30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Alison

Mediaplayer

Wat is het voordeel van een apple tv tegenover een media player?
    Ik zet nu steeds mijn Mac uit.

Bijdrager
    KarelWillem

Als je nu gewoon je Mac niet uitzet, dan kan dat met heel veel spelers, inclusief de Apple TV.

En wil je lekker goedkoop uit zijn, dan koop je een Chromecast (Full-HD) of Chromecast Ultra (UHD).
    Hiermee kan je (met Plex voor films, i.c.m. met een smartphone) alle media zien wat op een externe harddisk staat.

Bijdrager
    KarelWillem

…ik wil dus niet streamen…

Dan ben ik wel weer zo, dat ik toch graag wil weten waarom dat is?! .:)

Bijdrager
    KarelWillem

Duidelijk. Ik zal geen advies geven over het verbeteren van je netwerk (want het klinkt of dat wel nodig is). .;)

Maar uiteindelijk ga je dat wel nodig hebben, als jij wel vlotjes films en foto’s via WiFi naar een harddisk denkt te gaan pompen.

Bijdrager
    TheBigZ
    Alison op 03 juli 2017

Bestaat zoiets?

Een mediaplayer met (ruimte voor) een interne harddisk, en netwerkconnectie om bestanden op afstand op die schijf te zetten, ja die bestaan er genoeg. Zelf even de gewenste vinkjes aanzetten:

https://tweakers.net/categorie/655/mediaspelers/producten/

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ga je op een briefje geven dat je van geen van de op markt zijnde media-spelers erg blij gaat worden in combinatie met Mac OS en een WiFi-harddisk.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

vrijwel elke media player van 2 tientjes heeft wifi, ethernet en usb3
    zie ook http://aartjan.nl/blog/media-player/

Bijdrager
    KarelWillem
    Alison op 03 juli 2017

…Waarom is dat allemaal niks dan KarelWillem? Ik heb nu ook een mediaplayer met een externe harddisk en dat werkt perfect….

Ik vind het voornamelijk niks, omdat je dure* spullen neerzet voor iets wat vele malen makkelijker en goedkoper kan.

Maar als je al een mediaplayer hebt, en je vindt dat lekker werken, dan is dat alweer een ander verhaal.

Ik heb er b.t.w. een hele rij in huis gehad, en allemaal stikten ze na drie frames in elke UHD-film.
    Maar misschien ben ik wat te kritisch.

(* Mits je een beetje redelijk op de toekomst voorbereid wilt zijn (UHD dus).)

B.t.w. was het misschien wel handig om te melden dat je al een mediaplayer had waar je tevreden over was (en welke).
    Dan kan je in die lijn verder zoeken.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee hoor. En die kun je vast nòg goedkoper krijgen.;)

En dat is precies wat ik bedoel: dat Android op die apparaatjes is meestal i.d.d. iets van versie 4.4, ziet er niet uit, en werkt maar matig.

En dan moet je al helemaal niet proberen écht UDH-materiaal af te spelen.

Bijdrager
    KarelWillem

Vraag het niet aan mij.:)

Ik stream met veel plezier probleemloos (ook UHD).

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb er b.t.w. een hele rij in huis gehad, en allemaal stikten ze na drie frames in elke UHD-film.

Het feit dat die dingen allemaal draaien op Android 4.4 zegt al genoeg.

Maar je kunt er gewoon één bestellen, en zelf uitproberen.
    Dat heb ik ook gedaan. En ik heb ze allemaal héél snel weer geretourneerd.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Ik zie in dit topic zeven reacties van één persoon en zijn allemaal nutteloos. Maar gelukkig geeft hij het zelf al aan:

KarelWillem op 03 juli 2017

Een beetje in de trant van: mijn auto gaat de bocht niet om als ik stuur. En dan reageren met:”Mijn auto wel”.

Uit de eerste reactie blijkt dat KW de vraag niet heeft gelezen of begrepen en als dat dan later wel het geval is, komen er allemaal negatieve en zinloze reacties waar niemand iets aan heeft.

Erg jammer. Ik vraag me dan af waarom iemand zich in zo’n topic mengt. Waarschijnlijk om het aantal posts op te hogen.

Bijdrager
    struup

Beste Alison ik heb een aantal jaren een WD mediaplayer met externe HD deze is aangesloten met HDMI op de TV en zit in het draadloos netwerk dus gewoon benaderbaar vanaf mijn Macbook pro via datzelfde netwerk.
    groet struup

Bijdrager
    KarelWillem
    Alison op 03 juli 2017

…Heb jij ze dan zonder wifi geprobeerd? Dus een harddisk er aan en op de tv aangesloten en de bestanden vanaf de harddisk bekeken?…

Zonder WiFi. Met ethernet in het netwerk (films vanaf de harddisk in het netwerk dus).

