8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Mayk

MBPr stopt halverwege laad balkje met opstarten van OSX

Beste,

Ik heb een MBPr 15″ eind 2013 met de laatste OSX erop en ernaast een dual boot windows 10 (gemaakt met bootcamp).

Vandaag stopte het opeens met werken. Als ik de macbook opstart dan verschijnt het apple logo en de laadbalk eronder maar als deze laadbalk voor ~80% gevuld is dan gaat het scherm weer op zwart en is hij weer uit.

Als ik tijdens het opstarten ‘alt’ indruk, dan kan ik kiezen om windows op te starten. Dit werkt wel gewoon.

Wat ik al geprobeerd heb:

1. Hij hangt aan de lader, accu is vol
    2. NVRAM reset door Command, Option, P en R en aan knop in te drukken, hierdoor is het ‘boing’ geluid tijdens opstarten opeens stuk harder geworden.
    3. SMC rest door Shift-Control-Option en aanknop in te drukken (kan niet controleren of de gepakt is)
    4. Opgestart in veilige modus door shift in te drukken, probleem bleef hetzelfde
    5. Disk Utility in Recovery Mode – osx geprobeerd te herstellen, hier kwam een fout melding dat dit niet lukte

6. Single user mode door CMD + S in te drukken tijdens opstarten, toen ‘fsck -fy’ en ‘fsck’ en ‘fsck_hfs’ getypt, maar kreeg deze melding:

Wat kan ik proberen om het oude systeem weer werkend te krijgen zodat ik niet een clean install hoef te doen?

Bijdrager
    erwinde

Je beste optie is de disk te formatteren en vervolgens de backup terug te zetten. En dat is dan aangenomen dat je disk geen fysiek probleem heeft. Als dat wel het geval is, zal je eerst de disk moeten vervangen.

Bijdrager
    Mayk

Ik backup alleen mijn documenten en data. Helaas heb ik geen backup van het hele systeem.

Ik verlies geen informatie als ik de SSD formatteer en een clean install doe, alleen kost me dat wel erg veel tijd om alle programma’s opnieuw te installeren, dat probeer ik dus te voorkomen.

Bijdrager
    Maurits

Heb je FileVault aan staan?
    zo ja, dan moet je voor je Disk Utiltiy opstart, de Macintosh HD mounten door het password van (één van de) gebruikers in te voeren.
    daarna disk repairen.
    Zo nee, start eens op in ‘safe mode’ (door shift toets in te drukken) HT201262
    (kan trouwen ook in het geval van wel filevault ook geen kwaad)
    dan gaat de Mac een fsck doen, en slaat extra software over (wat een oorzaak van de problemen kan zijn), en kan je daarna nogmaals proberen disk utiltiy te draaien.

Mocht dat ook niet helpen, is het terugzetten een laatste mogelijkheid.

Als je terug denkt aan wat er gebeurd is, geinstalleerd is, etc, zou je een mogelijke reden van deze storing kunnen verzinnen?

edit: ik denk aan filevault omdat op het screenshot van jou ‘Macintosh HD” greyed out is, en dus niet gemount.

Bijdrager
    SunKeeper

Tijdens een actieve controle is een partitie nooit gemount in Schijfhulpprogramma omdat het controle-proces die dan gemount heeft om de controle uit te kunnen voeren.

Moderator
    Night

Allereerst is de vraag belangrijk of je wel of niet gebruik maakt van FileVault.

Feit blijft dat je volumestructuur beschadigd is, waardoor de machine niet kan opstarten:

Je kunt overwegen om DiskWarrior aan te schaffen. Vanaf de meegeleverde flashdrive kan je dan je disk repareren.

Bijdrager
    Mayk

Ik heb gecontroleerd en Filevault staat UIT

Ik kan me niks raars herinneren de laatste keer dat osx het deed. Heb recent geen programma’s geinstalleerd ofzo. Ik heb wel de laatste tijd veel op windows gewerkt.

Sunkeeper heeft idd gelijk, voordat ik de disk test uitvoer is de partitie wel gemount

Bijdrager
    Mayk

Uiteindelijk heb ik maar besloten om osX opnieuw te installeren, helaas kreeg ik de oude niet hersteld.

Bij het installeren van osx op de kapotte partitie kreeg ik deze melding:

Wat ik toen gedaan heb is via schijfhulpprogamma de osx partitie formatteren, dat lukte wel. En dan osx installeren. Nu werkte het wel! Ik ben dus nu vanaf een nieuwe osx installatie aan het werken. Nu even kijken hoelang het goed blijft gaan.

Bedankt voor de hulp!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.