6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    MacRobbie

Mede iChattende Casema Maccers (en andere kenners) – Help

Hallo mensen,

Ik zit nu al twee dagen op dit puzzeltje, waar misschien ook wel geen oplossing voor is. Ik heb sinds kort Casema met een motorola SB5120 modem en een Airport Extreme Router. Hij maakt contact met het internet via DHCP en ook mijn beide macjes staan op DHCP en de router deelt netjes ip-adressen uit in een bepaalde range, die ik heb ingesteld. Internet doet het prima, al is het niet al te snel.

Maar… iChat doet het niet. Krijg meldingen van bandbreedte onvoldoende (onzin) en dat ik niet gereageerd zou hebben. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het feit dat er sprake is van dynamische ip’s en van poorten in het modem die niet open staan.

Ik heb al meerdere zaken geprobeerd:

1) geprobeerd statische ip’s te maken in Airport Extreme. Dit lukt me voor het verbinden met internet, maar als ik dan vervolgens door Airport ip’s wil laten verdelen aan mijn computers, dan doet ie dat wel voor de computer waar ik op dat moment mee bezig ben (hoewel het ip dat de compu krijgt niet in de range valt die ik had ingesteld), maar niet voor de andere computer. Dit zal wel iets te maken hebben met het feit, dat ik maar 1 ip krijg van Casema.

2) het motorola modem heeft een html interface (192.168.100.1), maar hier kan niets ingesteld worden mbt port forwarding in NAT.

3) Ook de optie de router geen ip adressen uit te laten delen, maar zelf toekennen aan de computers met handmatige instellingen, lukt ook niet.

Als ik de router geen ip adressen laat uitdelen (dan doet natuurlijk alleen de eerst aangezette compu het) dan krijgt deze het ip adres van Casema en doet iChat het uiteraard wel. Internetten gaat dan ook beduidend sneller.

Hoe moet ik dit oplossen? Heeft iemand een werkende oplossing met iChat op het Casema netwerk? Ik ben zeer benieuwd.

Groeten,
    Rob

Bijdrager
    paulhek

Mijn pa heeft een abonnement met Casema en ik ichat bijna dagelijks met hem. Werkt prima. Hij heeft geen router. Alleen het motorola modem. Kan me niet voorstellen dat het iets met dat kabelmodem te maken heeft? Daar zit toch geen firewall op?
    Ik heb thuis een netgear adsl modem/router en dat werkt prima. Heb Unp(als dat de juiste afkorting is) aangevinkt en daardoor geen portforwarding hoeven doen.
    Voorheen had ik een adsl modem EN router, en dat was ellende. Heeft me een tijdje gekost om dat werkend te krijgen.
    Ik snap niet waarom je internet sneller is als je je router geen adressen laat uitdelen? Bij mij maakt dat niks uit.
    Enfin, Mogelijke oplossing:
    1. UnP aanvinken.
    2. ga naar http://www.portforward.com
    Daar staan alle instellingen voor een boel programma’s en routers mbt portforwarding.

Ik hoop dat dit helpt. Ik vind het trouwens wel vreemd, want ik verwachtte dat een airport extreme het ‘straight out of the box’ zou doen met ichat.

BTW: heb je ichat ook met andere ichatters geprobeerd?

groeten,
    Paul

Bijdrager
    marcz

Kijk ook even hier:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301641

Apple heeft ook een paar testadressen. Waarschijnlijk ook via die link wel te vinden.

Marc.

Bijdrager
    paulhek

die testadressen van mac zijn nutteloos. Vaak krijg je een prima verbinding met deze testadressen en zie je een of andere mac reclame. Echter, dat wil niet zeggen dat je verbinding werkt met een ander. Heb dat vaak genoeg geprobeerd…

Bijdrager
    MacRobbie

Dank voor jullie input Paul en Marc, maar ik ben er nog niet uit.

Idd testadressen van Apple werken prima.

Ik had ook al geprobeerd de verbindingsinstellingen van Quicktime te veranderen in een vaste downloadsnelheid (ipv automatisch), maar nog zonder succes.

Ik snap het ook niet. Hiervoor had ik Chello met een Arris modem en met de configuratie die ik nu gebruik (alles DHCP) werkte het toen prima. Nu probeer ik met mijn ouders te chatten via Casema en heb ik allerlei rare foutmeldingen als : “insufficient bandwidth” en “user hasn’t responded”.:x

Eigenlijk kan het idd niet de Airport router zijn. Die is natuurlijk geheel geschikt voor iChat AV. Op het motorola modem is niets in te stellen via de html interface, maar ik kan me ook niet voorstellen dat die iets blokkeert.

Ik blijf het ook raar vinden dat mijn internetverbinding een stuk responsiever is, wanneer ik Airport een ip aan mij laat uitdelen in de range van het ip van Casema (83.84.x.x) en dat wanneer ik Airport een andere range laat uitdelen dat het internet dan trager is.:o

Ik zal het e.e.a. nog eens proberen en sta open voor alle nog niet door mij bewandelde paden.

Dank alvast. :D

Bijdrager
    marcz
    ”paulhek”

die testadressen van mac zijn nutteloos. Vaak krijg je een prima verbinding met deze testadressen en zie je een of andere mac reclame. Echter, dat wil niet zeggen dat je verbinding werkt met een ander. Heb dat vaak genoeg geprobeerd…

Dat is (in mijn geval dus) niet helemaal waar Paul, of beter: helemaal niet.
    Ik kon absoluut geen (iSight) verbinding krijgen met wie dan ook via iChat en dus ook niet met die testadressen. Na het aanpassen van het Speedtouch modem met de juiste codes werkten de Apple testadressen én ook alle andere adressen. In mijn geval was sprake van problemen met bepaalde portadressen die het modem tegenhield.

Om te laten zien wat mij heeft geholpen, volgt hier de code die ik heb gebruikt en die hier ook ergens van dit forum vandaan komt:

Open het programma Terminal en typ:

[code:1:7ca35e3855]telnet 10.0.0.138 (+ enter)
    je username (+ enter)
    je password (+ enter)
    nat bindlist (+ enter)

Er verschijnt een lijst van alle gesloten poorten. Als poort 5060 erbij staat is dat waarschijnlijk het probleem waarom audio- en videochat in iChat AV niet werkt. Voor de oplossing, lees verder.

Om poort 5060 in je modem te openen.

Open het programma Terminal en typ (let op de hoofdletters!):

telnet 10.0.0.138 (+ enter)
    je username (+ enter)
    je password (+ enter)
    nat unbind application=SIP port=5060 (+ enter)
    config save (+ enter)
    system reboot (+ enter)

Nu start je modem opnieuw op, dit kan een paar minuten duren. Wanneer je weer online bent zou het audio- en videochat gedeelte van iChat AV moeten werken. [/code:1:7ca35e3855]

Waarbij wel opgemerkt dat ik dus NIET bij Chello zit.

Hoe dan ook, succes, want niets is vervelender dan een prachtige camera en prachtige software te hebben die NIET werkt.

Marc.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.