Inactief
    Anoniem

Niet de goedkoopste oplossing, wel een goede:

QNAP-(media) Server, of Synology. Aansluiten via HDMI op je scherm (TV) en tevens volledig benaderbaar en configureerbaar vanaf je Mac, via Safari o.i.d.

Bijdrager
    Unlock32
    SusanUSA op 03 juli 2017

Ik zie in dit topic zeven reacties van één persoon en zijn allemaal nutteloos. Maar gelukkig geeft hij het zelf al aan:

KarelWillem op 03 juli 2017

Een beetje in de trant van: mijn auto gaat de bocht niet om als ik stuur. En dan reageren met:”Mijn auto wel”.

Uit de eerste reactie blijkt dat KW de vraag niet heeft gelezen of begrepen en als dat dan later wel het geval is, komen er allemaal negatieve en zinloze reacties waar niemand iets aan heeft.

Erg jammer. Ik vraag me dan af waarom iemand zich in zo’n topic mengt. Waarschijnlijk om het aantal posts op te hogen.

Iemand zou zich ook kunnen afvragen waarom jij dat doet….de pot verwijt de ketel?

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, lastig. Je probeert altijd eerst even te achterhalen waarom iemand iets wilt.
    Dan blijkt dat er al een apparaat in huis is, wat gedeeltelijk doet wat Allison vraagt.

Dan geef ik aan dat de meeste van die mediaplayers die als voorbeeld genoemd worden érg tegenvallen wat betreft gebruiksgemak en afspeelkwaliteit.
    Dat laatste gebaseerd op een aantal van die apparaten die ik zelf in huis heb gehad (gebruikers-ervaring).

En ik noem een redelijk alternatief, die gebaseerd is op een andere (maar eenvoudigere) werkwijze. Maar volledig op de toekomst is voorbereid (UHD).

Soms moet je even out of the box denken, en je eigen idee misschien loslaten.

Bijdrager
    Facundo

Het is meer in de trant van: Waarom ga je je stuur niet repareren, i.p.v. om een rechte weg te vragen.

Bijdrager
    KarelWillem

(y) Haha. Precies ja.8-)

Bijdrager
    hatolex

Kun je daarna weer een topic starten hoe je je Netwerk verbinding kunt verbeteren. ?

Bijdrager
    KarelWillem

Misschien is dit wel een mooie leidraad:
    https://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/de-beste-mediaspelers-van-2016-68661/

Dan zit je nog een beetje met het ‘compatible’ zijn met je Mac.
    Maar dat moet meestal wel redelijk lukken.

B.t.w. zie je aan de reacties onder het artikel wel hoeveel meningen er zijn over mediaspelers (en hoeveel slechte ervaringen).

Bijdrager
    Facundo

Het probleem dat ik steeds weer tegen kwam met zo’n mediaplayer: Films en video gaan meestal ok, maar met fotolibrary en (in iets mindere mate) ituneslibrary kunnen ze vaak niet overweg. Het loopt al snel uit op diep in sub-sub-sub-submapjes graven.
    Wat je ook als oplossing kiest: Het probleem met streamen gaat er niet mee weg. Dat zou namelijk (nagenoeg) probleemloos moeten kunnen werken en zou daarmee weldegelijk de beste, goedkoopste en meest flexibele oplossing voor je probleem zijn. En dan noem ik meteen ‘Plex’. Het staat bij ons op alle apparaten: Mac, pc’s, android, ios en Samsung-tv. Het enige probleem dat wij met streamen hebben is het snelspoelen van films met aparte ondertiteling. Maar verder: Als een zonnetje.

Bijdrager
    Facundo

Ik ga niet streamen dus ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met “het probleem met streamen gaat er niet mee weg”.

Zoals reeds ook door anderen gemeld: Je probleem met streamen zou er niet moeten zijn en geeft dus aan dat er ergens (netwerk?) een probleem zit. En dat probleem kan overal terugkomen. Want, of je nu wil streamen of niet: Je streamt feitelijk de hele tijd door als je online bent. Het leek mij dan ook logischer dat je zou willen weten waarom het niet lukt. Zeker als je weet dat alternatieven hun problemen en beperkingen hebben.

Bijdrager
    KarelWillem
    Alison op 04 juli 2017

@KarelWillem: wat bedoel je precies met compatible met de Mac? …Bedoel je dat niet alle mediaplayers overweg kunnen met Mac OS Uitgebreid (journaled) schijven?…

Bijvoorbeeld. Maar ik zeg ook dat dat meestal geen probleem zal zijn.

‘The proof of the pudding is in the eating.’

Ofwel: gewoon één bestellen en proberen of het werkt en voldoet.
    Zo niet, dan probeer je de volgende.

Bijdrager
    Facundo

hatolex
    Kun je daarna weer een topic starten hoe je je Netwerk verbinding kunt verbeteren. ?
    Dat weet ik wel: netwerkkabels gebruiken maar dat is hier thuis geen optie. Dat gaat of heel veel moeite of heel veel geld kosten met al dat gewapende beton.

