26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    man

Mediamarkt en garantie

Manne en dames,

Even een vraag, mij schoonzus heeft op mijn advies een mooie macbook pro bij de mediamarkt gekocht. Deze heeft het een week gedaan en toen had ze geen beeld meer. Terug naar de mediamarkt in Amsterdam en daar krijgt ze te horen dat reparatie 30 dagen kan duren? Is dit normaal?, lijkt mij niet bij een pro van 1 week oud. Nu vind ik het als jarenlange probleemloze apple gebruiker een beetje lullig voor mijn schoonzus. Maar mag de mediamarkt in dit geval na 30 dagen je maccie weer werkend teruggeven? of moet dit probleem en deze “service” aan de kaak gesteld worden?

Bijdrager
    Afroman

Nee, binnen 14 dagen hoort ze een nieuwe te krijgen. Ze kan niet haar geld terug krijgen, maar omruilen voor een goed product is zeker weten van toepassing.

Bijdrager
    man

Hoe kan ze dat het beste bij de mediamarkt doorgeven, is er bijvoorbeeld een standaard iets van apple die je bij dit soort problemen kunt overleggen?

Bijdrager
    Afroman

Het beste is door blijven zeuren. Je koopt een computer en je verwacht ook dat die functioneert. Na een week kapot gaan kan het niet. Dan moet die omgeruild worden. Na de 2 weken zijn ze niet meer verplicht hem om te ruilen, wel om op te sturen voor reparatie.

ja, het is een heel bizar beleid daar.

Bijdrager
    man

Ze gaat er morgen weer naar toe en neemt je tip ter hand!

Bijdrager
    Macosxachist

Lees ook maar eens de algemene voorwaarden van MM door. Je weet wel: die waarmee de koper akkoord gaat zodra hij/zij het geld overhandigt.:smile:

https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_faq&ticketcatid=67

Bijdrager
    Afroman

Zelf heb ik 4 maanden stage gelopen bij de Media Markt en computers die hardwarematig stuk waren binnen 14 dagen werden zonder enig gezeur teruggenomen en werd er een nieuwe computer voor ze geregeld.(en anders geld terug als er wat anders is afgesproken)

Bijdrager
    brinkey

Mocht de mediamarkt niet willen omruilen kun je altijd nog naar een APR toe. Zij repareren ook binnen de garantieperiode, meestal binnen een week.

Overigens zien die algemene voorwaarden van de mediamarkt er een stuk helderder uit dan die van de Applewinkels in NL.

Bijdrager
    xionix

MM zal je binnen 14 dagen een gloed nieuw apparaat verschaffen aangezien dat een standaard beleid van ze is.
    Dus zeker even snel MET de bon terug gaan en vragen voor een nieuwe en niet voor een reparatie vragen aangezien ze dat uiteraard liever doen maar dan ben jij hem inderdaar 3 tot 4 weken kwijt.
    Na die 14 dagen is het raadzamer om via een APR een reparatie te laten doen aagezien die naar mijn ervaring veel sneller ermee zijn.

Bijdrager
    man

Ik zal morgen even laten weten wat het antwoord van mediamarkt is…

Moderator
    Poezenbeest

Je kan ook het recht inroepen… Heb je met algemene voorwaarden niks meer te maken…

Burgerlijk Wetboek 7:21, lid 1 en 3: De verkoper is verplicht om tot reparatie over te gaan en wel; “binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper”. Ik kan mij zo voorstellen dat dertig dagen geen redelijke termijn is als het elders binnen een week kan en dat dertig dagen redelijke overlast kan opleveren.

Sleutelbeheerder
    Night

De makkelijkste methode is om een ACR (Apple Certified repair Center) bij jou in de buurt te zoeken. Het aankoopbewijs van MediaMarkt is dan voldoende om de aankoopdatum aan te tonen. Zij zorgen er dan voor dat je OF een nieuwe krijgt OF dat de huidige gerepareerd wordt, afhankelijk van de Apple richtlijnen. Dit gaat veel soepeler en gegarandeerd vele male sneller dan via MediaMarkt.

Sleutelbeheerder
    Night

De makkelijkste methode is om een ACR (Apple Certified repair Center) bij jou in de buurt te zoeken. Het aankoopbewijs van MediaMarkt is dan voldoende om de aankoopdatum aan te tonen. Zij zorgen er dan voor dat je OF een nieuwe krijgt OF dat de huidige gerepareerd wordt, afhankelijk van de Apple richtlijnen. Dit gaat veel soepeler en gegarandeerd vele malen sneller dan via MediaMarkt.

Sleutelbeheerder
    Night

De makkelijkste methode is om een ACR (Apple Certified repair Center) bij jou in de buurt te zoeken. Het aankoopbewijs van MediaMarkt is dan voldoende om de aankoopdatum aan te tonen. Zij zorgen er dan voor dat je OF een nieuwe krijgt OF dat de huidige gerepareerd wordt, afhankelijk van de Apple richtlijnen. Dit gaat veel soepeler en gegarandeerd vele malen sneller dan via MediaMarkt.

Bijdrager
    iDuck

Niks “OF dat je huidige gerepareerd wordt”, slecht advies.

Zoals boven al meerdere malen is gezegd, snel terug (binnen 2 weken) naar de MM, met bon, doos en alles en omruilen voor een nieuw exemplaar.

