5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    syltheboy

Mediavormgever (Interactieve Vormgever)

Hallo,

Afgelopen dinsdag ben ik gestart met de opleiding MBO-4 Mediavormgever (Interactieve Vormgever). Omdat ik het vorig jaar niet zo goed deed bij Bouwkunde hebben ze me aangenomen met de voorwaarde van een proefperiode van 9 weken. Aangezien ik volwassen ben vraag ik me af of ze dit zomaar mogen?

Maar sowieso, elke Nederlander moet toch minimaal een MBO-2 of HAVO diploma (startkwalificatie) hebben? Tot die tijd moet je toch gewoon een opleiding volgen?

Inactief
    Anoniem

Onzin,

Ik ben 20 jaar, ongeschoold (Althans, heb school verlaten voor het laatste jaar begon) en werk fulltime als grafisch ontwerper.
    Je bent dus helemaal niet verplicht om een diploma te halen. Als jij niet meer wilt/ hoeft te leren dan hoef jij ook geen diploma te halen.

Een proefperiode lijkt me ook gewoon. Zo kun je kijken of deze opleiding wél wat voor je is. Je zit dus feitenlijk nog nergens aan vast. Vind je het niets? Dan kijk je over 9 weken weer verder naar een andere opleiding;)

Bijdrager
    syltheboy

Oké, maar het probleem is dat m’n ouder niet meer voor een andere opleiding willen betalen. En vorig jaar (ik was al volwassen) zei de schoolmaatschappelijk werkster dat ik nog leerplichtig was, omdat ik toen ook nog geen startkwalificatie had en ik eerder van de lessen wegging.

Bijdrager
    trabant

Het gaat heel banaal om de centen.
    Allerlei genieën op het ministerie van Onderwijs hebben de afgelopen twintig, dertig jaar de energie niet zozeer in de kwaliteit van het onderwijs, maar vooral in geldstroomstructuren gestoken waardoor de school geen geld krijgt voor een leerling die de cursus niet afmaakt.
    In het HBO heeft men dat opgelost door wanpresterende leerlingen alsnog gewoon een diploma te geven, maar het MBO leidt meer op voor de werkvloer en dan komt zoiets geheid aan het licht, dus neemt de school haar voorzorgsmaatregelen, of dat nou mag of niet.
    Zelf ben ik academisch geschoold, kan ook niets, maar ik kan er wel omheen lullen.

Bijdrager
    syltheboy

Ik heb ook het idee dat ze het alleen maar om het geld doen. Dan zouden ze maar 9 weken tijd in me hoeven te besteden en dan gewoon voor 40 weken betalen. Dat klopt toch niet?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.