9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    CaDoc

MBP(2007) geen beeld meer, reparatie nog zinvol?

Gisteravond heeft mijn Macbook Pro uit 2007 de geest gegeven. Ik had hem gewoon uitgezet en wilde hem een uurtje later weer aanzetten, dat leek goed te gaan (“boiinngg”) en daarna niets anders dan een leeg scherm en zachtjes spinnende fans.

Target mode werkt wel, ik kan de harde schijf dan prima benaderen; het scherm blijft wel leeg. Uiteraard heb ik de SMC- en PRAM-reset gedaan, geen enkel effect.

Had een maand geleden net zo’n fijne SSD ingebouwd, dit werkte echt héél erg fijn en ik had net gedacht nog maar eens lekker met deze MBP door te werken. :ftim:

Nu is mijn vraag of het überhaupt wel nog zin heeft geld uit te geven aan een laptop van bijna 3,5 jaar oud waarvan waarschijnlijk ergens een deel van het logic board kapot is, of dat het kan zijn dat met het wisselen van een flatcable of zo iets het probleem snel verholpen zou kunnen zijn…

Alvast bedankt voor een reactie!

Bijdrager
    LighScan

Je zou kunnen overwegen om bij een APR een diagnose te laten maken. Een diagnose kost op zich ook al wel geld, maar dan weet je tenminste wat het probleem is. Het is ergens een beetje… jammerlijk, om een dure laptop met eigenlijk nog een vrij jonge leeftijd, te laten vervangen vanwege mogelijk een slecht kabeltje…
    Anderzijds kan het inderdaad het logic board zijn, kapotte videokaart, of schermverlichting zelfs. Die dingen kosten al meer, maar bij een diagnose wordt je ook verteld hoeveel je dat exact zou kosten, en kan je alsnog daarop een beslissing maken.

Bijdrager
    borisboef

Werkt aansluiten op een externe monitor nog wel? Als dat werkt dan is er dus hoogstwaarschijnlijk niets mis met je logic board, maar eerder met het scherm zelf.

Je kunt ook altijd nog proberen je te beroepen op het consumentenrecht en een vrijstelling voor reparatie aanvragen bij Apple. Hoewel 3,5 jaar natuurlijk al best lang is, maar toch. Bij mij lukte het ook na 2,5 jaar (en toen deed alleen de iSight het niet meer)

Succes ermee!

Bijdrager
    macaddict101

Het zal waarschijnlijk je nvidea geforce 8600 gt zijn die het begeven heeft. Dit is een gekend probleem bij Apple. Als je naar een APR gaat zullen ze dit kostenloos vervangen.

Hier een linkje naar apple.com voor meer informatie

mvg

macaddict101

Bijdrager
    TradeMARC

Als het ligt aan je nvidea geforce 8600 gt, ga dan naar een APR. Ik heb het ook gedaan, maar moest iedereen ervan overtuigen dat het gekende probleem was. En dat ik recht had op gratis herstel.

De hardwaretest van de installatie cd gaf de bekende video-contoller fout -> 4vdc/1/40000003: Videocontroler. Dat was al een goede indicatie dat video-chip de boosdoener was.

Men stelde eerst voor het logicboard te vervangen voor de prijs van een nieuwe MacBook. Ik baalde stevig. Heb me er niet bij neergelegd. Ben gaan bellen.
    Bij Apple(gewoon ven bellen met support) is de serie van de Macbook Pro’s bekend die de gewraakte chip hebben. Laat je ook daar niet ontmoedigen door de (In mijn geval) wat arrogante service-medewerker.

Ik stuur dit bericht vanaf een gratis herstelde MacbookPro, welke ik al had opgegeven.

Succes!

Bijdrager
    CaDoc

Ik ga binnenkort maar eens naar een APR en laat dan een diagnose maken.

Met de informatie van de link kan ik vast verder, het gaat inderdaad om een MBP 2,4 GHz dus wel één van de mogelijk aangedane modellen. Die gratis herstelprocedure spreekt mij uiteraard wel aan!

Bedankt voor alle reacties, het helpt me goed verder!

Bijdrager
    CaDoc

’t Is gelukt, bij Macinside in Deventer ingeleverd en uiteindelijk binnen de garantie wegens de kapotte videochip gerepareerd.

Uiteindelijk binnen 3 weken na inleveren mijn MBP weer terug!:smile:

Bijdrager
    Vinhelper

Goed dat je het nog even laat weten, dank je!:wink:

Bijdrager
    TradeMARC

Goed nieuws! Ben blij dat het goed voor je is afgelopen. Veel plezier nog met je MBP.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.