Bijdrager
    rudolph_13

Schijnbaar hebben we hier een hoop rechtsgeleerde…:confused:

Je hebt volgens het wetboek recht op een vervanging,”mits het het gebrek binnen redelijke termijn ( lees: 72 uur) gemeld is bij de verkopende partij”.

Is dat niet het geval dan kun je een beroep doen op de verkopende partij, maar die mogen zeggen dat ze hem ter reparatie opsturen. Dus hierin zit MM niet verkeerd, ze hadden hem wel mogen omruilen, maar dat zijn ze niet verplicht.

En als het product op een bedrijfsnaam is gekocht dan gelden nog zelfs andere wetsartikelen, dus daar zit ook verschil in. Wel of geen consumentenrecht.

Ik wil je feestje niet storen, maar dat gebrul van al die mensen die denken dat het altijd zo makkelijk is en dan maar wat roepen, enorm frustrerend en niet behulpzaam. Zoek eerst wat uit voordat je wat typt..

Het is vervelend dat je hem een tijdje kwijt bent, maar het zal gewoon onder garantie vallen, mits ie gevallen is oid.

Succes ermee.

Bijdrager
    rudolph_13

ik bedoel niet gevallen is maar dat zal wel duidelijk zijn

excuus

Bijdrager
    KarelWillem

Weet je wat heel handig is?

Dat je je bericht kan bewerken. (Klik eens op je Avatar?).

Bijdrager
    man

Heren rustig….

Hij is inderdaad niet gelijk kapot gegaan (binnen 72 uur) en MM gaat hem repareren, maar ze doen dit niet binnen een redelijke termijn (4 weken). Zaterdag gaat ze er naar toe want telefonisch contact heeft tot niets anders geleid dan ” Wij zorgen ervoor dat u over 30 dagen weer een werkende heef “. Nu ben ik geen rechtsgeleerde maar deze termijn lijkt mij aan de ruime kant en er zijn inmiddels als 1,5 week verstreken en daar komen die 30 dagen dus klaarblijkelijk weer bij op…. (ik hou iedereen op de hoogte)

Bijdrager
    Afroman

Ik wil je feestje niet storen, maar dat gebrul van al die mensen die denken dat het altijd zo makkelijk is en dan maar wat roepen, enorm frustrerend en niet behulpzaam. Zoek eerst wat uit voordat je wat typt..

ik heb er stage gelopen en ik weet precies hoe ze te werk gaan en ik lul geen onzin.

Bijdrager
    rudolph_13

Zozo stage…

ik was verkoopleider tijdens m’n studie rechten…

Als stagiair zou je dan ook weten, dat het verschil per mm en per situatie.

succes met je studie:)

Bijdrager
    Afroman

Dan weet je ook dat een computer binnen het omruil-termijn defect is, dat er ook iets niet pluis is.

Maar bedankt, volgend jaar hopelijk beginnen met een grafische opleiding.

Bijdrager
    rudolph_13

nu sla je weer de plank mis…

Er staat namelijk nergens ter discussie dat de laptop niet pluis is ( die is namelijk defect wat niet zou mogen ), het gaat om hoe mediamarkt in deze situatie handelt en of dit terecht is en zo ja waarom of waarom niet.

Ik heb hierboven toegelicht hoe men kan handelen en dat de consument vanuit zijn/haar klanten ook plichten heeft namelijk binnen 72 uur een defect na aankoop melden, indien dit niet gebeurd heeft een winkel 2 keuzes.

En dat het niet netjes vanuit de klant zijn/haar oogpunt is, is helemaal waar. Echter mogen ze het wel doen.

De omruil termijn is geen 14 dagen bij een dergelijk defect, maar bij een in goede ( lees: redelijke verkoopbare ) staat verkerend product is dat 14 dagen. Dat heeft je AL je tijdens je stage vast uitgelegd.

Anders mocht je ten alle tijden artikelen terug nemen ook hygiĆ«ne producten ( gebruikte dildo’s, etc je begrijpt me wel ) ).

Soms worden er bij MM wel gelijk ongeacht het probleem spullen omgeruild, dan hebben ze met die leverancier een retourrecht dat het gelijk gecrediteerd wordt. ( Philips accesoires, Sandisk, logitech en nog een berg merken ).

Dit is voor Apple absoluut uit den boze, dus lost MM dit zo op. MM zou best zo een afspraak met Apple willen, maar dat is niet wederzijds.

Bijdrager
    man

Maar dan is 1,5 week + 30 dagen toch geen goede regeling…

Zie het al gebeuren dat mijn vriendin zolang zonder dil – sorry – auto moet doen als je net een nieuwe gekocht hebt. De auto gaat dan ook niet terug naar Amerika, maar de dealer regelt een goede oplossing binnen een -redelijk- termijn.

Bijdrager
    rudolph_13

Dat zijn twee totaal verschillende markten, met totaal andere garanties. Nu vergelijk je apples met peren.. De retail is niet vergelijken met de automotive…

Nogmaals ik ben het met je eens dat het niet een klantvriendelijke oplossing is, maar ze doen niks onrechtmatigs.

Bijdrager
    man

Ik weet nog niks, maar gezien je reactie rudolph_13 lijkt het mij zinvol om op deze site het kopen van apple’s bij de MediaMarkt niet te promoten en af te raden… ondanks de apple’s en de peren is dit gewoon ronduit belachelijk…

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.