten staan terwijl je aan het werk bent, Eind van de dag kijk je naar het systeemgeheugen.
    Bij Page-ins/outs kun je zien hoevaak er data van het (snelle) RAM geheugen naar de (langzame) HD geschreven wordt.
    Als je het getal rechts (page-outs) nou heel erg groot is zou je kunnen overwegen je geheugen uit te breiden, om je mac sneller te maken.

Zomaar even gezocht, ook andere fora delen dezelfde mening.

Waarom jouw outs zo hoog zijn @oppie kan komen door gebruik van geheugen innemende programma’s die je in het verleden hebt gedraaid, maar wel bij deze boot. Op dit moment heb je wel genoeg geheugen met wat je dus NU aan het doen bent.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107918

En ook al geloof je er geen bal van, het zal mij een eigenlijk een worst wezen. :wink:

Moderator
    unSOUND

En ook hier wordt het vermeld:

If the total pageouts is low — ideally 0 — compared to the number of pageins after having used your Mac for hours of work, you may have sufficient RAM. Otherwise, you should install more RAM.

Bron: http://www.thexlab.com/faqs/lackofram.html

Bijdrager
    iJoost

Voor wat het na al deze overtuigende bewijzen nog waard is, mijn bovenstaande “aanbeveling” was eerlijk gezegd heel saai gebaseerd op enige eigen kennis van hoe het virtueel geheugen systeem van Unix werkt. Geen bron dus. Maar je hoeft me niet te geloven natuurlijk… Raadpleeg je horoscoop, da’s ook een optie.;-)

Bijdrager
    Oppie

(Edit: ik zie dat jij iJoost, terwijl ik dit schrijf, ertussen bent gekomen; mijn vraag over een bron ging specifiek over de ‘10% regel’ van Johie; als jij dus wel kennis van zaken hebt, be our guest en geef een college…:wink: )
    ——————————————–

Nou, dit bewijst eens te meer dat er nogal wat boude uitspraken worden gedaan over het OS X geheugenbeheer!
    @Johie: jij noemt factor 10 (10%) als richtgetal! Hoe kom je daar dan aan? Eigen interpretatie misschien?
    Over mijn systeem: nee hoor, er heeft niks heftigs op gedraaid; er is ook geen vertraging merkbaar.

@unSOUND
    : die ideale 0 page-outs, daar doet het geheugenmanagement van OS X niet aan mee. Wel het RAM laden en nooit meer terugschrijven naar het VM. Hebben jullie mijn linkje al wel gelezen? Trouwens ook de stelling dat er minimaal 5GB vrij met zijn op de boot HD maakt het hele verhaal van The X-lab wel enigszins ongeloofwaardig!

We zijn er duidelijk nog niet over uit. Misschien iemand met echte kennis van zaken? Voorlopig zou ik mensen die er vragen over hebben alleen willen aanraden de conclusie te volgen die staat beschreven in de link van Johie (door mij ook al zeker tientallen keren gegeven in de loop der jaren):
    If the combination of Free and Inactive is very low, then you might need more memory.

Moderator
    unSOUND

Maar ook de omschrijving “very low” is zo duidelijk als een klomp dikke mist…

10 MB ? 50 MB ? 100 MB ? 250 MB ?

En na hoeveel tijd ? Mijn OS X verbuikt na boot 232 MB. Als ik 3 dagen later alles afsluit behalve de finder is er nog steeds 700 MB in gebruik, dus wanneer kijk je dat dan na ?

De “stelling” dat er 5 GB vrij moet zijn is geen stelling, maar een advies. En ook helemaal geen gek advies als je ziet dat OS X gerust een VM van 3 a 4 GB aanmaakt. Dus waarom zou zo’n advies het verhaal ongeloofwaardig maken ?

Bijdrager
    iJoost

@ Oppie: Je nodigt niet bepaald uit tot een serieuze poging om een en ander uit te leggen. En aangezien ik zelf bepaal wat ik hier wel en niet de moeite van een bijdrage waard vind…;-)

Bijdrager
    iDuck

In plaats van het gevoel dat je het interessant vindt @Oppie, krijg ik met je “boude uitspraken” en “geloof er geen bal van” het gevoel van respectloos naar andere forum gebruikers toe.

Dat nodigt inderdaad niet uit om nog veel energie aan deze discussie te leveren zoals iJoost ook opmerkt.

Laatste bijdrage:

De page outs heb ik geleerd van een gerespecteerd forum lid hier, waarvan ik zijn post (ca 1,5 jaar geleden?) niet meer kan terugvinden helaas. Wel een hoop andere waarvan hierboven een paar geciteerde ‘boude uitspraken’ zoals jij het noemt.