Je leest de opmerking van hatolex (bewust?) verkeerd. Wordt het niet eens tijd om eerst je ‘draadloos’-problemen op te lossen, i.p.v. er steeds zandweggetjes omheen blijven aanleggen?

Bijdrager
    appievanr

Hoi Alison, het gene wat jij wil doen met een Mediaspeler doe ik al enige tijd met een Raspberry pi 3 waar ik Libreelec op heb geïnstalleerd. Je kunt dan simpelweg bestanden kopiëren vanaf je Mac naar de externe harde schijf die aangesloten is op je Raspberry. Dit gaat via een Samba Server die staat geactiveerd in Libreelec. Raspberry Pi 3 heeft Wifi en Bluetooth. Speelt 1080 24p films met DTS of DD 5.1 feilloos over het netwerk mocht je dat willen. Je iTunes bibliotheek kan Libreelec ook gewoon vinden op je netwerk. Plex server is te installeren in Libreelec enz. Deze combinatie heeft vele mogelijkheden. En voor een paar tientjes ben je klaar. Gebruik deze combinatie in mijn huiskamer en slaapkamer.

Libreelec speelt alle bestandformaten af en heeft een Airplay functie mits je dit nodig vind.

Blijf verre weg van die Android mediaspelers. Vooral de goedkoopste versies.

Welke Mediaspeler ik wel kan aanraden is de Wetek play 2 of Hub

Groet,

Appie

Bijdrager
    appievanr

Allison,

Samba server staat standaard aan en is dan in de Finder van je mac te vinden onder gedeeld. Niks moeilijks aan.

Libreelec is een paar bestandjes zetten op je SD kaart en de installatie gaat vanzelf zonder dat je wat hoeft te doen. Libreelec heeft hiervoor een instalatie programma op hun website. Ook voor de Mac

Met het configureren van een Android mediaspeler krijg je meer moeite. Je bent altijd afhankelijk van Apps als je iets wil gaan doen over je netwerk. Mits je geluk hebt dat de Chinese software brouwer de moeite heeft genomen om dit in Android te planten, en je dit met één vinkje kunt aanzetten zoals jij dat wilt.

Mijn ervaring met zulke mediaspelers? Zorg voor genoeg retour dozen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ten eerste wordt die boel meestal niet meer ondersteund, en wil je met Android 4.4 niet via WiFi je netwerk op.
    Ten tweede zal er zelden lekker 4K afgespeeld worden. Voor nu misschien niet interessant voor je, maar wie weet later?

Netwerk-adapter valt best mee b.t.w.:
    (Zomaar de eerste de beste): https://www.routercenter.nl/product/711682/category-112203/netgear-pl1000.html

Bijdrager
    appievanr
    Alison op 04 juli 2017

Ik krijg als ik de reacties hier lees, het idee dat er geen mediaspeler bestaat die goed bestanden van een aangesloten harddisk kan afspelen op een tv.

Nee, dan lees je toch over dingen heen. Advies: Raspberry Pi 3 of Wetek PLAY 2 of HUB. Heb ik toch echt als advies gegeven! Wetek levert mediaspelers met 2 jaar software ondersteuning en beveiligings patches voor Android.

En waarschijnlijk als je even in de instructies kijkt van je med8er kun je vast wel iets aanzetten op dat ding zodat je bestanden van je Mac op de Med8er kan pleuren, of op de externe schijf die daaraan zit aangesloten zodat je ze kan afspelen. Als je het te moeilijk vind zet hier even het type neer van de med8er die je hebt. Dan kan ik of wij even met je meekijken wat de mogelijkheden zijn.

Verder over de Mediaspelers die we hier aankaarten. Persoonlijke kwestie of smaak en wat je ermee wilt of welke kennis je hebt. Als je een goede ondersteunde mediaplayer wilt met de nieuwste Android met veel mogelijkheden en niet duur is de Wetek de uitkomst. En hapklare brokken krijg je bij géén één mediaspeler.

Meer advies kan ik niet geven.

Bijdrager
    appievanr

Alison, Dat is een prima Mediaspeler. Optioneel kun je er een Wifi dongle op aansluiten of mischien zit deze er al bij. In de instructies zie ik staan dat je op deze mediaspeler ook een Samba Server kun aanzetten zodat de Mede8er te vinden is onder Mac Finder gedeeld, en je via wifi bestanden kunt gaan zetten op de aangesloten externe schijf op de Mede8er. Dus, nooit meer gaan lopen slepen met je externe harde schijf naar de Mac.

Lees zelf de instructies even door of doe het samen met iemand die er verstand van heeft. Alles wat jij wil kan deze Mediaspeler. Alléén neem er even de tijd voor en Read the Fucking Manual.:wink:

Vanuit de Manual: The Samba function is enabled or disabled in the ‘Network’ menu under ‘Samba Process’.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.