6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Macchiavelli

Medion HDDrive 2 go niet meer leesbaar

Heb data opgeslagen op mijn Medion HDD 2go drive (USB). Hij is in 2 partities geformatteerd. Voor mac en Windoos. Heb hem een week of 3 niet gebruikt, nu sluit ik hem weer aan en zegt mijn MAC dat hij hem niet kan herkennen. Als ik voor “initieer” kies krijg ik de foutmelding “POSIX reports: De bewerking kan niet worden voltooid. Er kan geen geheugen worden toegewezen” en daarna verdwijnt hij weer uit de lijst. Ik heb het op Windows laptop geprobeerd en die ziet helemaal niets meer.

vreemde is ook dat als hij hem herkent, dag ziet hij hem als een schijf van 1,3 TB, wat best knap is want er zit maar 320 GB op.

Iemand een idee?

Bijdrager
    johnkeates

Je schijf is helaas stuk. Backup terugzetten en door gaan:)

Bijdrager
    Yost

Ik weet dat Medion harde schijven gewoon niet getest zijn voor OSX, en dat je dus geen enkele garantie hebt dat ze werken. Op de doos staat specifiek dat ze alleen geschikt zijn voor Windows!

Je zou kunnen kijken of je er via Terminal nog bij kunt. Laatst kon ik ook een drive die niet in de Finder verscheen, toch in Terminal zien. Kijk bijvoorbeeld op onderstaande link voor een Unix programma om de vrije diskruimte per disk te zien. Door dit te doen, kun je controleren of je Medion wel onder Unix wordt gezien (moet één van de /dev/XXX drives in de lijst zijn, volgens mij). Is ie te zien, dan kun je met andere Unix commando’s proberen toegang te krijgen, of te formateren (ff zelf verder Googlen voor die commando’s).

OS X: Terminal commando’s om diskruimte te controleren

Bijdrager
    johnkeates

Schijven zijn niet ‘van medion’. Ze pluggen daar gewoon standaard seagate drives op standaard multi i/o SATA controllers. Dan in de EEPROM fabrikantennaam en serienummer inbranden en in een doosje stoppen met je eigen naam. Zo gaat dat. Niks geen keuring is geheime protocollen.

De schijf voldoet gewoon aan USB Mass Stoage via USB, dus er is helemaal geen belang bij water op de doos staat (behalve als je een RMA procedure wil starten, maar dat is meer politiek dan technologie).

Wat Yost zegt zou kunnen, maar behalve als je weet wat je doet garandeer je eigelijk vooral nog meer problemen.

Je kan inderdaad gewoon kijken of je schijf als device node in dev staat, of in schijfhulpprogramma. Dat je hem niet als leuk schattig plaatje op je bureaublad ziet, betekent alleen maar dat ie niet gemount kon worden. POSIX error wijst op kapotte MBR en/of kapot NTFS systeem in dit geval.

Het is mogelijk een disk image te maken van de losse partities die je met schijfhulpprogramma kan zien, dan kan je daar je data uit terug halen.

Er zijn geen ‘magische terminal commando lijsten’ die al je problemen voor je zullen oplossen. Je kan met

ls -l /dev/disk[0-9]

een lijst krijgen van alle schijven, maar daar kunnen ook ongebruikte device nodes bij zitten. Dan is diskutil handiger, hoewel Schijfhulpprogramma datzelfde commando op de achtergrond zelf ook gebruikt.

Met fdisk kan je je partitietabel bekijken en aanpassen en met mkfs kan je formatteren.

/dev/disk0 is meestal je interne schijf, /dev/disk1 is je CD of DVD meestal als je die er in hebt zitten, of je SD kaart of wat anders, /dev/disk3 is dan je externe schijf vaak. Ik zeg meestal en vaak om dat het soms anders is. Soms heb je meerdere schijven en zit je systeem op disk3 en als je daar dan mee gaat sleutelen is je opstartschijf dood.

Bijdrager
    Yost

@johnkeats: dank voor de aanvullingen. Ik hoopte al dat iemand met iets meer parate kennis dan ik met aanvullingen zou komen.

Bijdrager
    Macchiavelli

kortom uithuilen en opnieuw beginnen……

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.