Die 10% is inderdaad eigen interpretatie die ik met ervaring heb geworven. Je kan het zoals Unsound terecht opmerkt ‘very low’ page outs noemen.

Nog iemand waarvan ik veel opsteek:

Vraag: wat zijn page ins/outs?

“OK, to summarise what it means, your computer has a certain amount of RAM, which is its “memory”. It simulates more RAM by allowing extra data to be saved to the hard disk, which is known as Virtual Memory.
    To do this, it breaks your memory space up into “pages”. Applications that need access to data that is in memory call the data by page. If an application calls a page and it is in the RAM, then it is a “page in” occurs. If an app calls for a page from memory, and that page is currently stored on the hard disk and has to be read back into the RAM, then a “Page Out” occurs.
    A “Page-out” slows the operation of the system down because it has to read the data from a hard disk into RAM first, rather than reading straight from the RAM. Hard disks take about 300 times as long to transfer a page of data, which adds up to slow performance.

If page-outs exceed page-ins, you definitely don’t have enough RAM. Ideally, page-outs should be less than 20% of the number of page-ins (the fewer page-outs, the faster your machine is performing) On my machine, I aim for less than 5%.

Adding more RAM, or reducing the number of open applications, are the only ways to reduce page-outs. While freeing up memory by working with fewer and smaller files and apps may help, more RAM is the only reasaonable solution.”

Bijdrager
    SebastiaanV

Ik heb 1GB in m’n Macbook zitten, en bijna altijd als ik kijk zie ik dat er nog maar 11MB over is.

Echt verschrikkelijk en het gaat zo traag.. Is het mogelijk dat die 2*512 er niet goed in zit? Bij systeemvoorkeuren staat wel 1GB..

Bijdrager
    Oppie

Ok, ik geloof dat mijn toon de boodschap ietwat vertroebeld, dus laat ik mijn verhaal nog eens proberen te verduidelijken. (“Boude uitspraken” e.d. was dus niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen.)

Er wordt op internet veel informatie ongecontroleerd/ongecheckt doorgegeven. Inherent aan het snelle medium, en meestal zal het best wel kloppen. Ik denk echter dat er over geheugengebruik aardig wat verkeerde aannames op het internet zweven, die aannemelijk klinken, dus worden doorverteld (op bv fora) en daarmee de de status van een absolute waarheid verkrijgen.

Dat is mijn inziens het geval met dat verhaal van die page-ins/outs, en idd ook de grootte van de minimale vrije ruimte op de HD. Waar denk ik dat? Omdat ik met mijn verschillende systemen absoluut andere, ja tegenstrijdige ervaringen heb; omdat ik er bij Apple zelf niks overtuigends over kan vinden en omdat mijn (beperkte) kennis èn logische redenatie anderszins zeggen.

Daarom vraag ik naar de bron; ik wil het graag geloven dat wat jullie ten berde brengen, maar een goed verhaal van een deskundige is dan natuurlijk toch aardig ondersteunend, to say the least…

@unSOUND
    : die 700MB in gebruik is toch logisch? Alleen het bestanddeel ‘Inactief’ zal dan vrij groot zijn.
    En over die 5GB vrij (van The X Lab) heb ik wat gemist: het blijkt dat ze die ruimte vrij adviseren om nog een ‘Archive and Install’ te kunnen uitvoeren, en daarna nog ruimte te behouden voor swap files; toch wat anders dan sec 5GB vrij, dan wel de 20% van de HD, een ‘tip’ die je ook vaker tegenkomt. (Vandaag nog, hier op ’t forum.)

Maar goed, aan iedereen alvast sorry voor deze reactie! :innocent: :P

Moderator
    unSOUND
    ”Oppie”

@unSOUND: die 700MB in gebruik is toch logisch? Alleen het bestanddeel ‘Inactief’ zal dan vrij groot zijn.

Ik snap waar die 700 MB vandaan komt, dat vraag ik ook niet. Maar jij zegt dat je -volgens bronnen die jij wel vertrouwd- moet kijken naar het vrije en inactieve geheugen, dus ik vraag wanneer…. na de opstart ? na het starten van 5 programma’s ? Na een dag ? Een week ? Want elke keer zijn die waarden anders.

Bijdrager
    Oppie

Anytime unSOUND, Anytime!
    Dus als er momenten zijn dat de som van Beschikbaar èn Inactief laag is, dan heb je op dat moment een te-weinig-RAM probleem. Maakt dus niet uit op welk moment het gebeurd, op ieder moment (altijd dus) is het onwenselijk.
    Wat is laag (‘zeer laag’ in het Apple verhaal)? met bv 10MB is het zo’n beetje op, lijkt mij, met 100MB heb je nog redelijk wat ruimte.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.