11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Ravenshield

MBPr batterij

Ik ben van plan de MBPr 15″ met 2.6 gHz CPU te kopen. Nu vroeg ik me af of deze ‘maxed-out’ processor de batterij niet te snel laat leeglopen in vergelijking met de andere processor modellen. Kan ik hier nog steeds een 8-tal uur uit halen bij normaal gebruik? Of is het zo dat deze snellere kloksnelheid de warmteproductie de hoogte in laat schieten en de batterij slecht enkele uren mee laat gaan?

In een thread over deze 2.6 gHz op MacRumors (http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1660603) beschreef iemand de productiemethode van CPU’s bij Intel. Hieruit bleek dat de processors met hogere kloksnelheden eigenlijk precies dezelfde processors zijn als degene met lagere kloksnelheden, maar gewoon van betere kwaliteit en bijgevolg in staat om bij hetzelfde verbruik op een iets hogere kloksnelheid te draaien.
    Ik kan dit wel volgen, maar klopt dit ook met de werkelijkheid? Heeft er iemand ervaring met de 2.6 gHz macbook pro retina 15″? Of zelfs een vergelijking tussen het 2.6 en 2.3 gHz model? Wat is jullie ervaring met batterijduur/warmteproductie? (Dit is eigenlijk de enige reden waarom ik voor een 2.3 gHz zou gaan. Indien de batterijduur bij de 2.6 gHz echt tegenvalt of de fans vaak aanschieten, dan offer ik toch liever wat snelheid op voor enkele uurtjes extra gebruik)

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt

Bijdrager
    Frank Visser

Denk dat het lastig is om te vergelijken.
    Mensen hebben niet gauw allebei de laatste versie van de macbook pro series thuis staan.
    Apple kijkt wel aandacht naar de accu duur. Zo zijn de 13” mbp-r 9 uur, en de 15” serie 8 uur.
    Je kan het nooit helemaal goed vergelijken, maar als het een groot merkbaar verschil zou zijn had er geen 8 uur batterij bij gestaan.
    Misschien dat ie een tikje korter mee zal gaan, of misschien wel een tikje langer. Alles is goed op elkaar afgestemd.

dan offer ik toch liever wat snelheid op voor enkele uurtjes extra gebruik

Die ‘enkele’ uurtjes waarmee ik verwacht dat jij 1 tot 3 uur bedoeld zal het verschil zeker niet zijn.
    Het is van veel factoren afhankelijk. Zoals eerder gezegd; er staat 8 uur bij, net als de minder krachtige versie. Dat er een kwartier of halfuurtje verschil in kan zitten. Elke macbook, elke laptop met precies dezelfde specs kan zich anders gedragen. Maar ga er maar vanuit dat dit geen dusdanig verschil oplevert.

Bijdrager
    pruus

Een paar tips:
    -Bestel direct een SSD drive. die is in het algemeen, als veel van schijf gewerkt wordt voordeliger
    -Zet de schermverlichting naar medium
    Als je alleen wat surft en niet te veel zware programma’s tegelijk draait met veel activiteiten, dan kun je er een dag goed mee door komen.

Bijdrager
    Ravenshield

Bestel direct een SSD drive. die is in het algemeen, als veel van schijf gewerkt wordt voordeliger

Aangezien ik voor de retina 15″ ga (de ‘gewone’ 15″ is niet meer te verkrijgen) dan zit daar automatisch een SSD in, dat is al goed.
    Ik vrees gewoon dat de 2.6 gHz processor nog een groter aandeel van het stroomverbruik op zich zal nemen…

Toch bedankt!

Bijdrager
    Frank Visser

pci-flash zit er zelfs in, nog sneller dan SSD;)

Bijdrager
    BoniMacX
    Ravenshield op 26 februari 2014

Ik vrees gewoon dat de 2.6 gHz processor nog een groter aandeel van het stroomverbruik op zich zal nemen…

Zwaardere cylnder-inhoud meer verbruik. Logisch toch?:-)
    Maar of je daar dan moet van wakker liggen…

Bijdrager
    Frank Visser

@bonimacx

Dat is wat ik ook probeerde te vertellen.
    Dat het misschien een kwartier of halfuur minder volhoud dan de andere versie.. Daar zou ik mijn keuze niet vanaf laten hangen. En het is een pure gok, Apple heeft bij Allebei de versie’s 8 uur neergezet. Dus kan het niet zo zijn dat de duurdere versie 1 of 2 uur minderlang meegaat.

Bijdrager
    BoniMacX

de krachtigere van beide word aangeschaft door mensen die er dingen mee willen / gaan doen die meer kracht vergen zou ik denken.
    In die zin zal de batterij meer aangesproken worden en dus wat sneller zakken.
    Maar als Apple 8u voor beide versies neerzet, ja… wat is de zin van dit topic dan? LOL!

Bijdrager
    Frank Visser

Zie onderaan.
    Als je dat niet gezien hebt snap ik de vraag.
    Maar met jou en mijn uitleg moet het toch duidelijk zijn lijkt me.

Bijdrager
    BoniMacX

ik had het niet gezien, maar ik geloofde je.
    Maar jij twijfelt aan Apple precies… LOL! Beiden doen het ongeveer 8u, naargelang wat je ermee doet:-)

Bijdrager
    Frank Visser

Dit zetten ze erbij en geldt voor beide versies:

”De test voor draadloos internetten meet de gebruiksduur van de batterij door draadloos naar 25 veelbezochte websites te gaan, met een beeldschermhelderheid die is ingesteld op 50%. De gebruiksduur van de batterij is afhankelijk van de configuratie en het gebruik. Zie http://www.apple.com/nl/batteries voor meer informatie.”

Daarom zal er weinig verschil inzitten en is dit draadje wel klaar.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.